Forbrukerombudet har den siste tiden fått henvendelser fra forbrukere som reagerer på at iPhone kun selges med Netcom-abonnement, samt at telefonen kun kan kjøpes med bindingstid. Med bakgrunn i dette har ombudet vært i møte med NetCom.

– Møtet var klargjørende, og vi er godt fornøyd med dialogen vi har med NetCom, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Under møtet bekreftet NetCom at kunden må binde seg til operatøren i ett år ved kjøp av iPhone, men at kontrakten kan heves mot et gebyr, som blir lavere jo lenger ut i bindingstiden man kommer. Betingelsene er i samsvar med kravene ombudet tidligere har stilt til mobilbransjen, og ombudet kommer derfor ikke til å gripe inn i saken.

Samtidig oppfordrer ombudet Apple til å åpne for flere operatører.

– Jeg registrerer at NetCom har en eksklusiv avtale nå, men jeg håper at Apple i den nærmeste fremtid vil åpne opp for salg til andre aktører, slik de har gjort i enkelte andre land, sier Thon.