Lindbergs resept er enkel: Livsstilssykdommer er på rask fremmarsj, diabetes 2 er en av dem, og for å gjøre noe med diabetes må man endre livsstil.

— Selv med moderate endringer i livsstil kan vi oppnå store resultater. Disse endringene må komme først, deretter kommer medisiner. Det ene må ikke utelukke det andre. Kosthold og mosjon er viktig selv om man må bruke medisiner, sier Lindberg.

Og livsstilsendringen dreier seg om mosjon og kosthold. Lindberg argumenterer for grønnsaker, frukt, nøtter, fisk og sunt fett. På fylisten står blant annet sukker, hvetemel og poteter.

Til allmenn munterhet gjentok legen sitt famøse angrep på brunosten i går.

— Poenget er at man skal forholde seg kritisk til alle gamle og nedarvede oppfatninger om hva som er sunt, sier Lindberg.

— Vi vet at en sykdom som diabetes 2 skyldes to faktorer, gener og miljø. Genene kan vi ikke gjøre noe med, og da står miljøet tilbake, sier Lindberg og påpeker at samfunnet satser veldig ensidig på behandling og medikamenter i forhold til det som blir brukt på forebygging.

— Dette er et paradoks når man vet hva man kunne oppnå med bedre forebygging, sier Lindberg.

Førstkommende mandag er verdens diabetesdag, og sykdommen rammer stadig flere. Rundt 185.000 nordmenn har type 2-diabetes.

Som en trøst til alle som sliter med helsekosten: En av de uventet gode nyhetene fra Lindberg i går er at kaffe hjelper.

— En studie viser at risikoen for å få type 2-diabetes er halvert blant kaffedrikkerne, sammenliknet med dem som ikke drikker kaffe, sier Lindberg.

KAFFE HJELPER: Det dreier seg ikke bare om grønnsaker. Fedon Lindberg forteller at kaffe virker positivt for å forhindre diabetes. FOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN