Kundesenter
Kundesenter
Lukk vinduet

Kvar er redaktørane?

Samfunnsdebatten i Sogn og Fjordane skrik etter analyse og kompetanse medan lokalavisene overlet dei viktigaste nyhendene til BT og riksavisene.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Av Anne Viken, journalist og fri skrivande, Bygstad/Oslo

Eg køyrer av stad i eit attgrodd landskap, gjennom smale mørke tunnelar og møter ein ordførar frå Sogn og Fjordane. Ho er oppgitt. Det er for så vidt kjekt for ho at ho kan operere som ho vil langt unna medias kritiske søkjelys, men på den andre sida hadde det og vore behov for kritisk og avslørande journalistikk også her ute, meiner ho.

- Kvar er journalistane, spør ho oppgitt.

Journalistane er her. Men dei bryr seg ikkje om slikt.

Vest Tank-skandalen i Gulen er eit eksempel på ei av dei største skandalesakene i Sogn og Fjordane siste åra. Kvar var lokalmedia? Firdas dekning av Vest Tank-skandalen er i stor grad siteringssaker frå Bergens Tidende. (sjekk firda.no)

Også Sogn Avis baserer seg på siteringssaker og gjer lite arbeid sjølv for å dekke Vest Tank. Siteringssakene ligg, som på firda.no, på bokmål på nynorskavisas nettsider. Lokalavisene ser med andre ord ikkje ut til å ville vie ressursar til dei verkeleg viktige sakene i fylket, men overlet jobben til nasjonale medium eller Bergens Tidende.

Les også: Redaktørane slår tilbake

Kome her og kome her
- Kva er det med Sogn og Fjordane? Kvifor er redaktørane der meir bakstreverske og gnitne enn elles i landet? Er det fordi dei sjølve ikkje har røynsle med å drive god undersøkjande journalistikk, og ikkje ser verdien i å la journalistane sine bli gode på det, spurde SKUP-leiar Håkon Haugsbø («SKUP-leiar skuffa over Sogn og Fjordane», www.nj.no 1. april 2008), då NRK Sogn og Fjordane berre ville betale SKUP-seminaret i Tønsberg i 2008 for ein einaste journalist. (SKUP er forkorting av Stiftelsen for en Kritisk og Uavhengig Presse.)

- Haugsbø har alltid hatt eit godt og tydeleg sjølvbilete. No har han i tillegg budd fleire år i hovudstaden, og då kan vi ikkje forvente at han skal ha respekt for kollegaer i mindre redaksjonar i Utkant-Noreg, svarte redaksjonssjefen i NRK Sogn og Fjordane, Rolf Sanne-Gundersen.

Ein skal med andre ord ikkje kome her og kome her. Haugsbø kjem sjølv frå Sogn og Fjordane. Og han har eit poeng: Det er ingen kultur for gravejournalistikk i Sogn og Fjordane.

Journalistikken påverkar i sin tur debatten.

Underhaldningskaninar
Debatten i Sogn og Fjordane no er i stor grad prega av tre aktørar som alle frontar sine saker innanfor sine område både i form av saker og lesarbrev. Vi har filmskapar Randi Førsund som vil ha hundre millionar kroner til vikingfilmen «Hemnen», teatersjef Terje Lyngstad som kranglar med politiet om kor vidt han kan få lov til å burne med bil i teateroppsettet av «Burn baby burn», og kunstnar Stig Eikaas som heile tida snakkar om at han har sett opp nye statuar av stein.

Både film, teater og kunst er interessante tema i den allmenne samfunnsdebatten, men slik som desse tre og deira saker vert framstilt i fjordfylket, framstår dei nesten utan unntak som underhaldningskaninar: Førsund vil svømme Sognefjorden på langs om ho får pengar til filmatiseringa av Hemnen, Lyngstads mann i bil misser lappen når han burnar for BTs fotograf, og Eikaas vil gi mange tusen kroner til den som spraya statuen av Gjest Baardsen i Sogndal rød.

Uinteressante kulturaktørar
Det heile minner meir om såpeopera enn debatt, underhaldande men ikkje djupt. Eikås kjem på trykk med tallause lesarbrev i Firda, og firda.no lagar sak på Førsunds lesarbrev om fjordsvømming.

Desse tre kulturaktørane framstår som flate og uinteressante, og kven sin feil er dette?

Eg er einig med fylkesdirektør for kultur i Sogn og Fjordane, Ingebjørg Erikstad. Ho sa nyleg til Firda at journalistane ikkje alltid ser ut til å vere så godt skolerte. Når journalistens kompetanse sviktar, går det som kjent ut over intervjuobjektet, og i andre omgang lesaren. Eg trur nok Lyngstad har greie på teater sjølv om det ikkje kjem fram, Førsund kan sikkert mykje om historie og film sjølv om ein får inntrykk av det motsette gjennom media, og Eikås har sannsynlegvis også greie på kunst, men dei tre framstår i lokalmedia som overflatiske og tabloide.

Debatten sporar av
Men dette går ikkje berre på kunnskap om film og steinkunst hos journalisten, det går også på evna til å utføre research og grave fram kunnskap som set sakene i eit vidare perspektiv. No er det svømming heller enn filmprosjektet, og spraymåling heller enn om Eikås faktisk er ein dugande kunstnar. No er kunsten hans målt i talet på arge lesarbrev. Debatten har spora av for lenge sidan.

For å forhindre denne avsporinga i tilfellet Førsund, kunne ein eksempelvis ha ringt opp historikarane Førsund hevdar å ha i ryggen og spørje dei om filmmanuset hennar held vatn. Kva med å snakke med Nils Gaup om filmen? Han er med på Førsunds lass. Eg lurer framleis på kva det er slags historiske kvalitetar dette manuset har som får Nils Gaup til å tenne på prosjektet.

Stormannsgalne?
Forskar Georg Arnestad meinte i ein kommentar i lørdagens Sogn Avis at den stormannsgalne filmskaparen Randi Førsund har brukt opp taletida si. Firda-journalist Katrine Sele skreiv i ein kommentar i Firda 3. mai at ho ser det som eit symptom på noko ufriskt i Sogn og Fjordane at dei stormannsgalne kulturaktørane Eikås og Førsund får så mykje plass i media i fylket.

Eg vil ikkje bruke ordet stormannsgalne, men eg er einig med Sele i at det er teikn på noko ufriskt. Det ser ikkje ut til å spire og gro verken i den kritiske journalistikken, eller blant potensielle samfunnsdebattantar. Samfunns- og mediedebatten i Sogn og Fjordane skrik etter analyse og kompetanse. Den skrik også etter fleire stemmer.

Something is rotten...
Gode skribentar må også framelskast i eit gunstig klima som oppfordrar til kompetent debatt, ikkje i eit klima som lause kanonar på dekk. Debatten og journalistikken heng unekteleg saman, og ein treng ikkje operere nasjonalt for å halde nivå. Det handlar om grep og strategiar for kva ein vil ha på trykk i det offentlege rom. Ein må ta medvitne val for korleis debattnivået kan hevast, og desse grepa kan takast redaksjonelt.

Dei siste åra har Bergens Tidende satsa meir på debatt- og kronikksidene fordi avishuset ser den opne og informerte debatten som noko av det viktigaste huset kan halde på med, skreiv debattredaktør i Bergens Tidende (BT), Hilde Sandvik, på kommentarplass i april. Godt poeng.

Også redaktørane i lokalavisene har eit ansvar for å ta regi, og også for å framskaffe nye stemmer. Det bør vere ei økonomisk prioritering som også kan gi avkastning på andre samfunnsfrontar enn i medias spalter: Eit heva debattnivå i media kan vere med å heve nivået i lokalpolitikken. Her kan ein gi honnør til kanalsjef Arild Nybø og Fjordaglimt i Firda der sakleg debatt foregår på nett under fullt namn.

Om redaktørane hevar krava til saklegheit og analytisk debatt i media, kan det smitte over på analysen og kravet til kompetanse lokalpolitikken, noko Sogn og Fjordane sårt kunne trenge i kampen om gode og ressursar. Men lokalmedia her har, og vil truleg, dessverre, ha monopol i lang tid framover.

Gjer lokalavisene ein god nok jobb? Sei di meining her.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Interessant!

<br/>Ja, du seier noko;) <br/>Uansett, når det gje...Les mer

Stå på Anne - du har faktisk eit poeng !

Det er no ikkje så merkverdig at Anne tergar på se...Les mer

Diskuter: Kvar er redaktørane?

Du er alltid så indignert og småsint du Anne. Ente...Les mer
Kundesenter

Kva er det avisa skal skrive om?

Norde Bergenhus 23. jul, 15:59
Viken som visst nok har skulert seg til journalst og flytta til Oslo tek eit oppgjer med lokalavisene i heimfylket som ikke skriv det ho vil lese. Vest Tank - saka er ei sak om menneskje som i jakta på økonomisk vinning er viljuge til å ofre miljøet og andre folks helse. Kanskje skulle aviser frå Florø og Indre Sogn skrive om det. Men å snakke om kritisk journalistikk? Ja kor kritisk er han denne journalistikken då? Som vanleg er det eit statleg organ det vert hamra på, men rette eller urette. Men når dei "kritiske" journalistane har funne seg noko anna til å vere kritisk til sit dei att med pengane sine dei som sette alt igang. Skal Firda eller Sogn Avis vere med på dette som av journalistar i Oslo vernar om som den heilage grav?

Debattane i BT skriv Viken. Ja er det nokon som kan hugse kva dei debatterte for to veker sidan? Debatt for debatten si skuld. Ein eller annan professor som tykte det hadde gått lang tid sidan han var sitert i avisa byrja å snakke om separatistisk parti på Vestlande. Ein tanke dei visstnok hadde hitta på i ei lokalavis for Chr. Michelsensgate.

Takk til lokalavisene som ikkje absolutt skal utøve "gravande journalistikk". " Gravande journaistikk" er noko som kom på moten etter Watergate. Spør du meg vil desse osloavisene og truleg BT óg ha gått i grava lenge før lokalavisene.

enig med deg Anne..

anonym 23. jul, 20:11
og eg forstår frustrasjonen din. Eg kjenner meg bl.a sikker på at Lyngstad har god kompetanse på teater spesielt. Dessverre trur eg at både han og andre ville ha framstått som idiotar i storparten av Firdapublikum sine auge dersom dei stod fram med djubdekunnskapen sin. Alt for mange er rett og slett ikkje interesserte.. Madrugada og Glopperock sel ikkje like mange billettar som Sande dansebandfestival her i fylket.. Trist vil nok nokre seie, men sånn er vi no berre her.. Av den grunn trur eg også at folk flest her heller vil lese om fellesfjøsen i Naustdal enn kulturkronikken til Katrine Sele..

Interessant!

Telson mandela 24. jul, 00:59

Ja, du seier noko;)
Uansett, når det gjeld kva feks Firda vel å skrive om, så trur eg det vil vere relevant å avklare kvifor stoffet er som det er.

Begynner borgarane å interessere seg for det som avisene trykker? Eller begynner avisene å skrive om det dei oppfattar at borgarane interesser seg for?

Når det gjeld lokalaviser, så kan ein jo stille spm til om desse skal ha same funksjon som landsdekkande aviser? Skal dei vere gravande, og framstå som den fjerde statsmakt, sjølv om det er det medias opprinnelege rolle er? Eller er ei lokalavis i dag noko som borgarane anser som "koseleg lesing" ? Bryr borgarane seg eigentleg om feks kommunalt ansatte er innhabile i sine saker, dersom ei avis hadde skreve om det?

Eg vil kanskje tru at størrelsen på staden kan ha ei viss effekt på den journalistikken som vert ført. Dersom ein ser på journalisten som person, så har vedkommande ofte eit ønske om å bli lagt merke til. Å vere den som får saker på trykk, å vere den som skriv gode saker. Eg vil tru at i Bergen så er journalistane meir anonyme, og at dei difor må lage betre saker, store saker for å bli lagt merke til, og å få komme på trykk. På mindre stader veit gjerne dei lokale borgarane kven ein er uansett.
I tillegg så er det kanskje ikkje så kulturelt akseptert å grave under underflata og røske opp upassande saker på mindre stader. Synlegheita vert større, og ringverknadane kan bli store. Dette kan det sjølvsagt i Bergen også, men...bygdenoreg har ofte ein litt spesiell kultur, og denne skal ein ikkje undervurdere.

Dessutan...kvifor gidde som journalist å streve så hardt for å lage gode saker, når folk kjøper lokalavisa uansett? Det er fleire som leser lokalavisa enn større regionale aviser, i feks sogn og fjordane, så kvifor gidde som journalist å skrive dei mest krevande sakene?

Uansett. Ei lokalavisa treffer kanskje ikkje fult så tenkande lesarar, og verken sak eller språk må vere for komplisert. I ei større regionavis som BT kan dei kjøre på med hardare og meir kompliserte saker fordi det er fleire kunnskapsrike lesarar, fordi dei med utdanning ofte trekkast mot større byar, og næringslivet generelt held eit høgare nivå.

Ein kan spekulere i så mangt om kva grunnane er. Men det er nok ein grunn. Og ein kan kanskje sjå paralellar til andre områder? I valgdeltakelsen når det kjem til kommune og fylkesvalg så dalar deltakinga nedover. Borgarane viser passivitet, likegyldighet. Dei same borgarane gjer kanskej det ovanfor lokalavisa når det kjem til kvaliteten på journalistikken. Så lenge dei har noko greit å lese, så er det heilt greit nok. Og dei gidd ikkje stresse....Når ingen seier noko, er det heller ingen som endrar noko.


Stå på Anne - du har faktisk eit poeng !

RunMik 25. jul, 03:22
Det er no ikkje så merkverdig at Anne tergar på seg dei fleste. Det at ho er i stand å ta på seg "brillene" og ser både heimfylke og heimstad frå utsida på same tid som ho har mot til å sei frå om det ho ser, er ganske spesiellt. At ho tergar på seg folk og skapar debatt er kjempebra - så langt tyder alt på at det ikkje er noko gale med vitet hennar, tvert i mot ser ho ting som folk både i media og samfunnsliv i fylket bør tenke over før dei hiv seg over henne! Stå på !

Diskuter: Kvar er redaktørane?

Bygstad fan 09. aug, 02:12
Du er alltid så indignert og småsint du Anne. Enten er det bunad, språk og som nå hva som blir skrevet i avisene. Står du ofte opp med feil fot, Anne?
Oft e er det kun negativt det du skriver om hjemfylket ditt. Det må være veldig trist å ha det slik. Var det SÅ oppbyggen for deg å flytte fra Bygstad.
Er selv oppvokst der og flyttet til Oslo for mange år siden som du. Men til forskjell fra deg ser jeg ikke bare positive egenskaper med denne byen.
Ro deg litt ned, Anne. Noen ganger blir det du skriver nesten litt pinlig. Husk det er flere som har flyttet ut i "verden" enn du, og noen avoss har til og med noen verdier med oss hjemmefra. Fikk ikke du det?
Håper du snart vil skrive noe posetivt og bra om fylket ditt. Det er bare å grave opp historiene:)

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • UNDERHALDNINGSKANINAR: Randi Førsund vil svømme Sognefjorden på langs. Terje Lyngstad vil burne. Stig Eikaas vil gi mange tusen kroner til den som spraya statuen av Gjest Baardsen i Sogndal rød. Der stoppar kulturdebatten i Sogn og Fjordane, meiner Anne Viken. NN (Foto)
  • KRITISK: Anne Viken.
  • SAMLAR: Teatersjef Terje Lyngstad har truleg ein av dei største private samlingane av Ludvig Eikaas-kunst. No vurderer han søksmål mot Stig Eikaas. Bergens Tidende (Foto)
  • LOKAL KULTURDEBATT: Stig Eikaas. HÅVARD BJELLAND (Foto)
  • BURN, BABY: Sogn og Fjordane Teater trassar politiets nei, og vil produsere teateroppsetjinga «Burn,Baby, Burn».Dette biletet er arrangert.Men Arild Reiakvam, som skal medverke i stykket saman med sin fleirfaldige hundre hestekrefters Ford Sierra, fekk førarkortet beslaglagt av politiet seinare under denne fotoseansen. HEIDI HATTESTEIN (Foto)

3 mest leste artikler »

Siste lokalt

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Spesial

  • E' du tidig?

    Det er en latterlig nyhet, men sant. Nå får du stand-up på bt.no.

Spesial

Spesial

Kommentar

  • Snerr, glefs, aargh, idiot!

    Tonen i nettdebattene fornyer myten om den norske folkesjelen. Vi er sære, sure, arrogante og store i kjeften.

Leder

  • Hjelpen til Island

    Vi håper islendingene sier ja til Icesave-avtalen. Men hjelpen fra Norden kommer i alle fall.

Leder

  • Ei tid for alt

    KrF slepp ikkje unna debatten om partiets sjel dersom dei framleis vil vere eit politisk parti.

Kommentar

  • Oljejobbene som forsvinner

    Rundt 30.000 norske oljejobber vil forsvinne til utlandet de kommende årene, sier innkjøpsekspert Hans Kristian Skjold.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:50 Puls
  • 11:20 Førkveld
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Herskapelige gjensyn
  • 12:40 Viten om (5)
  • 13:10 Urix
  • 13:30 Filmavisen 1959
  • 13:40 Med hjartet på rette staden (19)
  • 14:30 Norsk for nybegynnere (3)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Dynastiet (18)
  • 16:00 Derrick (8)
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Herskapelige gjensyn
  • 17:40 Oddasat - nyheter på samisk
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Ut i naturen
  • 20:15 Bygdeliv (6)
  • 20:45 Extra-trekning
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Det nye landet (5)
  • 22:25 Bokprogrammet
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Tootsie
  • 01:05 Klasse 10 B (6)
  • 01:45 Svisj gull

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav forts
  • 14:30 Doktor Åsa (6)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Aktuelt
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Kystlandskap i fugleperspektiv
  • 17:35 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Testen: Det usikre Internett
  • 19:35 Jon Stewart
  • 20:00 Aktuelt
  • 20:45 Året med den danske kongefamilien
  • 21:45 Glimt av Norge: Sherpafolket i Sogn
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 En verden av våpen
  • 23:30 Da pengane erobra verda (6)
  • 00:20 Ut i naturen
  • 00:50 Oddasat - nyheter på samisk
  • 01:05 Distriktsnyheter
Lukk vinduet