• E-vita bruker poeng, virtuelle medaljer og resultatlister, der de mest aktive ansatte får skryt på allmøter i bedriften.

Gir ansatte poeng for å blogge

Før var sosiale medier fy på jobb, nå tar flere bedrifter i bruk regler fra spillverden for å få ansatte til å være aktive på nett.

Det er ikke mange år siden Facebook ble forbudt eller nettsiden stengt på enkelte arbeidsplasser.

Nå er situasjonen snudd på hodet, og flere steder bruker ledelsen nå poeng og resultatlister for å få de ansatte til å bruke mer tid på å blogge og være synlige på intranett.

Virtuell «high five»

I Norwegian har de for eksempel lansert en konkurranse der ansatte får poeng hver gang de oppretter nyhetsartikkel, laster opp dokumenter eller bilder, kommenterer en artikkel eller endrer profilen sin på intranettet.

En gang i kvartalet premieres de flinkeste med en reise for to.

Også i IT-bedriften E-vita får de ansatte poeng for å være aktiv på intranettet på ulike måter, blant annet for blogginnlegg, for å kommentere andres artikler og for å gi en virtuell «high five» til en kollega som har gjort noe bra.

Trenger du råd om jobb og karriere? Aftenpostens jobbeksperter svarer på spørsmål!

Resultatlister

Selskapet bruker også virtuelle medaljer og resultatlister, der de mest aktive ansatte får skryt på allmøter i bedriften.

Lena Bjørkli, designer og konseptutvikler i E-vita, har ansvar for det nye intranettet til selskapet, der de ansatte blir bedt om å blogge, kommentere andres artikler og være aktive på andre måter. Hensikten er ifølge Bjørkli å trigge konkurransementaliteten blant de ansatte, å skape engasjement og samtidig markedsføre bedriften. 

- Poengene skal motivere de ansatte til å være mer engasjerte. Samtidig får de respons på det de bidrar med. Psykologien bak er jo at alle ønsker å være synlige, og med denne metoden blir det lettere å gi ros til andre, sier Bjørkli.

Det kan lett føre til et statushierarki og en konkurranse som ikke er gunstig for teamfølelsen og de felles målene man har i en bedrift.

Spillteori

Konseptet kalles «gamification», fordi det baserer seg på spillteori og bruker elementer som poeng og virutelle medaljer som virkemidler.

Bjørkli forteller at alle var skeptiske i starten, men at de ansatte nå logger seg inn på intranettet mye oftere enn før.

I tillegg å være synlige på intranettet, premieres aktive ansatte på poenglister i forbindelse med allmøter i bedriften.

- Er det ikke en fare for at arbeidsplassen på denne måten får ansatte til å bruke mer tid på å blogge enn å utføre arbeidsoppgavene de egentlig skal gjøre?

- Man må selvfølgelig ta hensyn til at alle er forskjellige og har forskjellige oppgaver, og at det derfor ikke er like naturlig for alle å skrive innlegg. Hos oss er mange unge, de er vant til sosiale medier og spill, så for dem er ikke dette noe veldig nytt og ukjent, sier Bjørkli.

- Kan fort bli lei

Professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI sier «gamification» eller interne elektroniske belønningsmekanismer er mer utbredt i utlandet, særlig i USA, enn i Norge.

- Foreløpig er ikke dette vanlig i Norge, og spørsmålet er om det vil bli det. Umiddelbart tenker jeg at dette er noe som er inn i tiden. Slike motefenomener kan lett miste sin nyhetseffekt, vannes ut, og er noe som de ansatte kan bli lei av etter en stund, sier Andreassen.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Statushierarki

Selv om tanken bak blant annet er å engasjere de ansatte mer, tror Andreassen det fort kan gjøre at ansatte konkurrerer mot hverandre heller enn med.

Smarttelefoner gir flere musesyken -  Her snakker vi om to instinkter, vinnerinstinktet og samleinstinktet, hvor det å samle mest poeng gir en vinner. Det kan lett føre til et statushierarki og en konkurranse som ikke er gunstig for teamfølelsen og de felles målene man har i en bedrift. Dersom ansatte ikke ønsker å være så aktive og synlige, vil de bli stigmatisert som passive, selv om de fortsatt gjør jobben de skal gjøre, Andreassen.

- Tidstyv

Ikke minst tror Andreassen at bruk av virkemidler som poeng og lignende vil stjele mye av arbeidstiden, og dermed tid fra de egentlige arbeidsoppgavene.

- Det høres ut som en tidstyv uten like. Jeg vil tro at normen på de fleste arbeidsplasser vil være at man skal gjøre den samme jobben som før, og da vil et slikt indirekte press på å bruke tid på intranettet gå utover andre arbeidsoppgaver, sier Andreassen.

Les også:

Kommentarfeltet støtter ikke IE8. Vennligst oppgrader eller bruk en annnen nettleser.
Debatten vil bli moderert i ettertid.

Siste fra Jobb