TORILL FRISLID GUSTAFSON

— Det er viktig å ta barna med i kjøpeprosessen. Foreldrene må lære dem pengevett. Ingen andre gjør det. Å lære dem å prioritere er viktig, sier forbrukerøkonom Aud-Helen Rasmussen hos DnB Nor.

La barna ta del

Barna må lære å foreta inn- og ut-prioriteringer.

— Kjøper man den dyre olabuksen man ønsker seg, må det gå på bekostning av noe annet. En rimeligere ryggsekk eller jakke, for eksempel, sier Rasmussen.

Dette er en av måtene å lære barna om prioriteringer. Ved å velge et dyrt alternativ i ett tilfelle, må man velge noe rimeligere på andre områder. Dermed klarer man å holde budsjettet.

— Man må forberede barna på at de en dag skal stå på egne bein. Å bli student og skulle ta ansvar for seg selv, kan medføre et voldsomt sjokk for poden om ikke han eller hun har lært noe om økonomi hjemmefra, sier Aud-Helen Rasmussen.

Viktig å passe inn

Tall utarbeidet av Randi Marjamaa, forbrukerøkonom hos Nordea, viser at det til en førsteklassing kjøpes utstyr for gjennomsnittlig 1300 kroner. Med 60.000 førsteklassinger blir utleggene samlet på 78 millioner kroner.

Aud-Helen Rasmussen har i samarbeid med MMI gjort en undersøkelse på barnefamilier, økonomi og kjøpepress.

— Det er viktig for ungene å ha de rette tingene. Viktigst er det på ungdomsskolen, i alderen fra 14 år til 17 år. For mindre barn betyr det ikke så mye. På videregående avtar kjøpepresset noe. Men for dem som går på ungdomsskolen, som er i ferd med å finne seg selv og sin plass i vennekretsen, betyr ting og klær mye, forteller hun.

Tøft for aleneforeldre

Undersøkelsen Rasmussen og MMI utførte, viser at over halvparten av alle barnefamilier mener at barn er utsatt for sterkt kjøpepress. Spesielt treffende er dette i de største byene.

Selv om mange barnefamilier i dag har god råd, bør man likevel ikke gi etter og kjøpe alt det de ønsker seg.

— Det er viktig å ikke bare kjøpe seg ut av situasjonen, men heller gripe fatt i den. Barna må engasjeres. Mange foreldre har en økonomi som opplever økt press i disse dager. Vi kan gå mot renteøkninger og høye strømpriser i tiden som kommer, sier DnBs forbrukerøkonom.

Hun legger til at aleneforeldre ofte opplever presset fra både barn og økonomi ekstra sterkt.

— De er opptatt av at ungene skal passe inn og strekker seg langt, selv om mange opplever situasjonen som krevende, sier Aud-Helen Rasmussen.