• FOTO: Brekke, Eirik

Stort sprik i parkeringspriser

1470 kroner skiller den billigste og dyreste ukesparkeringen på Flesland. Fire selskaper kjemper en hard kamp om parkeringskundene.

- Det var veldig vanskelig i starten. I to-tre år holdt vi på uten å få lov til å skilte skikkelig. Derfor måtte vi bruke mye på markedsføring, sier Svein Håve, markedsansvarlig i Flesland Parkering AS.

Ved oppstarten i 2004 var de Avinors første skikkelige utfordrer på flyplassparkering i Bergen.

Noen år senere etablerte også Liland Parkering og Carpark seg i området.

Flesland kan dermed skilte med det som trolig er landets tøffeste parkeringskonkurranse for flyreisende. Gardermoen har seks selskaper, men nesten fire ganger så mange reisende.

- Konkurransen er en kjempefordel for kundene. Jeg tror Avinor-prisene hadde vært enda stivere om vi ikke hadde startet opp, sier Håve.

Ser på konkurrentene
EuroPark, som driver parkering for Avinor, sier de setter pris på situasjonen. De har en rekke parkeringsplasser med egne takster, men i tabellen under er kun den billigste (P8) og den nærmeste (P1) tatt med.

- Vi synes det er positivt med konkurranse, og at kundene har mulighet til å velge mellom flere selskaper, sier Kurt Toft, driftsleder for EuroPark på Flesland.

Han vedgår at de kikker på konkurrentene når de setter sine priser.

- Vi mener vi kan konkurrere bra. Flesland Parkerings pris på toukersparkering er høyere enn vår, sier Toft.

EuroParks parkeringshus (P1) på Flesland er førstevalget for mange jobbreisende. Dette markedet vil Flesland Parkering inn i.

- Utfordringene fremover er å kapre en større andel av de businessreisende. Vi er mye billigere enn P1, og også hos oss kommer du helt til døren, sier han.

Etter tunge oppstartsår omsatte Flesland parkering i fjor for 5,8 millioner og satt igjen med 371.000 kroner etter skatt.

Avinor utvider
Terminal- og markedssjef på flyplassen, Alf Sognefest, forteller at parkeringskunder legger igjen mellom 60 og 70 millioner kroner i året, bare på Avinors parkering.

Totalt finnes det rundt 4500 plasser rundt flyplassen. Avinor planlegger å utvide parkeringen sin ytterligere, fra dagens 3500 plasser.

- Fordi flytidene endrer seg, må vi omrokere. Vi skal frigjøre areal til nye hangarer, og i den forbindelse øker vi kapasiteten på langtidsparkering noe, sier Sognefest.

Han regner med at den gjennomsnittlige etterspørselen etter langtidsparkering på Flesland er rundt 3000 biler daglig.

- Det høye tallet sier noe om offentlig kommunikasjon til og fra Flesland, og om bosettingen på Vestlandet. Veldig mange bruker bil, noe som skaper mer trafikk og større parkeringsbehov. Flesland er ikke bare flyplass for Bergen, men hovedflyplassen for en hel landsdel, sier terminalsjefen.

Små og billige
Carpark og Liland Parkering er de to minste selskapene på Flesland og har også de laveste prisene.

- Driften går greit, spesielt i helgene. Da har vi ofte fullt, sier Lillian Vorland, medeier i Liland parkering.

Regnskapstall viser at omsetningen er doblet siden de startet i 2005.

I 2006 omsatte selskapet for rundt 600.000 kroner, og hadde et driftsresultat på 150.000 kroner.

Carpark kommer best ut på BTs prissjekk.

- Konkurranse mot Avinor er alfa omega. Se bare på Haukeland sykehus. Hadde det vært konkurranse der, ville prisene vært mye lavere, mener Geir Bjørnsen, eier i Dolvik Eiendom AS, som leier ut tomt til Carpark.

Han synes ikke det er rart at fire selskaper har etablert seg rundt Flesland.

- Så lenge parkeringen er mye billigere enn flybussen, er det ikke tvil om at du tar bilen når du skal bort et par dager. Etterspørselen er stor, sier Bjørnsen.

For en voksen person koster det 160 kroner tur-retur fra Bergen sentrum til Flesland med flybussen. For den prisen kan man parkere en bil i fire dager hos Carpark og Liland Parkering.

Hva synes du om parkeringsprisene på Flesland? Si din mening her.

Siste fra Na24