Persienner fikk
ruten til å sprekke

FANA: Kort tid etter at Karin Severinsen hadde fått hengt opp persienner, sprakk ruten i stuevinduet. Årsak: Persiennene var for mørke.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

- Det hørtes ut som et skudd, sier Karin Severinsen.

Hun skjønte ikke hva som skjedde da det plutselig smalt bak henne i stuen. Det var totalt uventet at ruten i stuevinduet skulle sprekke. Ruten ble skiftet i august i fjor, og Severinsen hadde ventet at den skulle vare i mange år.

- Burde blitt informert
Da hun kontaktet glassmesteren fikk hun vite at ruten trolig har sprukket på grunn av at hun har hengt mørke persienner tett inntil ruten, og at dette ikke var noen reklamasjonsgrunn.

- Det var ingen som informerte om dette verken da vi bestilte ruten eller da de var her og monterte den. Vi føler oss rimelig lurt, sier Severinsens datter Lisbeth Bødtker.

Severinsens stuevindu er over fire kvadratmeter, og ruten kostet 15.500 kroner. Forsikringsselskapet dekker ny rute, men Severinsen må betale en egenandel på 3000 kroner. Dette vil ikke barna hennes la henne betale.

- Ruten skal skiftes, og det skal ikke koste oss noe. Min mor har ikke helse til å ta opp kampen, men min bror er om nødvendig villig til å gå til retten med saken. I første omgang venter vi litt og håper at glassmesteren velger å skifte ruten kostnadsfritt, sier Lisbeth Bødtker.

- Informerer godt nok
Ingeniør Tore Tronrud i Pilkington, som er produsent for ruten som sprakk, bekrefter at glass kan sprekke på grunn av solavskjerming.

- Så lenge glasset ikke er spesielt herdet kan dette skje, sier han.

Driftsleder Asle Nordbø i Larsen Glass, som har overtatt Pilkingtons montasjeavdeling, mener at de har oppfylt sin informasjonsplikt. De pleier blant annet å henvise til retningslinjer for bruk av glass i ordrebekreftelsen. Retningslinjene kan kunden finne på internett.

- Men dette blir vel som med de små punktene i forsikringsavtalen. De færreste leser alt, sier han.

Direktør Sverre Tangen i Glassbransjeforbundet mener at det er unødvendig å informere nærmere om faren for overoppheting av glasset.

- Det er umulig å informere om alle farene muntlig. Dette har vi avklart med Forbrukerrådet. sier han.

Lisbeth Bødtker mener at faren for glassbrudd ved bruk av persienner er så viktig at det burde vært informert om muntlig.

- Jeg kan ikke se at det står henvist til noen retningslinjer på ordrebekreftelsen. Uansett er det helt soleklart at de burde kunne fortelle dette når vi bestiller glasset, sier hun.

Del på e-mail Del på Twitter Del på Facebook Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Helt enig!!!

Dette provoserte meg, og jeg er helt enig med deg....Les mer

Glassmontør

Trur ikkje eg hadde fått gjort så mye den dagen, v...Les mer

Diskuter: Persienner fikk <br/><br/>ruten til å sprekke

burde vel være leverandøren av solavskjermingen s...Les mer

Persienner

Eva 15. apr, 13:31
Dette burde absolutt informeres om, hvem kan vite at persienner kan få ruten til å sprekke?? Snakket med flere på jobben her, ingen ante om det. Damen bør absolutt få ny rute uten kostnader.
Så bør Glassmesteren ta dette som en lærepeng, for dette er ingen selvfølge at folk vet.

Neppe grunnlag for krav mot vindusleverandør

Georg 15. apr, 14:02
Jeg har litt greie på juss, og slik jeg ser det foreligger det her ikke noe grunnlag for et krav mot leverandøren. Vi får derfor håpe at rettsvesenet ikke belastes med denne saken.

Hallo?

Mette 15. apr, 14:05
Dette har jeg aldrig hørt noe om har skiftet rutene i hele huset men det stod ikke noe på vinduene om dette tror det har vært en feil i den ruten som er montert her da jeg har mørke persienner i vinduene og har hatt det i mange år.

Godt å vite.

John T. 15. apr, 14:10
Jeg har nå levd i 40 år uten å noen gang ha hørt om tilsvarende, så jeg er glad dette kom i avisen!
Lykke til med søksmål, håper at dere finner en minnelig løsning.
Og til produsenter, dette er da noe som absolutt burde vært informert om på skikkelig vis. Eksempel, hva om bilselger ikke informerer om at kommer du over 150 vil dekkene stå i fare for å bli skadet evt. eksplodere?? Vil de da kunne si at dette burde du da vite???

Enig med...

Joda 15. apr, 14:36
...glassmesteren

solskjerming

ann-kristin 15. apr, 14:54
det er første gangen jeg hører om at en rute kan sprikke p.g.a. persienner .Jeg har også persienner som ble hengt opp helt inn til ruten ingen sa noe om at ruten kunne sprekke ,men mine er hvite .Er det ett seriøst firma så MÅ du få skiftet ruten gratis,skulle bare mangle. Hvis ikke så ta det opp med TV2 det pleier å hjelpe .Lykke til

Jasså..

Jonas 15. apr, 15:02
Syns heller det er selger av persiennene som burde informert om faren.
Skulle glass-selgeren informert muntlig om faren, måtte det jo også informeres om at det ikke burde kastes harde gjenstander mot glasset og lignende.

Fru Bødtker

Rune 15. apr, 15:05
Gjelder å lese det med liten skrift vettu!

Feil i artikkel

KNM 15. apr, 15:45
Feil i artikkel! Det heter ikke Glassbransjeforbundet lenger, det heter Glass og Fasadeforeningen. I tillegg skal det sies at dette er kundens feil!

Feil mål?

Øystein 15. apr, 16:54
Burde ikke heller de som selger persienner opplyse om dette? Mongovinkling.

Ein tabbe

Egil Kr. 15. apr, 17:19
Ein tabbe er ein tabbe. Den som hengde opp desse mørke persiennene burde ta sitt ansvar og betale den gamle dama eigenandelen til forsikringa.

persienneselgers ansvar

Toril 15. apr, 18:00
Har aldri hørt om noe slikt før. Jeg tror det er de som har solgt persiennene sitt ansvar. Jeg har nylig kjøpt mørke persienner som henger 1,5 cm fra vinduet. Kanskje de bør flyttes da? Men det blir jo ikke noe fint.. Bruker de uansett bare om vinterern for det er da solen kommer inn i stuen, da er jo ikke solen så varm, så tar sjansen på å ha de der de er..

Blir spennende å få "fasiten" på denne jus-gåten :)

Nei til Pilkington !

Dag 15. apr, 18:06
Er det slik at glass fra Pilkington ikke tåler Vestlandstemperaturen så bør en velge en annen leverandør. Det er vel heller ikke slik at eldre skal måtte ta datakurs og kjøpe seg pc for å få nødvendig informasjon om det dårlige glasset de selger.


mørke gardiner og knuste ruter

Trude 15. apr, 19:04
Har opplevd akkurat det samme. Glass ruten min er en støy isolert tre- lags rute. Den sprakk som et revolver skudd en vår dag. Jeg hadde en mørkeblå gardin som er altid fortrukket. Jeg fikk samme svar om at mørke gardiner m.m. Kunne gi slik skade. Gardinen er tynn bommul og mørke blå. Måtte også betale egenandel når jeg fikset ruten. Helt tullete jeg hardde aldri hørt om dette før. Har altid hat mørke gardiner på soverom. rart. Under krigen benyttet de seg av svarte blendingsgardiner. Hilsen 40 åring

Vinterdekk uten pigger

øystein 15. apr, 19:37
Vinterdekk uten pigger, som har hastigetskode Q.Disse dekkene er god for MAX 160KM/T.Kjører du fortere enn det kan du få deg en overaskelse!!!!

Blendigsgardiner...

Meh 15. apr, 20:38
ja svarte blendings gardiner de brukte under krigen er veldig utsatt for oppvarming om natten.. Om folk gidder å lese bruksanvisningen på persiennene de kjøper (ja de følger med) så står det at persiennen skal henge x antall cm fra vinduet... Ikke Glassmesterens feil.. Dummeste jeg har hørt. Glass er et levende materiale. Om man har hengt noe opp for tett til glasset så det varmes opp, og det plutselig begynner å regne får du deg en overraskelse..

Brist i glasset eller mørke persienner?

Pilk 15. apr, 21:14
Har ikke glassmesteren her fått lov til å sluttføre at det er persienenne som har skylda - det kan jo like gjerne ha vært en brist i vinduet.

Nynorskdebatten fortsetter

Dr.Osje 15. apr, 21:22
At ting som blir varmt ikke bør komme i kontakt med glass som ikke er beregnet for det er allmenkunskap. At ting som er mørke absorberer energi fra somla og blir varme er allmenkunskap. At det trengs litt mellomrom mellom er nok ikke så mange som tenker på, men man kan ikke kreve erstatning av andre fordi man ikke kommer på logiske ting selv. For mange mennesker har for stor tiltro til at alt rundt dem skal være ferdig sjekket for alle kombinasjoner og mulige potensiell farer. Slik er ikke verden. Kjedelige ting skjer og det er ikke nødvendigvis noen som har skylden. Vaskemidler kan danne giftig klorgass når de blandes, matvarer kan virke giftig sammen, ting kan begynne å brenne av seg selv, gjenstander av forskjellige metaller får hverandre til å ruste i kontakt.... osv osv... Dette burde kanskje vært et eget fag på skolen, istedenfor sidemål feks.

Hva er dette her for en pølsevevet hettegenser?

Dr.Osjesjåfør 15. apr, 21:31
Jeg skjønner heller ikke helt at blending av vinduer om natten skulle varme opp vinduene, "Meh". Men vedkommende har sikkert rett for det er jo en 40 åring (!), og det skal man jo ha respekt for. Hvis en førtiåring ikke har hørt om det, så er det bare tull. Det var jo 40-åringene som byggetd ette landet under andre verdenskrig i 1963! Den ble utkjempet med crackete turboteiper på commodore64.

Helt enig!!!

Glasselgersympatisør 15. apr, 21:41
Dette provoserte meg, og jeg er helt enig med deg. Skulle glass-selgeren liksom ha stått og ramset opp alle mulige scenarioer som kan få en rute til å knuse??? Latterlig å skylde på ham, spør du meg.

Glassmontør

Glassmontør 15. apr, 22:17
Trur ikkje eg hadde fått gjort så mye den dagen, vist eg skulle stått å ramset opp alt som ikkje skal gjøres med glasse eller hva det tåler å ikkje tåler.

Diskuter: Persienner fikk <br/><br/>ruten til å sprekke

Lev 15. mar, 11:44
burde vel være leverandøren av solavskjermingen som skulle gjøre kunden oppmerksom på at slike problemer kan oppstå, det var vel dem som ikke bare leverte produktet men også monterte.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Bilder

  • UVENTET: Lisbeth Bødtker reagerer på at hennes mor ikke fikk informasjon om at hun ikke måtte henge mørke persienner tett inntil vinduet. Laila Borge (Foto)

3 mest leste artikler »

Siste lokalt

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Kommentar

Leder

Leserombudet

Leserombudet

Kommentar

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Norge rundt
  • 10:30 Takk for sist (2)
  • 11:10 Thor Heyerdahl - På jakt etter paradiset (1)
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Dynastiet (16)
  • 13:00 Dynastiet (17)
  • 13:50 Det brente skipet
  • 14:30 Toppform (11)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Med hjartet på rette staden (1)
  • 16:00 Derrick (11)
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Bondeknølen (6)
  • 17:40 Oddasat - nyheter på samisk
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Puls
  • 20:15 Takk for sist (3)
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Tilbake til Malmberget
  • 22:30 Med spriten som følgesvenn (4)
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Krøniken (21)
  • 00:15 Kalenderpikene - ti år etter
  • 01:10 Pakket og klart (4)
  • 01:40 Sport jukeboks
  • 03:00 Country jukeboks u/chat

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Nostos og Algos
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 På loffen i India (2)
  • 11:30 Åpen himmel: Åndelighet og helbredelse
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Rainmakers
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Hva er spesielt med Carla Bruni?
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 En kongelig familie (2)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Sportsrevyen
  • 15:30 Eksistens (8)
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Eventyret om ærfuglen
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:01 Dagsnytt atten
  • 19:00 Ein dag i Sverige (3)
  • 19:15 Kriseknuserne (1)
  • 19:45 Berulfsens konspirasjoner (3)
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Islamske perler (3)
  • 21:30 Hovedøya - fra urtidshav til blomstereng (1)
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Generasjon Jihad (3)
  • 23:20 Kjærlighetens sommer (4)
  • 00:15 Puls
  • 00:45 Oddasat - nyheter på samisk
Lukk vinduet