Kundesenter
Kundesenter
Lukk vinduet

Velkommen til staten

Forsker Christian W. Beck sier et rungende nei til heldagsskolen. Han synes det offentlige tar nok av barnas tid som det er.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

intervjuet

– Hva legger du i tittelen på din nye bok, Hypersosialisering?

– Vi lever i en tid da forståelsen av barns beste er at de skal ha planlagte pedagogiske opplegg og aktiviteter fra de er født. Norske barn er altfor mye i barnehagen og på skolen; de trøttes ut av alt det organiserte institusjonslivet. Jeg mener at denne hypersosialiseringen er absurd og til skade for barnet.

– Hvilke skader tenker du på?

– Barn i alle aldre er i dag mer stresset enn før. Undersøkelser viser at særlig barn som går i barnehagen før de er tre år, har et stress som de bærer med seg i femtenårsalderen.

– Andre mener det må mer skole til?

– Det eneste man oppnår med en heldagsskole, er at barna vil befinne seg enda mer tid i institusjoner som bygger på planlagt sosialisering, og mindre tid i en hverdagssituasjon hvor de kan operere i frihet. Barna blir overbelastet. Nå kommer det sikkert en rekke gode forslag om mer gym, skolemåltider, innebygde fritidsaktiviteter og så videre for å sukre pillen. Men summen blir uansett et mer pedagogisk styrt liv.

– I Norge har det vært vanlig å mene at de sosiale forskjellene vil øke hvis man overlater mer av oppdragelsen til hjemmene; at skolen virker sosialt utjevnende. Hva mener du?

– De siste 20–30 årene har man prøvd å jevne ut forskjeller i foreldrebakgrunn ved å gi mer skole til alle; dette er jo selve likhetsprinsippet i den norske enhetsskolen. Internasjonal forskning viser derimot at mer skole øker heller enn minsker forskjellene. Vi ser for eksempel at opplæringseffekten av mer skoletid – som organisert leksehjelp – tas ut av de på forhånd flinke barna fra middelklassen. Effekten tas ikke ut av arbeiderklassebarna, som er minst fortrolige med skolen i utgangspunktet. De ønsker bare desperat å komme seg hjem.

– Hjem til hva da? Står du ikke i fare for å idyllisere hjemmet?

– Det tror jeg ikke. Derimot tror jeg at dagens moderne mennesker er veldig klar over betydningen av mer hjemmeliv, og jeg tror at barna selv ønsker å være mer hjemme – også om det bare skulle være med nabofruen og hunden hennes de første timene. Det handler om barnas behov for å få puste fritt uten å ha et velmenende pedagogisk apparat rundt seg.

– Vil heldagsskolen gi høyere faglig kvalitet?

– Jeg er selvsagt for en effektiv, god og disiplinert undervisning når barna er på skolen. Men det som skjer når skoletiden blir for lang, er at kravene til undervisningen slakkes som en kompensasjon for at man tvinger barna til å være for lenge på skolen. Dermed svekkes også lærerautoriteten. Vi får en situasjon der lærerne ta seg av sosiale oppgaver som egentlig hører hjemmet og hverdagslivet til, mens hjemmene må kompensere for det faglige. Foreldre og skole bytter oppgaver.

– Hvem er det som ønsker en heldagsskole i Norge?

– Først og fremst den øvre middelklassen. En fersk undersøkelse viser at arbeiderklassen setter familieverdier høyere.

– Hva med innvandrerbarn, vil ikke mer tid hjemme kunne svekke integreringen?

– Integrering er viktig, men opplæring av innvandrerbarn må ikke bli et alibi for mer hypersosialisering. Som fremmede i et nytt samfunn har innvandrerne et hverdagsliv som er enda mer presset enn etniske norske barn.

– Lærere forteller at mange foreldre stiller stadig større krav til skolen; krav som det er vanskelig å innfri. Hva kan være årsaken?

– En ny foreldregenerasjon, som har vært utsatt for det organiserte vanvidd i sin egen oppvekst, har i dag forventninger til lærerne om at de skal være en form for reserveforeldre. Dette er blitt en normalitet som ikke er bra. Lærerne må bli flinkere til å sette grenser for hva som skal være skolens oppgaver.

– Hva er en ideell miks mellom uorganisert hjemmetid og organisert tid i offentlige oppvekstinstitusjoner?

– For seks år siden gjorde jeg en undersøkelse blant norske foreldre som har tatt barna sine ut av skolen – de brukte i snitt bare 3,5 timer daglig på undervisning. Det nivået, altså 17,5 timer skoletid i uken, bør være tilstrekkelig, i hvert fall i barneskolen. Folk flest ønsker verken at barna skal være helt ute av de pedagogiske institusjonene eller at de skal være der 12 timer i døgnet – de ønsker en mellomting.

– Mange foreldre opplever at de ikke har råd til å være mer hjemme med barna. Er det en tapt kamp du kjemper?

– Nei, tvert imot. Oppfordringen min til foreldrene er å følge impulsen og gjøre det de føler er riktig. Med litt mindre krav om økonomisk påfyll kan livet bli veldig mye rikere. Økt fleksibilitet i arbeidslivet åpner også muligheten for å ta seg mer av barna. Det går an!

– Hvilke reaksjoner møter du?

– For 20 år siden, da jeg ga ut boken Det organiserte vanvidd, ble jeg hudflettet av fagmiljø, førskolelærere, byråkrater og politikere. I dag snakker jeg med mange unge foreldre som vil ha seg frabedt at staten dikterer barnas oppvekst. Synet på barndom er i ferd med å endre seg. Det er min tid nå.

Enig md Brick? Si din mening her.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Velkommen til staten

Helt enig med deg Beck! <br/>Og jeg er glad for at...Les mer

Diskuter: Velkommen til staten

Er helt enig med Beck og mange av de andre her som...Les mer

Diskuter: Velkommen til staten

Kjære Christian. Det er viktig for oss i et lunken...Les mer
Kundesenter

Tragisk

SB 15. jun, 07:03
BT nevner ikke at Beck har skrevet bøker sammen med Finn Jarle Sæle. Det gir liksom nok bakgrunnskunnskap til å forkaste det meste av hva han måtte mene.

Hva med andre lektorer i pedagogikk, synes ikke de at en mer differansiert skoledag for barna hadde vært bedre? De fleste ungene er jo allerede på SFO. Hvis Beck virkelig brenner for at familien skal få mer tid sammen, kunne han kanskje ha kjempet for 6-timers dagen i stedet.

RE: Tragisk

Hjemmemamma 15. jun, 18:17
Ja, så kan barna ha 7-8 timers dager og foreldrene 6... ;) Veldig lurt....

Slik skolen er i dag er det altfor mye for et lite barn, de har ikke godt av det. Noen vil alltid gli gjennom, menf ryktelig mange sliter...

Diskuter: Velkommen til staten

Arve 15. jun, 07:37
Kanskje burde vi levere inn barna våre til de politiske kadre ved fødselen. Så kunne de som ble godkjent som foreldre få dem tilbake når barna hadde tilegnet seg "den rette holdning."

Diskuter: Velkommen til staten

Helge F. 15. jun, 08:22
Det er noe galt med håret hans.

Diskuter: Velkommen til staten

Johannes 15. jun, 08:41
For meg må Beck har skrevet bøker med hvem han vil. Barna har behov for frihet. Ikke være på søndagsskole hele dagen. Einar Gerhardsen var forøvrig og besøkte masseslakteren Josef Stalin etter krigen. Gerhardsen&Stalin er vel verre enn Beck&Sæle?

Mr. B. har vi hørt fra før -

Damen med treski 15. jun, 09:37
han trekkes fram i media med jevne mellomrom, og mener alltid akkurat det samme. Ingen overraskelser fra denne mannen! Interessant å se hvilke utspill som må til for å komme i avisen.. eller hva BT ønsker å låne øre til

Diskuter: Velkommen til staten

Tor Erik Nesbø 15. jun, 09:40
Heildagsskole vil ikke fungere så lenge elevene bare får mer av det som er galt i dagens skole. Hvis en gikk over til å gi elevene lekser fra dag til dag, og lot lekser være trening i det elevene hadde lært i timen (etter grundig klasseundervisning av læreren), kunne det kanskje fungere. Skolen kunne i det minste forhindre at elevene satte seg ved datamaskinen (som mange gjør i dag når de kommer hjem ) og spilte dataspill i stedet for å gjøre lekser. Jeg er selv lærer, og har erfart at forskeren har rett i at det er de som allerede klarer seg bra i skolen som ville profitere på tiltaket.

Som lærer er det frusterende å se hvor lite politikere forstår av
problemene i dagens skole. Et av hovedproblemene er faktisk at elevene får uke-eller fjortendagersplaner, som innebærer at arbeidet skal være gjort til en bestemt dato mot slutten av planperioden. Dette fører til at noen gjør ferdig alt arbeidet i begynnelsen av perioden eller venter til slutten av perioden. I begge tilfeller mister elevene effekten av jevn øving med fagstoffet. Like gale er det at læreren ikke kan bruke deler av timene til å utdype stoff elevene arbeider med, siden elevene ikke er pålagt lekse til hver time. I stedet for må han/hun hjelpe elevene individuelt, og da blir det lite tid til hver elev.

Hvis heldagsskolen blir en utvidet variant av dagens skole, vil en sannsynligvis bare gjøre galt verre.

Det jeg likevel frykter mest med en slik organisering, er at foreldrene dermed blir fratatt det ansvaret de har i dag for å følge opp sine barn. Det vil gjøre ubotelig skade om skolen skal sitte igjen med 100% av ansvaret uten å bli tilført tilstrekkelig med ressurser til å påtsa seg dette ansvaret. For politikerne vil det
imidlertid bli veldig greit å få foreldrene som allierte i sine klagemål mot en skole som har eneansvar for elevenes skolegang. I dag opplever de jo ofte at foreldrenes misnøye retter seg mot politikerne.

Diskuter: Velkommen til staten

Gunhild 15. jun, 09:00
Endelig et fornuftig menneske!
Dagens vanvidd har gått så langt at jeg vegrer meg for å få barn selv. For velger man å gjøre noe annet enn den helsprøe normen, blir man jo anklaget for å være uskikket som foreldre.

Diskuter: Velkommen til staten

A Henschien 15. jun, 10:15
Så enig - så enig, at jeg ikke kan få sagt det nok ...
Valgte selv å hoppe av yrkeslivet - da ungene var mindreårige, og har ikke angret ett sekund på det i det hele tatt.
Småbarnstiden får du nemlig ALDRI tilbake.
Foreldre har vel også fått barn - for selv å oppdra dem .. ? Eller ?

Diskuter: Velkommen til staten

Elsa Wendel Adalberon 15. jun, 10:26
Nei, det er ikke lett å skulle tale Staten midt imot når hele folket har vært utsatt for jevnlig hjernevask i mer enn 50 år om at skole og barnehage er så ypperlig for barna på tross av at skolen går på sparebluss og flere og flere elever faller utenfor. Barnehage er godt for noen og ikke for andre, men ikke for babyer, og det skal ikke være en oppbevaringsplass! Godt at du fremdeles tør å mene det du mener, Christian.

Diskuter: Velkommen til staten

Dysi 15. jun, 11:56
Enig med forskeren.
Heldagsskolen er en ulykke for både barn og foreldre. Barna blir organisert og strukturert i all for stor grad i dette systemet. Barn er ulike og trenger en mye større grad av frihet for å få realisert sine iboende skapende evner. i dag blir de dyttet inn i en enhetskole som skal være lik for alle. Barnet MÅ passe inn i systemet og systemet produserer altfor mange tapere! Hvorfor er det så mange som f. eks. avbryter yrkesfaglig studieretning ?
Og hvorfor er det store disiplinproblemer i u.skolen ?
Arbeidstiden for voksne ønskes ned, men våre barn skal ha organisert skoledag, organisert SFO,osv, osv. - arbeidsdagen skal forlenges for de yngste. Dette er den norske stat - og spesielt noen i den rødgrønne leiren - sin form for moderne barnearbeid! På skolen fra kl. 0800 til 1700!!
Mange foreldre oppdager når barna har kommet litt ut i tenårene at de ikke kjenner sine barn. Da kan en kanskje noen "hoppe av yrkeslivet" og dermed få mer tid sammen med sine barn, men dette hjelper ikke dersom staten gjør en del av de frivillige tibudene obligatoriske eller bortimot nesten obligatoriske.
Det må en ny politikk til på området. Som foreldre har vi fått barn for selv å oppdra dem. Da må myndighetene gjøre dette mulig økonomisk og tidsmessig og så må vi som foreldre være villige til å ofre noe mer tid sammen med barna.

Diskuter: Velkommen til staten

Turid 15. jun, 11:57
Jeg kunne ikke vært mer enig! Bra du tør å si hva du mener!!!

Diskuter: Velkommen til staten

John Sigurd Nygard. 15. jun, 12:18
Den altoppslukande statlege sosialkontrollen der tru og tanke skal formast likt hjå alle individ frå morgon til kveld, gjer at eg pustar letta ut over og ikkje ha sett barn til verda.

Diskuter: Velkommen til staten

sol 15. jun, 13:57
Heia Beck!!! Hva skulle vi gjort uten deg! :) Du er super!

Diskuter: Velkommen til staten

Far til 4 15. jun, 14:49
Støtter Beck.

Diskuter: Velkommen til staten

bestemor 15. jun, 14:36
Ettåringer har ingenting i barnehage å gjøre,- stresset starter der .
Og så har lærerne problemene fra første dag. ( Forresten - det er barna det er synd på, mange har det slett ikke godt i alt kaoset)

Diskuter: Velkommen til staten

Jeanette, Hjemmemamma.com 15. jun, 14:35
Jeg er enig med Beck. Barn utsettes for det første for altfor mye stress, altfor tidlig i livet sitt, i det samfunnet vi har skapt. Dette er lett målbart, da stresshormonet kortisol er å finne både i spytt og blod. Dette har det blitt forsket på. Det er også bevist at høye kortisolnivåer over tid har en negativ effekt på hjernens utvikling. En heldagsskole for allerede stressede barn/ungdommer vil således ha potensiale til å virke fullstendig mot sin hensikt.

For det andre er det også sånn at halvparten av norske tenåringer ønsker mer tid sammen med foreldrene sine, i følge undersøkelser som har blitt gjort. ([www.nrk.no] Dette settes også i sammenheng med ungdommenes psykiske helse - tid med foreldrene er viktig!

En heldagsskole vil ikke føre noe som helst godt med seg for elevene, med mindre hjemmet er i en så dårlig forfatning at barnet tar skade av å være der. Da er det i så fall andre instanser som må på banen. Lengre arbeidsdager for barn er ingen løsning.

Diskuter: Velkommen til staten

Jugador 15. jun, 14:03
Jeg har sett Christian Beck på TV noen ganger over flere tiår. Jeg har alltid vært imponert over at han tør stå alene på fornuftens side, selv om hans ofte kvinnelige meddebattanter gjør sitt ytterste for å desavuere ham. Bra der er folk som forstår virkningene av den norske "kulturrevolusjonen" og de konsekvenser den har og vil få.

Diskuter: Velkommen til staten

AI 15. jun, 16:41

Som det er idag, med lekser, så tar skolen av familiens hjemmetid. Leksene fører til en evig masing og surmuling. Når skoledagen er over, så burde den være over, akkurat som det er for de fleste voksne i arbeidslivet. Tror både foreldre og unger vil trives bedre med noe lenger tid på skolen, hvis ettermiddagen kan være familie- og leketid...

Diskuter: Velkommen til staten

Mia 15. jun, 16:32
Unger skal folk ha,men det er staten som oppdrar dem!!Her begynner barn i barnehagen fra noen,mnd,gamle!og er der fra 07 om moringen til kl 17 om ettermiddagen!da er det vel nesten leggetid for dem etter en lang dag i barnehagen!Og da barna begynner på skolen gjentar det samme seg.skoledagen begynner tidlig for en 6 åring,og etter skoledagens slutt blir dem overført til Sfo!disse små barna har jo lengere dager i barnehage skole og Sfo,enn en voksens arbeidsdag!Så dette er beviset på,matrealist samfunnets utvikling!De små må lide for voksenes luksus krav,og stadig på jakten etter mer!Når disse barna blir voksene så regner jeg med at mange av dem kan saksøke staten for dårlig oppdragelse!!Da det jo er staten og stadige nye voksene barna har å forholde seg til,bør det også være staten som må ta ansvar,om disse barna engang sklir ut av samfunnet!Kan ikke skylde på foreldrene lenger at det er dem som har vært dårlige oppdragere,om barna sulle skli ut på gale veier.Nei det er staten som er barneoppdragerne i dag,med foreldrenes velsingnelse!Så først bør disse barna som kanskje sklir ut av samfunnet,saksøke foreldrene sine,som har latt staten oppdra dem!Og deretter bør dem saksøke staten som ikke ga dem god nok oppdragelse!

RE: Diskuter: Velkommen til staten

Solon (uregistrert bruker) 15. aug, 00:56
Men det er staten (dvs. sosialistene) som legger opp til det. Sosialistene ønsker at barna skal bli indoktrinert på "rett vis" når de er 1 år til de blir 16. Det er staten som "eier" barna i deres øyne. Da får vi det slik ... I Sverige vil regjeringen til og med forby barn å bli undervist i hjemmet!
([rohus.nu]

Se på den enorme ressurs-omfordelingen som finner sted via offentlige budsjetter og reguleringer til dem som velger "rett" og hvordan folk som velger anderledes blir stemplet og trakasert. Det er ikke alle som har råd til å ta seg så mye av barna sine som de ønsker.

Nei til hedonisme!

Diskuter: Velkommen til staten

LaVidaE 15. jun, 18:40
Helt enig med deg Beck!
Og jeg er glad for at noen tørr å tale staten, expertene og pedagogene imot.
Det er ikke lett for en forelder å bli hørt, respektert eller annerkjent.
Takk for at du Beck iallefall ikke lar deg rokke.

Diskuter: Velkommen til staten

Linda F 15. jun, 21:21
Er helt enig med Beck og mange av de andre her som er imot innføring av mer skole! Nok er nok!
Hvorfor er det hele tiden barnas hverdag som skal tilpasses de voksnes (lange arbeidsdager) - det må jo være mulig å starte i andre enden - nemlig at de voksne må tilpasse seg etter barna!

Diskuter: Velkommen til staten

Bård 16. jun, 08:36
Kjære Christian. Det er viktig for oss i et lunkent sosialdemokrati og begynne tidlig så vi kan sette preg på neste generasjon. Når vi mangler overbevisning om innhold slik de hadde i gode gamle Sovjets barnehager, må vi kompenserer med lengre opphold.
Slutt og mas spis grøten din og vær redd for muslimer.
Bård

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • STATENS BARN: Foreldrene har påført barna et ubehag og seg selv dårlig samvittighet ved å la barna være altfor lenge i barnehagen, på skolen og i SFO, mener forsker Christian W. Beck. ARKIVFOTO: PAUL S. AMUNDSEN

3 mest leste artikler »

Siste lokalt

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann
  • Sexy! Eller?

    Immaturus imponerer i sin oppsetning av den enormt frekke forestillingen The Rocky Horror Show.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

  • Skepsisens lyse side

    Klimadebatten har snublet i sine egne føtter. Fredsprisvinner Al Gore prøver å løfte den på beina igjen.

Leder

  • Skjermet stat

    Statlige ledere har hatt lønnsfest gjennom finanskrisen. Da må de i større grad måles på resultater.

Leder

Kommentar

Olav Kobbeltveit

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:35 Herskapelige gjensyn
  • 11:05 V-cup skiskyting
  • 13:00 VM skiflyging
  • 14:00 V-cup skiskyting
  • 16:00 Paralympics i Vancouver
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Schrödingers katt
  • 20:15 Fotballkrigen (3)
  • 20:45 Glimt av Norge: Stillhet - den nye luksusen
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Debatten
  • 22:30 Nurse Jackie (3)
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Finnmarksløpet
  • 23:45 Himmelblå (2)
  • 00:30 Skavlan
  • 01:30 Norsk på norsk jukeboks

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 12:45 Oddasat
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav
  • 14:30 Aktuelt
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Hele bilen
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Designkampen (1)
  • 23:20 Ingen grenser (2)
  • 00:10 Schrödingers katt
  • 00:40 Oddasat
  • 00:55 Distriktsnyheter
Lukk vinduet