Stemmen som dirigent

Vakkert og særegent album fra Susanna Wallumrød.

123456
«Wild Dog»

Den karakteristiske stemmen slutter aldri å fascinere. På sin fjerde soloutgivelse viser Vossajazz-klare Susanna Wallumrød fra Kongsberg nok en gang sin eksepsjonelle stemmebeherskelse, som både rører og forfører. Diskré pianoakkorder akkompagnert av beskjedent slagverk skaper grunnlaget for vokalens utfoldelse. Det er den som dominerer og gir dette albumet sitt særpreg. Av og til kan det virke som om stemmen, som en slags syngende dirigent, bestemmer alt fra tempo til oppbygning av låtene.

En gang iblant får instrumentene på «Wild Dog» gå høyere enn Wallumrøds vokal. Et eksempel på dette er den nydelige «Oh I Am Stuck», en låt hvor gitaren gjør sitt inntog, og ender opp i et herlig rockete parti. Men dette er en hendelse av de sjeldne, for som regel ligger instrumentene som et behagelig, men uunnværlig bakteppe for Wallumrøds sårbare kjærlighetstematikk. På tross av vokalens sentrerte posisjon, fremstår den som regel svært skjør. Forholdet mellom den selvsikre og kontrollerte vokalfremførelsen og dens sårbare uttrykk, skaper også en interessant kontrast på et vakkert og gjennomført album.

Den eneste veien ut

John Olav Nilsen viser med sitt nye prosjekt at han mente alvor da han sa at han ikke lenger ville være en del av norsk musikk.

Susanna: «Wild Dog»