Bergen havn holder koken

Bergen holder stillingen som landets desidert største og en av Europas fremste havner. Mer enn 50 prosent av alt gods over norske havner i fjor ble losset eller lastet innen Bergen og omlands havneområde.

Bergen og omland havneområdet fikk i 2005 over 1000 flere anløp av skip enn året før. Anløpt tonnasje nærmer seg raskt 100 millioner brutto.tonn. Bare noen få hundre tusen tonn mangler før den magiske tonnasjen er passert.

På den negative siden er en nedgang i godsmengden fra 77,5 til 74,3 millioner tonn.

Fornøyd havnedirektør
Havnedirektør Gunvald Isaksen sier seg godt fornøyd med utviklingen i havnen gjennom 2005. Tallene for i fjor er de første han legger frem som havnedirektør.

Han forklarer nedgangen i godsmengden med variasjoner i losset og lastet olje ved terminalene på Mongstad og Sture. På tross av nedgangen holder Bergen stillingen som en av Europas største havner, trolig nummer tre etter Rotterdam og Antwerpen.

Ingen andre havner i Norden er større enn Bergen og omland havneområde. Det strekker seg fra Fensfjorden i nord til Bjørnefjorden i sør.

Isaksen er spesielt glad for den positive utviklingen i Bergen sentrale havn der anløpene økt med 1,8 prosent av 18.711. Totale anløp i hele havneområdet endte på 25.534, en fremgang på 4,2 prosent.

Gir fortsatt rom for vekst
Han viser til utbyggingen i Jekteviken/Nøstet, et havneområde som gir rom for fortsatt vekst for kombinerte laster som stykkgods og containere.

- Dokkenområdet/Nøstet styrker Bergens posisjon som en nasjonal knutepunkthavn, sier Isaksen.

Han gleder seg også over at både anløp av cruiseskip og antall reisende med disse skipene viser økning. Antall cruisepassasjerer økte med hele 21,5 prosent til 191.060, fordelt på 245 cruiseskipsanløp. Ingen andre havner i Norge har så mange cruiseskipsanløp og besøk av så mange reisende.

Når det gjelder fergetrafikken på Bergen var det vekst både i antall biler som økte med 28,5 prosent til 59.607, og i antall reisende som økte med 15,1 prosent til 361.364.

Fjord og Smyril taper
Både Fjord Line og Smyril Line mistet passasjerer, førstnevnte 11,3 prosent og det færøyske rederiet 9,6 prosent.

Color Line gikk fra null til 82.529 reisende over Bergen.

Men havnen i Bergensområdet er ikke bare passasjerer, gods, skip og tonn. Det er også kailengder og kroner og øre med i bildet.

Effektive offentlige kailengder i Bergen sentrale havn utgjør vel 5,6 kilometer.

Bergen og Omland Havnevesen har også store økonomiske verdier å forvalte. Bokført verdi av eiendomsmassen i havnen var ved utgangen av 2005 på godt og vel 850 millioner kroner, mot 801 millioner i 2004.

Havnen viser også overskudd, riktig nok bare vel en halv million kroner etter betaling av 29,2 millioner i renter og avdrag på investeringer, samt 5,9 millioner i kompensasjon for merverdiavgift til Bergen kommune.

Det investeres også store summer i havnesammenheng. Investeringsprogrammet som startet i 1996, og som er tenkt avsluttet i 2997, er på over 600 millioner kroner.

Siste fra Na24

Bilder