Ferden mot Åsane

Bybane over Bryggen fremstår i dag som det beste alternativet. Men konsekvensene av en feil beslutning krever åpenhet om motargumentene.

Trasévalget for Bybanen nordover mot Åsane bærer stadig tydeligere preg av å være en konfliktsak i bypolitikken. Det er få partier som har tatt et klart standpunkt i saken. Ikke minst er det talende at det er uenighet i Høyre, og at Ap er splittet. Interessekonfliktene går tvers av partiene, som eksempelvis mellom beboerne i Sandviken og Åsane.

Tilleggsutredningene konkluderer med at traseen om Bryggen er et bedre alternativ enn tunnel, noe som blant annet har fått Hordaland fylkeskommune til å konkludere med førstnevnte alternativ.

Likevel er er det til dels sterk politisk motstand mot en bane foran byens store kulturarv. En hovedinnvending er at skinnegående trafikk vil forhindre et løft for kulturminnet, og i verste fall gjøre direkte skade på Bryggen. Bybanen vil ikke være til hinder for at området blir en fotgjengersone. Det finnes flere eksempler på dette i europeiske byer, og ikke minst foran Rådhuset i Oslo.

Bybanen kan sikre at området ikke bli et folketomt museum, men gjøres mer tilgjengelig for både bergensere og turister enn det er i dag.

Riksantikvarens forutsetninger som ble presentert i gårsdagens BT er nærmest selvsagte: Farten må senkes og annen trafikk fjernes. Bryggen bør bli bilfri, uavhengig av hvor Bybanen går.

Å fjerne trafikken over Bryggen ved å legge den til Øvregaten, som både er et boligstrøk og, som Riksantikvaren påpeker, også er et viktig kulturmiljø, er ingen god løsning. Om annen trafikk derimot legges i tunnel, fremstår Bryggen som alternativet som i et langtidsperspektiv best kan ivareta både miljø- og byutviklingshensyn.

Et stridsspørsmål er avveiingen mellom reisetiden til Åsane og Bybanen som kollektivmiddel for beboere i Sandviken. Det er en myte at folk i de sentrumsnære områdene kun går eller sykler. Det er betydelig biltrafikk til og fra Sandviken, og tunnelalternativet gir for dårlig dekning i ytre Sandviken.

Regularitet er viktigere enn reisetid for folks valg av transportmiddel, noe også Bybanens popularitet har vist. Med 25 minutters reisetid fra sentrum til Åsane, vil Bybanen være et attraktivt transportmiddel. Men det er en øvre grense, tatt i betraktning at ekspressbussene tar et kvarter i dag. Om svært lav hastighet over Bryggen forlenger reisetiden ytterligere, må det tillegges vekt.

Viktige trasévalg kommer senere, og vil ha stor innvirkning på hvordan Bergen utvikles videre. Det er nødvendig å spare politisk energi til gode diskusjoner rundt disse beslutningene.

Bryggen-alternativet har i det hele styrket seg etter at de bestilte tilleggsutredningene kom på plass, og fagmiljøene er nokså samstemte.

I løpet av de neste månedene skal byrådet legge frem forslag til vedtak om hvor Bybanen skal gå. Uenigheten både mellom og internt i partiene viser at det er svært viktig at de fremover har en åpen prosess fremover. Byrådet bør bidra til at også motargumentene blir løftet frem.

Dette er en sjeldent viktig sak for Bergen, der feil konklusjon kan ha konsekvenser for noe av det mest verdifulle byen har. Byrådet bør motstå fristelsen å ta avgjørelsen på kammerset. Lydhørhet vil tjene både byrådet og Bergen på sikt.

KOMMENTARER Våre regler

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra Leder

l Statens ypperste­prester

Den norske kirke bør frasi seg den juridiske vigselsretten. Kirken har nok med å holde politikerne på armlengdes avstand i trosspørsmål.

o Høyt spill om Ukraina

Det store spørsmålet er hva Nato vil stille opp med dersom Russland øker presset.

o Norske klimaparadokser

Utslippskuttene må for en stor del tas i de rikeste landene: Det vi si; hos oss.

l Norske klimaparadokser

Leder: Utslippskuttene må for en stor del tas i de rikeste landene: Det vi si; hos oss.

o Prøv noe nytt

Synsing fører oss ikke nærmere forklaringen på kvinners høye sykefravær.

l Kontrollert fridom for Lommemannen

Før eller seinare må Lommemannen sleppast fri. Hans fridom må vera innskrenka av sikre kontrollordningar.

Lederen

BTs lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og kommentargruppe. Politisk redaktør er leder for denne gruppen. Lederne er skrevet på bakgrunn av BTs publisistiske idé, sjefredaktørs meninger og avisens tradisjon. I avisens publisistiske idé heter det:
«Bergens Tidende skal være en frittstående, liberal, borgerlig (ikke-sosialistisk) avis, partipolitisk uavhengig. Avisens generelle grunnsyn skal bygge på et progressivt og menneskelig samfunnssyn. Den redaksjonelle ledelse skal ha som oppgave å lage en avis som gir sine lesere i by og bygd saklig og sann orientering om det som foregår lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Redaksjonsledelsens integritet skal være uavkortet så vel utad som innad».

Meninger SISTE KOMMENTARER

Kommentarliste: dyrholsandvik

Kommentarliste: sandvik

Kommentarliste: gudbrandsen

Kommentarliste: bjerkestrand

Kommentarliste: rossavik

Kommentarliste: kristoffersen

Kommentarliste: eikefjord

Siste saker