Begge bloggerne stilte opp på stadig nye bilder sammen med sine lesere og kunder. For de unge jentene som hadde stått i kø siden tidlig på morgenen, var nok et bilde sammen med de to selve prikken over i-en. Kanskje særlig for de som selv blogger.

Vilde Solli Hjertholm og Elisabeth Vossgård gjør det, men med noen hundre faste lesere føler de seg ganske små i forhold til Ulrikke og Cathrine. Å møte forbildene for første gang var stort. Og de fikk skryt også:

— Jeg har lest bloggen deres og jeg synes den er veldig fin, sa Cathrine da Vilde og Elisabeth fikk tatt bilder av seg selv sammen med dagens hovedpersoner og fikk litt råd med på veien videre.

Vilde og Elisabeth syntes kaoset og jakten på spesielle klær var spennende, og de hadde sikret seg rundt ti plagg hver.

— Er Cathrine og Ulrikke idoler for dere?

— De er i hvert fall forbilder, både med tanke på hvordan de kler seg og bloggingen, sier Vilde som gjerne vil dele adressen til bloggen sin: www.ladiesofthelemons.femelle.no.

Tidlig opp

Allerede klokken 07 lørdag var de første på plass i køen for å sikre seg de kuleste plaggene. Endagsbutikken til bloggerne Cathinthecity og Ulrikke Lund fikk motebevisste tenåringer opp fra dynene grytidlig.

Aller fremst i køen sto Sofie Urhaug fra Landås, Elisabeth Vossgård fra Paradis og Vilde Solli Hjertholm fra Kalfaret.

— Vi var her klokken syv. Vi tenkte det var viktig å være ute i god tid for å kunne få tak i de fineste klærne. Og etter en god times venting hadde de sikret seg de tre første rosa festivalbåndene, der de to bloggerne hadde håndskrevet tidspunktet kundene kunne komme inn til sine 20 minutter i shoppingparadiset.

Mathilde Sundsteigen var en av dem som stilte seg opp ved fotoveggen og fikk venninnen til å ta bilde av seg. Hun var kjempefornøyd med det hun hadde funnet i butikken:

— To gensere, en jakke, solbriller. Spesielt jakken var veldig fin og stilig, sa hun.

Venninnen Ingrid Litland hadde funnet en jakke hun hadde lett lenge etter. Et kupp, syntes hun.

Voksende fenomen

Selv om det var lokket med premier for fineste «outfit», sto fotoveggen ganske mye ledig. Jorun Maria Djønne som har ansvaret for popup-konseptet på varehuset Sundt, trodde at det handlet om at mange kunne synes det var litt flaut å eksponere seg akkurat her.

Djønne var for øvrig temmelig overrasket over å finne kø allerede da hun kom på jobb kl 07.15.

— Vi har hatt popup-butikker her tidligere, det er vanligvis små nisjebutikker som profilerer seg på den måten. Men vi har aldri opplevd at det har vært kø tidligere, sa hun. Djønno fortellet at konseptet popup-store oppsto i USA og at det har er et stort og voksende fenomen.

Kultivert

Ellers hadde hun merket seg hvor verdige og disiplinert de unge kundene var.

— Dette har gått imponerende kultivert for seg. Og så er det fascinerende å se hvor høyt leserne setter Ulrikke og Cathrine. Mange av dem tør nesten ikke se på de to idolene sine. Det er superkjendiser, slik idrettfolk eller artister er det. Men det er kanskje ikke så mange som skjønner den dimensjonen fullt ut. Dette er ennå et ganske nytt fenomen, sa Djønne.

Så var da også shoppingen strengt regulert. Alle som sto i kø tidlig på morgenen fikk hvert sitt armbånd med klokkeslett for de tyve tilmålte minuttene de fikk i endagsbutikken. 300 bånd var produsert, og nærmere 200 var levert ut til de som var først ute med å stille seg i kø. En vekter holdt orden på køen og passet tiden.

KUPP: Anja Bergtun fra Bømlo er på besøk hos søsteren sin i Bergen. Hun er mest fornøyd med skjørtet hun fant.
MARITA AAREKOL
FØRST: Aller fremst i køen sto Sofie Urhaug fra Landås, Elisabeth Vossgård fra Paradis og Vilde Solli Hjertholm fra Kalfaret.
Marita Aarekol
DEN SOM VENTER: Etter en god times venting hadde første sikret seg de tre første rosa festivalbåndene.
Marita Aarekol