I mars legges Forbruker-rapporten ned etter mer enn femti års drift, og i den forbindelse har bladet tatt et tilbakeblikk på noen av de mer kuriøse klagene som har kommet gjennom tidene.

Blant høydepunktene er mannen som mente bompenger var en trussel mot liv og helse.

— Jeg utsettes for psykisk terror når jeg passerer djevelskapen. Jeg er ikke den eneste som heller vil dø enn å underkaste meg et slikt system. Det er bare et tidsspørsmål før noen mister livet. Kanskje det allerede har skjedd, sa mannen i klagen til Forbrukerrådet.

Han fikk ingen bistand til å få bomringen fjernet, men han fikk i det minste lettet litt på trykket, ifølge Forbruker-rapporten.

Sjalu ektemann En kvinne i Nord-Trøndelag klaget til Forbrukerrådet da symaskinen hennes gikk i stykker. Butikken som solgte henne maskinen mente at det ikke kunne være produsentens feil, og nektet å erstatte den.

Etter noen runder med brevskriving mellom kvinnen, forhandleren og Forbrukerrådet, kom sannheten for en dag.

— Det viser seg at det var mannen min som ødela maskinen. Han har innrømmet at han var sjalu på den, skrev kvinnen.

Kvinnen beklaget hele saken overfor Forbrukerrådet, og avsluttet med følgende spørsmål:

— Er det angrerett på brukte ektemenn?

Glemte ektemannen Kvinnen fra Hedmark som klaget etter en cruiseferie, var kanskje også litt misfornøyd med ektemannen.

Da hun våknet av en vannsprut midt på natten, trodde hun at cruiseskipet var i ferd med å synke, og la i vei mot livbåtene. Hun tok seg imidlertid ikke bryet med å vekke ektemannen før hun gikk.

Mannskapet kunne imidlertid berolige kvinnen med at det bare var en liten vannlekkasje på lugaren, og vi må kunne anta at det ble litt pinlig da hun kom tilbake til lugaren og mannen våknet.

— De fleste ville nok krøpet inn under dynen og forsøkt å glemme hele episoden, sier Halgeir Jansen, seniorrådgiver ved Forbrukerrådet på Gjøvik.

Det gjorde imidlertid ikke kvinnen. Da hun kom hjem fra cruise krevde hun erstatning for frisørutgifter etter den våte vekkingen. Og hun ville ikke minst ha erstatning for tort og svie, siden mannen hadde våknet da hun kom tilbake til lugaren.

Krevde hoderulling En mann i Telemark gikk enda lenger da han gikk glipp av finalen i Wimbledon-turneringen. Han ville ta opp sendingen på video fordi han ikke hadde anledning til å se direktesendingen på NRK.

Det viste seg imidlertid at finalen ble sendt på NRK2, og dermed gikk mannen glipp av hele finalen. Han krevde hoderulling i et rasende brev til Forbrukerrådet.

— Jeg krever at de som er ansvarlige blir fjernet fra sine stillinger. Jeg vil ha kopi av oppsigelser og avskjedsbrev innen tre uker. Hvis ikke går jeg til retten, skrev han.

Et mindretall Ifølge Benedicte Mælan, regiondirektør i Forbrukerrådet i Bergen, representerer utvalget langt noe flertall av dem som kontakter Forbrukerrådet.

— Jeg synes ikke at vi får mange underlige henvendelser, sier hun til bt.no.

Og hun forsikrer at alle som kontakter Forbrukerrådet får skikkelig oppfølging.

— Vi får mer enn 100.000 henvendelser i året, og det er ikke nødvendigvis klager alt sammen. Noen vil ha tips før de skal ut på boligmarkedet, andre ønsker faktainformasjon og tester. Vi legger opp til hjelp til selvhjelp, og det er like viktig for oss å forebygge konflikter som å hjelpe forbrukere i klagesaker, sier regiondirektøren.