Solstrålesamler

Vakkert og velsignet fritt for floskler.

123456
«Stjerneteller. Gullamanter»

Christine Sandtorv har gitt ut andre plate i Stjernetellerserien. «Gullamanter», heter den, og tittelen gir signaler om hvordan Sandtorv leker med ord og begreper. Hun har skrevet både tekster og musikk, og bruker både bakgrunnen fra poptrioen Ephemera og erfaringene som småbarnsmor. Dette er fengende, lyse og lette poplåter med tekster som helt klart er for barn, men også om barn. Her er mange observasjoner og beskrivelser der Sandtorv setter ord på opplevelsene av å være nært de aller minste blant oss.

«Hjerteplaster» heter en av låtene, «Solstrålesamler» en annen. Begge disse to begrepene beskriver også Sandtorvs nye plate. «Om nokken kunne blåse på, ville himmelen vært lyseblå», synger hun og fanger noe helt sentralt i relasjonen mellom små og store. Ny barnemusikk er det ikke mye av, enda sjeldnere er det at sangene er så originale og nyskapende som Sandtorv sine. Hun klarer å skrive ærlig og varmt om hva småbarn gjør med og for foreldre og andre voksne.

Vakkert og velsignet fritt for floskler, lekent og passe alvorlig på samme tid.

Den eneste veien ut

John Olav Nilsen viser med sitt nye prosjekt at han mente alvor da han sa at han ikke lenger ville være en del av norsk musikk.