Kundesenter
Kundesenter
Bildegalleriet kan ikke vises, fordi du ikke har installert Adobe Flash eller har en gammel versjon av Flash. Vi anbefaler at du oppgraderer til siste versjon av Adobe Flash av sikkerhets- og ytelseshensyn

Vi som fortsatt elsker Salander

Terningkast 4 «Jenta som lekte med ilden»

Hviler tungt på Salanders skuldre.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

TO ELEMENTER UTGJØR styrken i Stieg Larssons romaner om Lisbeth Salander: En kompleks og uhyre interessant kvinneskikkelse og den store og mangesidige overgrepsfortellingen som bretter seg ut gjennom de tre bøkene. Avskrelt dette, er intrigene i de enkelte bøkene spennende nok, men ganske konvensjonelle.

Anmeldelsen fortsetter under videospilleren...

Filmatiseringen avdekker dette ganske nådeløst. I vår skrev jeg at uten Noomi Rapace ville «Menn som hater kvinner» vært dusinvare. Det samme kan sies om «Jenta som lekte med ilden».

ROMANEN ER KANSKJE enda vanskeligere å filmatisere. Den teller over 700 sider. Forgreiningene oppover i det juridiske og politiske systemet er større og mer komplisert. Skurkegalleriet balanserer hårfint mot klisjeene og du skal elske Salander svært høyt for ikke å synes at sluttscenen er i drøyeste laget.

Daniel Alfredson har overtatt registolen etter danske Niels Arden Oplev. Begge har stor erfaring med krimsjangeren, men Alfredsson er langt mer tradisjonell. Det slår ut her. Der Oplev skar utenom karikaturene i skildringen av overklassemiljøet, ser Alfredsons skurker ut som om de er klippet ut av et tegneseriehefte. Mange replikker lyder ugne i munnen på avsenderen, eller er lagt inn som veivisere mer enn naturlige samtaler. Fortellerstilen er streit, men til tider noe tung på labben, overtydelig og springende, uten Oplevs tette driv. Noe er et resultat av mengden komprimert stoff. Men mye hviler på regissøren.

Når så er sagt, lykkes filmskaperne i å gjenskape mye av bokens stemning, og å holde fokus på fortellingens hovedtrekk. Plottet rundt trafficking er tonet ned til det høyst nødvendige, storyen er Salanders, og spenningsmessig tetter det seg til etter hvert.

Anmeldelsen fortsetter under videospilleren...

FILMEN, SOM BOKEN, nøster videre i Salanders bakgrunn. Harelabben er merkbar, men forhåpentlig tydeliggjøres den intrikate bredden bedre fjernsynsversjonen og i neste film.

Heldigvis er Salander sterkt til stede. Handlingsmessig litt mer i bakgrunnen til å begynne med, selv om hun raskt mistenkes for dobbeltmord. Litt mindre spektakulær, men med en enda mer markant sårhet bak sin innesluttede, hardslående fasade, og med en like stor fascinasjonskraft, både som figur og som katalysator for kvinners raseri. Noomi Rapace overbeviste stort i den første filmen, nå synes hun å ha grodd fullstendig inn i rollen. Med få unntak er det i scenene med henne filmen virkelig lever.

Anmeldelsen fortsetter under videospilleren...

LARSSONS TRILOGI er et ektefødt barn av tradisjonen etter Sjöwall & Wahlöö, som satte tittelen «Roman om en forbrytelse» på sin tibinds romanserie om Martin Beck. Deres overordnede forbrytelse handlet om sosialdemokratiets svik mot det svenske folket. Hos feministen Larsson handler det om sviket mot Lisbeth Salander – om kvinnen som offer for overgrep og vold fra både statlig og mannlig hold, om umyndiggjøring i bokstavelig og overført betydning og om maktmenns nettverk og konsekvensene av disse.

Filmatiseringene fjernet det politiske elementet fra Beck.

Jeg håper filmskaperne ikke avpolitiserer Lisbeth Salander, men gnurer gørra i fjeset på oss med enda større styrke neste gang.

BRITT SØRENSEN

Enig med vår anmelder? Si din mening her.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

Etter å ha lest triologien, og hørt flere skryte a...Les mer

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

Men helt seriøst folkens. <br/>Man kan jo ikke gå...Les mer

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

Jøss. en video på BT.no som fungerer?! <br/>- åja...Les mer
Kundesenter

Styr unna...

Filmfan (uregistrert bruker) 17. sep, 09:51
Anbefaler alle som likte bøkene å styre unna filmene.
Så den første,og det grunnlaget de la der er ikke akkurat positivt med tanke på videre filmatisering.

For de som ikke kan lese, så er filmene greit tidsfordriv. Som rein underholdning er dette på nivå med norsk film fra tidlig 90-tall..

Trist, men sant.

RE: Styr unna...

ida (uregistrert bruker) 17. sep, 13:35
ER helt enig... For meg var det å se filmen en å spole fort fram i boken. Var jo masse nyttig info som forsvant jo.. :(

RE: Styr unna...

Knut Stut (uregistrert bruker) 17. sep, 12:51
Filmfan skrev:
For de som ikke kan lese, så er filmene greit tidsfordriv. Som rein underholdning er dette på nivå med norsk film fra tidlig 90-tall..


Vel, her lurer jeg på hvilke norske filmer fra tidlig 90-tall som var på høyde med Salander-filmene? Nevn én om du kan!
Svensk film, og spesielt kriminalfilm (både for kino, video/dvd og tv) har til alle tider ligget hestehoder foran norsk film. Men smaken er jo som kjent som baken... Jeg mener at norsk film i denne kategorien, frem til UNO i 2004 og IZZAT i 2005, suger big time.

I tillegg synes jeg kommentaren om "...For de som ikke kan lese..." er hinsides! Det er ikke alle som har tid til å sette/legge seg ned med en bok eller to, og bruke all fritid på lesing av bøker. I tillegg så er det mange som ikke gidder å lese, spesielt ikke dersom boken er blitt filatisert. At bøkene i 99,9 % av tilfellene er bedre enn filmene er nok hevet over enhver tvil.

Selv er jeg i kategorien "Har ikke tid", som småbarnsfar og aktiv idrettsutøver, med en hektisk jobb som ikke er ni til fire.

For øvrig er jeg enig med anmelderen når hun sier "...Jeg håper filmskaperne ikke avpolitiserer Lisbeth Salander, men gnurer gørra i fjeset på oss med enda større styrke neste gang...".
Den første filmen var klart sterkere enn denne utgaven.

RE: Styr unna...

Bjørn W (uregistrert bruker) 17. sep, 12:37
TULLPRAT!!!!
Sjelden har jeg sett en film som er så tro mot boken at du føler at alt var der.Typene stemmer langt på vei (selv om det var litt rart å se Peter Haber som kjeltring) og Noomi Rapace ER Lisbeth Salander.
Holder andre film samme nivå som første, selv om anmelder her antyder noe annet, er denne filmen sikkert like anbefalelsesverdig som den første.
Gleder meg!!
Og, ja: Jeg er filmelsker jeg og, men hater amerikansk Bruce Willis-/Sylvester Stallone-action. Bare så det er sagt.

RE: Styr unna...

Arne Satt (uregistrert bruker) 17. sep, 14:22
Jeg kan lese, jeg men selv om jeg har en time eller to å bruke på en grei actionthriller, har jeg ikke tenkt å kaste meg på Stieg Larsson-hypen og bruker uker av mitt liv på å lese det som etter slt å dømme er rimelig standard kriminallitteratur. Til det finnes det litt for mye annet bra å lese.

RE: Styr unna...

Are-Harald Brenne (uregistrert bruker) 17. sep, 13:59
Omvendt også? Jeg likte ikke den første boka men den første filmen syntes jeg var bra!

RE: Styr unna...

Ekte filmfan (uregistrert bruker) 17. sep, 15:34
fint om du ikke ser den nye filmen, så det ikke kommer mer sprøyt fra deg - greit at du leser bøker - og at du er stolt av at du kan lese!

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

mokka (uregistrert bruker) 17. sep, 13:07
Filmfan du er slik en klisjè.. "styr unna filmen boken va mye bedre".

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

margot (uregistrert bruker) 17. sep, 13:09
bullshit.filmatiseringen av disse bøkene er faktisk meget god!! selv om det sies at filmene ofte blir dårligere enn bøkene. det er jo ikke så rart bøkene er ganske tjukke , og det begrenser seg hvor lange de kan blir. all honnør til regisørrene!

Tøff film!

Andy (uregistrert bruker) 17. sep, 16:37
Så filmen igår. Spennende, litt rå, film. Ikke egnet for de som ikke liker filmer med mye vold. Spenningen holdt seg gjennom hele filmen. Anbefales til de som liker, og tåler, denne typen filmer...

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

Kalle (uregistrert bruker) 17. sep, 18:28
:) Tja... Jeg er egentlig enig med begge poler i denne "debatten". Filmen var bra den, MEN det var en god del som var utelatt i filmen. Blant annet forholdet som Blomkvist har med Erika Berger. Dette er blant annet med på å definere Salander sin sinnstemning til Blomkvist i slutten av bok 1, noe som blir direkte videreført i bok 2. Videre er karkateren til Blomkvist strippet av personlige knagger som f.eks hans enorme drag på det motsatte kjønn. Selvom dette ikke er et av hovedelementene i fortellingen, så gir det oss dog et bedre bilde av Kalle Blomkvist og hans syn på livet :) Men når det er sagt, holdt filmen temperaturen oppe og gir deg som seer følelsen av nerven som driver filmen framover...slik jeg ser i det i allefall :)

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

gromleren (uregistrert bruker) 17. sep, 19:00
Etter å ha lest triologien, og hørt flere skryte av filmen, så jeg "Menn som hater kvinner" forrige helg. For å si det mildt: Enorm nedtur. Hvor var dybden i karakterene? Helt enig med den som sa at det var som boken i fast forward. I tillegg hadde de flere ganger vridd på historien og valgt lettvinte løsninger for å slippe å presentere flere karakterer i historien.
Skal garantert ikke se de neste filmene i serien. Vil ikke ødelegge mer av de gode opplevelsene jeg fikk gjennom bøkene.

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

irene (uregistrert bruker) 18. sep, 13:03
Men helt seriøst folkens.
Man kan jo ikke gå og se en film basert på en bok og tro att de kan gjenfortelle boken til hunder prosent pluss fortelle den på eksakt samme måte som DU opplevde den. En del av sjarmene med å lese bøker er jo att man selv danner seg ett bilde av karrakterene, plassene og handlingen. Og hvordan skal filmskaperene gjenkonstruere og tilfredstille alle disse ulike oppfattninger? Om det er det kravet man har på filmen kan man likså godt bli hjemme, for det er helt umulig. Har enda ikke sett andre filmen, men syntes att førsta var veldig bra. om man skal samenligen syns jeg selvsagt boken er bedre, men hvorfor sammenligne de to. se de heller som to ulike opplevelser av en og samme historie!
Jeg gleder meg i alle fall til å se filmen selv om jeg har lest alle bøkene og vet att det ikke kommer til å bli samme sak!

Diskuter: Vi som fortsatt elsker Salander

elzapp (uregistrert bruker) 18. sep, 12:40
Jøss. en video på BT.no som fungerer?!
- åja, den kommer fra filmweb. Det forklarer alt.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

film/thriller

  • «Jenta som lekte med ilden»
  • Regi: Daniel Alfredson
  • Sverige, 15 år
  • 2 timer 10 minutter

Bilder

Siste kultur

  • Sexy!

    Imponerer i enormt frekk forestilling. Se bildefortelling og les vår anmeldelse.

  • Kunsthalls hvite vidunder

    «Vi har mat!» sto det på tavlen på trappen til Bergen Kunsthall. Smith og Smule lot seg friste. 1

  • - Hardcore

    Kanadas morogudfar mener at Lars Monsen har lagt listen for nordmenn. Se Tidig-klipp!

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

Kommentar

  • James Bulgers spøkelse

    Barnedrapet som ble symbolet på Storbritannias moralske forfall, ryster igjen De britiske øyer.

NRK1

  • 07:00 Handy Manny
  • 07:25 Norge rundt
  • 07:50 Filmavisen 1959
  • 08:00 Paralympics i Vancouver: Rullestolcurling Norge - Storbritannia
  • 09:55 V-cup kombinert: Hopp
  • 10:25 V-cup skiskyting: Jaktstart, kvinner
  • 11:15 Sport i dag
  • 11:50 V-cup kombinert: Langrenn
  • 12:40 V-cup hopp
  • 12:55 V-cup skiskyting: Jaktstart, menn
  • 13:40 V-cup hopp
  • 15:30 V-cup langrenn: Sprint, kvinner og menn
  • 17:15 Sport i dag
  • 17:30 Åpen himmel (2)
  • 18:00 Barne-TV
  • 18:30 Newton
  • 19:00 Søndagsrevyen
  • 19:45 Sportsrevyen
  • 20:10 Himmelblå (2)
  • 20:55 Ingen grenser (2)
  • 21:45 Lille Dorrit (2)
  • 22:35 Finnmarksløpet
  • 23:05 Kveldsnytt
  • 23:25 Kaldt kappløp (1)
  • 00:20 Lyngbø og Hærlands Big Bang (2)
  • 01:10 Nurse Jackie (2)
  • 01:40 Blues jukeboks

NRK2

  • 08:55 Viggo på lørdag
  • 09:25 Bokprogrammet: Beretninger fra bygdenorge
  • 09:55 Folk (77)
  • 10:25 V-cup kombinert
  • 11:00 Jentene på Toten (2)
  • 11:45 Spekter
  • 12:30 V-cup skøyter
  • 18:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:55 Keno
  • 21:00 NRK nyheter
  • 21:10 Hovedscenen
  • 22:10 Apokalypse nå! - Redux
Lukk vinduet