Kundesenter
Kundesenter
Lukk vinduet

Banning hever smertegrensen

Ny forskning viser at stygge ord gjør godt for kroppen. I hvert fall om du har vondt.

Bilder

  • SMERTEDEMPENDE: Banning kan ha oppstått som en måte å heve aggresjonsnivået på, og dermed redusere følelsen av smerte, mener professor Stephens. SCANPIX (Foto)
Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Selv mors beste barn kan komme med sterke fraser om de slår seg, og det er ikke alltid like lett å kontrollere hva som ramler ut av munnen om man stumper en tå eller dunker hodet.

Men nå har du endelig en god unnskyldning til å være ufyselig.

Richard Stephens ved Keele University i Staffordshire i England mener nemlig at folk som banner når de har vondt, gjør det fordi det senker følelsen av smerte.

Ikke «dramaqueen»-oppførsel
For å bevise dette ba han 64 frivillige testpersoner om å holde hånden sin i en balje med iskaldt vann så lenge som mulig. Første gangen skulle de banne, og andre gangen fikk de ikke bruke noen form for støtende ord.

Og resultatet var noe overraskende.

De testpersonen som bannet kunne holde hånden i det iskalde vannet i gjennomsnitt 40 sekunder lenger enn de som ikke bannet. De oppfattet også at smerten som lavere.

– Det er overraskende. De fleste psykologer mener at banning er en form for «dramaqueen»-oppførsel, og at en derfor gjerne overdriver situasjoner og følelser, sier Stephens til den britiske avisen Sunday Telegraph.

Øker hjerterytmen
Han tror at banning kan ha oppstått som en måte å heve aggresjonsnivået på, og dermed redusere følelsen av smerte, mest sannsynlig slik at våre stamfedre kunne rømme eller forsvare seg dersom de ble angrepet.

– Da testpersonene bannet hadde de også en høyere hjerterytme, så det kan være det som øker aggresjonsnivået, sier Stephens.

– Det er tidligere blitt bevist at økende sinne kan redusere folks følsomhet for smerte, så det kan være derfor banning hjelper, sier han.

Universelt fenomen
Stephens begynte å forske på temaet etter å ha vært tilstedet da hans kone fødte deres datter.

– Da min kone fødte vår datter følte hun et behov for å banne, men ba om unnskyldning etterpå.

– Jordmoren sa at de var vant til denne typen språk på fødestuen, og det fikk meg til å tenke, sier han.

Han tror at resultatene kan forklare hvorfor banning fortsatt er en stor del i språket verden rundt.

– Banning er en veldig følelsesladd del av et språk, og er nesten et universelt språklig fenomen.

Tror du banning hever smertegrensen? Si din mening her!

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Å be om

åndelig hjelp er ikke å forakte...Les mer

velommen etter!!!

Den som har trent karate eller kampsort vet utmerk...Les mer

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Er det derfor nordleninger/finnmarkinger smiler me...Les mer
Kundesenter

Diskuter: Banning hever smertegrensen

flerbarnsmor (uregistrert bruker) 12. jul, 17:03
JA, jeg tror på dette. :-) Husker godt at når jeg skulle føde kom behovet for å "lire av meg" noen gloser, og det lettet på smertene.
Jeg er ellers ikke en person som har banneord i mitt daglige vokabular, men at de kommer når man slår seg, det kjenner jeg igjen. :-)

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Svein (uregistrert bruker) 12. jul, 18:21
Tull. Banning er ene og alene ett utrykk for ett begrenset ordforråd . Det er idiotene som banner. De som har følt med i timene på skolen, kan artikulere seg uten å bruke banneord for å utrykke sine følelser. :-)

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

c-fan (uregistrert bruker) 12. jul, 20:46
Og ditt argument skal liksom vise at du er smart?
"..ene og alene ett utrykk for ett begrenset ordforråd."
Joda, når jeg mister et 5kilo batteri på foten min på jobb og roper "hel*****, sat**" er jo det klart at jeg må være idiot..
Hadde jeg vært like smart som deg hadde jeg vel bare sagt "helleveien 17", eller kanskje forklare høylytt "Au, det gjorde faktisk vondt!" og vips så hadde folk rundt meg trodd IQ'en min var 50 poeng høyere..

Hadde det vært snakk om folk som banner i en diskusjon hadde du hatt et poeng, men i denne sammenhengen må jeg heller si meg rimelig uenig..

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

j.o (uregistrert bruker) 12. jul, 20:05
Hva med å lære seg rettskriving selv, før man kritiserer andres språkbruk? Fulgte du ikke med i timene på skolen eller?

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

che (uregistrert bruker) 12. jul, 20:07
Hmmm, lurer på hvem som er idioten og ikke har "følt" med i timene. Enkel logikk/matematikk tilsier at jo flere ord man kan, og bruker, jo større ordforråd...

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Pedro Negro (uregistrert bruker) 12. jul, 20:19
He he Svein... Godt sagt; "...idiotene..." Begrenset ordforråd eller?

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Norsklærer (uregistrert bruker) 12. jul, 19:29
Du burde fulgt med du og da, så hadde du sluppet å banne.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Henning (uregistrert bruker) 12. jul, 20:00
Og de som har FULGT med i timene på skolen, kan skrive mer enn én setning uten feil. Hvis du leser artikkelen ser du dessuten at din oppfatning er gammeldags og feil. Skjønte du ikke poenget med at dette er kontraintuitive og overraskende forskningsresultat?

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Lucifer (uregistrert bruker) 12. jul, 19:15
Det er vel heller slik at uten banneord er ordforrådet mindre enn med banneord.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

poli10@ (uregistrert bruker) 12. jul, 18:59
Men jeg følte kjempegod med på skolen. Følte med på alt, og følte med på det læreren sa, men jeg banner. Rart. Det må være noe jeg ikke har følt godt nok med på.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

a ye (uregistrert bruker) 12. jul, 22:04
Banneordforrådet mitt er større enn ditt fulle ordforråd.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Sukkerspinn (uregistrert bruker) 13. jul, 00:56
Hvis du hadde FULGT med på skolen hadde du visst at det heter ET ordforråd!

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Vegard (uregistrert bruker) 13. jul, 01:13
Så da er alle nordlendinger idioter? Svein du er ein tosk! Artikulere?? prøver du og imponere noen eller? Tenker at du er et skolelys som må ringe etter hjelp for å skifte en lyspære.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Dag (uregistrert bruker) 12. jul, 23:02
Jaja, banning eller ikkje, det er nok nokon som ikkje har "følt" så godt med i norsktimen.

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Føle (uregistrert bruker) 13. jul, 10:24
Svein skrev:
Tull. Banning er ene og alene ett utrykk for ett begrenset ordforråd . Det er idiotene som banner. De som har følt med i timene på skolen, kan artikulere seg uten å bruke banneord for å utrykke sine følelser. :-)


Følt med i timene? ;)

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Katharina (uregistrert bruker) 13. jul, 11:41
De som har fulgt med i timene på skolen, kan også stave "fulgt" og vet forskjellen på"et" og "ett".

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Retteren (uregistrert bruker) 27. jul, 07:41
De som har fulgt med i timene på skolen er ikke de samme som "følt med i timene på skolen".

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Faen i Helvete! (uregistrert bruker) 12. jul, 20:03
Da er jeg, i følge Svein, en idiot. At Svein mener det, bryr jeg meg ærlig talt fint lite om. Men jeg syns det er imponerende at denne karen vet bedre enn denne Richard Stephens, som fakta har forsket på dette! Svein vet også hvordan alle andre tenker og føler, noe jeg også må si meg like imponert over.

Jeg, for min del, har heller tro på at det er Svein som snakker tull. Jeg kjenner mange velutdannede, med rikt ordforråd, som tyr til banneord. Noen mer enn andre. Om noen sliter med ordforrådet, vil man nok heller høre det på andre måter. Jeg vet også om mennesker; dumme som brød, eier ikke ordforråd, og forstår ikke et eneste innfløkt ord, men som likevel ikke banner.

Så den der, mister, må du nok lenger ut på landet med. Og de som har fulgt med i timen på skolen, vet at det heter "fulgt", og ikke "følt", med i timen.

Diskuter: Banning hever smertegrensen

M (uregistrert bruker) 12. jul, 20:14
De som har FULGT med i timene, kan rettskriving.... :P

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Turnips (uregistrert bruker) 12. jul, 19:10
Det er selvsagt skrikingen som hever smertegrensen, ikke banningen. Det har ingenting å si HVA du skriker, men i en sådan situasjon er det lett å ty til ord som ikke egentlig betyr noe - bannord altså. Forskning på banning selger kanskje mer enn forskning på forholdet mellom vokale ytringer og aggresjonsnivå.Og til kommentator "Svein": De som har fulgt med i timene vet at det heter "fulgt med" og ikke "følt med", og dessuten banner de når det virker som det rette å gjøre :-)

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

ja til banning (uregistrert bruker) 12. jul, 22:02
Tror aggresjonsnivået mitt heves mer når jeg roper "Ditt j*vla k*khode!" enn når jeg roper "Ditt grønne juletre!"

RE: Diskuter: Banning hever smertegrensen

Svein (uregistrert bruker) 12. jul, 21:22
Turnips skrev:
vokale ytringer og aggresjonsnivå.Og til kommentator "Svein": De som har fulgt med i timene vet at det heter "fulgt med" og ikke "følt med", og dessuten banner de når det virker som det rette å gjøre :-)


Turnips, Det heter heller ikke :"når det virker som det rette å gjøre :-).
Du mener vel "når det virker som om det er det rette å gjøre"
Men lat oss ikke diskutere rettskrivning. la oss diskutere hvorfor folk banner, og jeg mener fremdeles det er pga. manglende ordforråd

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Synnøve (uregistrert bruker) 12. jul, 21:53
Kan godt hende banning hever smertegrensen. Men folk som banner og overreagerer i en vanlig samtale som omhandler vanlige hverdagslige ting, synes jeg rett og slett er flaut. De skjemmer seg ut.

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Max (uregistrert bruker) 12. jul, 21:58
Utrolig hvordan innleggene her er saken uvedkommende - på grunn av en skrivefeil hos en av innsenderne. Utrolig også at bt.no lar slike innleggskjeder slippe gjennom ....

Diskuter: Banning hever smertegrensen

Anne-Grete (uregistrert bruker) 13. jul, 08:52
Helt enig,Max.Det er flere innlegg om skrivefeil enn det er om selve artikkelen.Bruker selv å komme med et banneord når jeg slår tåen i noe,for det gjør skikkelig vondt.

Diskuter: Banning hever smertegrensen

kari (uregistrert bruker) 13. jul, 11:44
Jeg kan i grunnen være enig med Svein. På 10 år blant 25 høyere utdannede kolleger har jeg hørt til sammen bare 1 banneord på jobben! og det er ikke fordi det ikke skjer uhell her. Vi har både brukne ben og røkne korsbånd m.m.

Tidligere, i løpet av 2 år blant 6 bud hørte jeg minst et banneord i hver setning, og en lang tirade hver gang noe gikk litt galt.

En ting til

Norn (uregistrert bruker) 13. jul, 15:56
Jeg ser at ordet eller begrepet "fuck" har hatt stor utbredelse i de siste årene... i bøker og på film/TV... fra relativt intellektuelle får man tro... et moderne banneord?

Å be om

Norn (uregistrert bruker) 13. jul, 15:46
åndelig hjelp er ikke å forakte

velommen etter!!!

Rune Fardal (uregistrert bruker) 13. jul, 18:39
Den som har trent karate eller kampsort vet utmerket godt at kampskrik øker både kraft og senker smerte. Det er det samme som å banne. velokommen etter "forskere"!

Diskuter: Banning hever smertegrensen

John T. (uregistrert bruker) 13. jul, 21:58
Er det derfor nordleninger/finnmarkinger smiler mer enn oss søringer? eller er det fordi de får statsstøtte for å bo der oppe, så de kan le helt til banken? :)

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

3 mest leste artikler »

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann
  • Sexy! Eller?

    Immaturus imponerer i sin oppsetning av den enormt frekke forestillingen The Rocky Horror Show.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

  • Skepsisens lyse side

    Klimadebatten har snublet i sine egne føtter. Fredsprisvinner Al Gore prøver å løfte den på beina igjen.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:35 Herskapelige gjensyn
  • 11:05 V-cup skiskyting
  • 13:00 VM skiflyging
  • 14:00 V-cup skiskyting
  • 16:00 Paralympics i Vancouver
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Schrödingers katt
  • 20:15 Fotballkrigen (3)
  • 20:45 Glimt av Norge: Stillhet - den nye luksusen
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Debatten
  • 22:30 Nurse Jackie (3)
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Finnmarksløpet
  • 23:45 Himmelblå (2)
  • 00:30 Skavlan
  • 01:30 Norsk på norsk jukeboks

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 12:45 Oddasat
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav
  • 14:30 Aktuelt
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Hele bilen
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Designkampen (1)
  • 23:20 Ingen grenser (2)
  • 00:10 Schrödingers katt
  • 00:40 Oddasat
  • 00:55 Distriktsnyheter
Lukk vinduet