Ifølge den årlige Byggevareundersøkelsen som flere miljø— og forbrukerorganisasjoner utarbeider, er det nettbutikkene som hyppigst bryter anbefalingen om å ikke selge tømmer fra regnskogen. Nettbutikken Gulvnett.no er ifølge undersøkelsen den som selger mest regnskogstømmer. Butikken har selskap av flere andre forhandlere som selger sine produkter over internett.

— Vi ser en trend der de større kjedene blir bedre, mens de mindre, uavhengige forhandlerne er verst sammen ned nettbutikkene, sier kampanjeansvarlig Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet.

Likevel viser undersøkelsen av importen av regnskogtømmer går ned. Siden målingene startet i 2002 er importen halvert. At enkelte likevel fortsetter å selge utryddingstruet treverk undergraver den positive innsatsen fra andre, mener Ranum.

Årets undersøkelse viser at de store byggevarekjedene klart har redusert sitt tilbud av produkter fra regnskogen. I år er Smart Club-kjeden, Montér, Byggmakker, Maxbo og Bygger’n alle kommet godt ut i undersøkelsen.

Gulvnett.no har etter kartleggingen lovet å stanse salget av tropisk tømmer fra 1. januar neste år.