Det har vært en lang vei frem mot dagens vedtak fra Konkurransetilsynet.

September 2005:
Daværende finansbyråd Henning Warloe har møter med den franske bussgiganten Connex (som nå heter Veolia) som signaliserte interesse for å kjøpe Gaia.

8. november 2005:
Gaia Trafikk AS og Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap ASA lanserer planene om en storfusjon mellom de to transportselskapene.

9. november 2005:
Byrådsleder Monica Meland (H) og Os-ordfører Terje Søviknes (FrP) gjør det klart at kommunene ikke ønsker en fusjon. De ønsker heller å selge Gaia på det åpne markedet.

4. mai 2006:
HSD-sjef Dagfinn Neteland uttaler at det fusjonerte selskapet kan komme til å kjøpe Stavangerske i Rogaland.

Juni 2006:
De ansatte i de to selskapene gjør det klart at de støtter fusjonsplanene.

7. juni 2006:
Britiske Arriva flagger sin interesse for Gaia.

12. juni 2006:
Nettbuss (NSB) gjør det klart at de er interessert i å kjøpe Gaia Trafikk.

19. juni 2006:
Bystyret i Bergen vedtar å si ja til en sammenslåing av de to selskapene.

27. juni 2006:
Navnet på det fusjonerte selskapet lanseres: Tide.

28. juni 2006:
Arriva legger inn et konkret bud på mellom 380 og 400 millioner for Gaia Trafikk.

29. juni 2006:
Ekstraordinære generalforsamling i HSD og Gaia. Aksjonærene i HSD godkjenner fusjonen, mens i Gaia blir beslutningen utsatt grunnet det sent ankomne budet på selskapet.

30. juni 2006:
Konkurransetilsynet skal bestemme seg for om de skal granske fusjonen.

17.juli 2006:
Ekstraordinær generalforsamling i Gaia hvor aksjonærene vedtar fusjonen.

24. august 2006:
Gaia og HSD får melding om at Konkurransetilsynet trenger mer tid til å behandle fusjonssaken. Konkurransetilsynets frist settes til 26. oktober.

25. oktober 2006:
Konkurransetilsynet har bestemt seg. De vil ikke gripe inn mot fusjonen. Gaia og HSD forteller at de vil lansere det nye konsernet Tide allerede 3. november.