Kundesenter
Kundesenter
Lukk vinduet

- Skygg unna slike folkemengder

- Folk som ikkje er vaksinerte, bør ta bilen, ikkje bussen, på jobb. Inntil vidare bør dei heller ikkje gå på kino eller konsert, meiner kommuneoverlege Gunnar Hetland.

Bilder

  • TRONGT OM PLASSEN: - Eg tar bussen kvar dag sjølv om eg veit at det er ein stor smittefare. Men eg prøver å vere nøye med dei andre tinga som handvask og hygiene, seier Jonas Reijnow Jo Straube (Foto)
Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Tenkt deg på kino i kveld? Eller konsert? Dropp det, oppfordrar kommuneoverlegen i Granvin, dersom du ikkje er vaksinert mot svineinfluensa. Og har du bil, bør du heller ta bilen enn å køyre kollektivt til jobben.

- Ein person som ikkje er vaksinert, bør i den grad det er mogleg leve som «eremitt» for å redusere smittefaren, meiner Gunnar Hetland.

- Er ikkje dette å overdramatisere?

- Nei, hjelpe meg, det synest eg ikkje! Dette er ein unntakstilstand som vil vare nokre få månader. I ein kort periode må folk jammen klare å la vere å gå på kino eller konsert!

- Trongt som i London
Klokka nærmar seg halv fire, og på rute 21 mot Nordåsvannet står passasjerane som sild i tønne. Dørene opnar seg, og nye folk renn inn i bussen.

- Eg skulle gjerne tatt bilen til skulen kvar dag mens svineinfluensaen herjar. Men eg har dessverre ikkje råd. Bom og parkering kostar for mykje, seier Jonas Reijnow (23).

Med diabetes type-1 er han i risikogruppene, og han har nettopp blitt vaksinert. Likevel føler han seg ikkje trygg der han står og held seg fast i midtgangen på veg heim til Paradis.

- Eg må ta ein vaksine til for å vere heilt sikker, og bussturane gjer ikkje saka noko betre. Om morgonen er det like fullt som på «tuben» i London, seier Reijnow.

- Parker på Festplassen
Kommuneoverlege Hetland oppfordrar alle som ventar på vaksine om å skygge unna folkemengder innandørs. Sjølv ville han ikkje sett sine bein på ein kino eller i eit konsertlokale, dersom han ikkje var vaksinert.

- Folk må ikkje berre svime rundt og la stat og kommune ordne opp, men vise personleg ansvar for å bryte smittevegen, seier legen og Høgre-politikaren i Granvin.

Det inneber også at folk som ikkje er vaksinerte bør unngå offentleg kommunikasjon, og ta bil i staden for buss eller tog til jobb, dersom dei kan.

- Går du på ein buss i Bergen og nokon hostar, kan fort hundre personar bli smitta, seier Hetland.

- Men dersom alle skulle køyre bil på jobb, ville det jo bli trafikkaos i Bergen?

- Ville det?

Spør Hetland retorisk.

- Kva om Bergen kommune tok vekk alle parkering forbode-skilt, og sa at dei ikkje gjeld før 100.000 bergensarar er vaksinerte? I tillegg kunne kommunen opne f.eks. Festplassen og Nygårdshøyden for parkering i ein periode. Då folk kunne parkere der mellom klokka 8-16, i staden for å ta bussen og risikere å bli sjuke og smitte andre.

Les også

- Samfunnet ville kollapse

- Dette kunne sikkert gå greitt i Granvin. Men det går ikkje i byane, seier overlege Bjørn Iversen ved Folkehelseinstituttet.

- Ikkje ta Fløibanen
Når 35-40 prosent av ei befolkning er vaksinert, forklarar Hetland, stoppar nemleg ein epidemi opp. For Bergen sin del vil det altså seie 100.000 menneske.

Inntil dette målet er nådd, meiner han at folk må vere ekstra forsiktige, særleg dei som bur under same tak som risikogrupper med diabetes eller astma.

- I Bergen må folk gjerne gå tur på Fløyen eller Ulriken. Men ikkje ta banen, seier Hetland, som sjølv er bergensar.

Også folk som har planar om Syden-tur utan vaksine i kroppen, bør tenkje seg godt om, meiner han.

- Svineinfluensa kan vere ein skummelt, og vi må ikkje bagatellisere sjukdomen. Unge menneske, som ikkje høyrer til risikogruppene, kan bli alvorleg sjuke, svarar Hetland.

- Men kva med arbeidsplassar, skular, barnehagar? Der er det også stor smittefare?

- Ja, men på jobb er vi meir prisgitt arbeidsgjevaren. Fritida er vi herre over sjølve. Då må vi vise ansvar.

- Storbyane må først i køen
Hetland viser til Storbritannia, der fleire skular er blitt stengde på grunn av smittefaren.

- Hadde dette vore 1950-talet, då dei fleste norske mødrer var heimeverande, ville sikkert det same skjedd her. Men det får vi aldri vite.

Når nye vaksinedoser snart blir distribuerte utover landet, meiner Hetland at storbyane må stå først i køen.

- I store byar er smittepresset og risikoen for å bli sjuk langt større enn i ein liten kommune som Granvin. Derfor bør storbyane absolutt prioriterast.

Kva meiner du? Er dette gode råd?

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: - All honnør til lege Gunnar Hetland.

Stort sett er det en grunn for at lover finnes.......Les mer

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Åpent spørsmål til Helga, og alle dere andre.... <...Les mer

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Jeg takker kommunelege Hetland for å si det som de...Les mer
Kundesenter

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Bossa (uregistrert bruker) 03. nov, 14:11
Denne nyheten hørte jeg på radioen i morges, og legen som fikk uttale seg på lokalradio var omtrent på gråten da han snakket om visjonen sin med de tomme tribunene på Ullevål, eller hvor det var som en eller anne finale skal holdes..Hvis de som blir alvorlig syke i det hele tatt skal få en mening med det må vi som sitter her i det minste prøve å leve et normalt liv!
Hvordan i alle dager kan Helsetilsynet og Helsedirektoratet tillate at hvem som helst som har en eller annen tilknytning til medisin kan gå ut til pressen med sine private anbefalinger? Kan de ikke sette munnkurv på sine ansatte i stat og kommune? Hvis jeg skal ha vaksine vil jeg også helst ha mot tøv som dette, hvor ble vikinggenet av?

RE: Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Gunnar (uregistrert bruker) 03. nov, 22:58
Det er bra at Hetland tørr å komme med sitt syn på saken. Informasjonen fra sentralt hold et vinglete og upresis. Tydelig for å "berolige" befolkningen. Har selv ingen panikk, men unngår store ansamlinger når jeg kan. Det vil jeg også anbefale andre.

Panikk er best å halde for seg sjølv

AS (uregistrert bruker) 03. nov, 14:21
Iallefall er dette eit utspel som ser ut til å støtte opp om det :-)

Alle kan få panikk av ulike årsaker, men er det heilt nødvendig å springe til avisene med det?????
At journalistar bit på, det får nå så vere, dei skal jo selge aviser.

Trygg trafikk?

family_style (uregistrert bruker) 03. nov, 14:22
Eg vil tru det er fleire som døyr i bilulukker enn av svineinfluensa, så dette virker som ein utruleg dårleg idé!

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

unni (uregistrert bruker) 03. nov, 14:36
Jeg støtter denne legen fullt ut i hans synspunkt.

Ikke alle har helsefaglig utdanning og det merkes i disse tider.

RE: Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

meg (uregistrert bruker) 03. nov, 16:50
jeg er helt enig! merker godt at det er mange som ikke er utdannet innen hygiene og helse innpå her. men å diskutere med folk uten kunnskap om det som diskuteres, er som å kjøre med øynene igjen. umulig.. lurer på hvordan det hadde sett ut på en buss og på kino om man hadde lyst med sånt lys som viser baktereier?? æsj. nei, takk!

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

dag (uregistrert bruker) 03. nov, 15:02
Hvordan skal de som er avhengige av buss komme seg til skolen da uten å bli smittet? Det er jo ikke akkuratt alle som har foreldre som kan kjøre en til skolen hver dag.

SKYGG UNNA

JILL WHITE FANEBUST (uregistrert bruker) 03. nov, 15:04
Kommune Gunnar Hetland vil tydeligvis stenge Norge til svineinfluensaen
er over ? Hvem vet når.Landet vil stoppe etter hva han sier.



JILL

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Birgitta (uregistrert bruker) 03. nov, 15:27
Helt enig med Kommunelege Gunnar Hetland . Han sier sannheten . Hva vi burde gjøre for å unngå smitte . Grunnen til at det blir reagert på det han sier er pur økonomisk . Folks helse er ikke regnet med . Jeg synes leger og helsepersonell bør si det som er best for folks helse , ikke skule til samfunns og økonomiske hensyn . Slik det er i dag styrer økonomien alle fagkretser . Det er feil . Noen må tørre å stå på sitt fag . Det gjør Gunnar Hetland .
Man kan jo også spørre seg hva vitsen er å kjøpe inn svinevaksine til alle , når ikke det blir gjort noe for å begrense smitten til det er for sent ?
Vi har ikke bruk for den når alle ser ut til å bli smittet nå likevel .

Money makes the world go round....

RE: Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

just an idea (uregistrert bruker) 03. nov, 22:14
Helt enig med Legen, bedre å si sannheten enn å tenke bare økonomi.Å unngå smitte er bedre enn det skjer ende verre,han vet hva han jobber med og andre land som har hatt denne sykdommen vet nok hvor fort kan mann bli smittet.
han jobber selv for hele så vet han nok hvor fort kan mann bli smittet. Slipp å gå til steder som kan bli storfare av smitte om en stund tror ikke mann dør av den grunnen.

RE: Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

just an idea (uregistrert bruker) 03. nov, 22:07
Helt enig med Legen, bedre å si sannheten enn å tenke bare økonomi.Å unngå smitte er bedre enn det skjer ende verre,han vet hva han jobber med og andre land som har hatt denne sykdommen vet nok hvor fort kan mann bli smittet.
han jobber selv for hele så vet han nok hvor fort kan mann bli smittet. Slipp å gå til steder som kan bli storfare av smitte om en stund tror ikke mann dør av den grunnen.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Sandefjord (uregistrert bruker) 03. nov, 16:15
Hva med julebordene som skal arrangeres nå i disse tider.
Her hostes og nyses det over inn og ut maten som ligger utildekket på de mange langbordene på de mange resturangene i denne søte førjulstiden.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Tormod (uregistrert bruker) 03. nov, 17:05
En boer ogsaa holde seg unna NTNU og HiST saa en ikke blir smittet av anti-Israel viruset som florerer der. her vill heller ingen vaksine hjelpe

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Tormod (uregistrert bruker) 03. nov, 17:15
En boer ogsaa skygge unns NTNU og HiST for ikke aa bli smittet av anti-Israel-Viruset som florerer der. Her vill heller ingen vaksine hjelpe.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

D.H. (uregistrert bruker) 03. nov, 17:27
Det er jo bare logisk od det har ikke moen å gjøre med panikk. Så lenge helsevesenet ikke er i stand til å skaffe nok vaksiner holder jeg meg vekk fra busser og folkemengder.
Alle de som er vaksinerte kan gjøre som de vil. Og alle som ikke er vaksinerte og ikke skal vaksinerer seg kan også gjøre som de vil. Bussselskapene blir ikke konkurs. Hvis få folk bruker bussene skal de øker prisene uansett.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Give the real information as this doctor has done. (uregistrert bruker) 03. nov, 18:12
Norge er et rikt land,men hjelpe ikke folk med å varsle alle i landet å bruke munnbind, gi munnbind gratis til alle og advarer folk tidlig og tydelig,ikke byskymrer bare økonomi , og gi folk anti bac midler gratis,tror ikke staten taper penger for å redde folk. Frankrike har snakket om svineinfluensa før Norge og min vennine som bor der har fortalt meg for å forbedre meg og min familie før august at det kommer til å skje. Gjør noe da se nå er det 24 pasienter som er lagt inn på haukeland nå.
Var på ferie i thailand,alle selv om på landet fikk gratis munnbind og fikk gratis antibac. Folk som er syk i mellom denne tiden for fri uten sykemeldt for å unngår smittet ,hva med dere som er så stolt av at dere bor i dette rikt landet .

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

LoniA (uregistrert bruker) 03. nov, 18:27
Ikke skal vi ta buss eller oppholde oss i store folkemengder som kino, konsert osv..
Hva med ungene som vi sener avgårde i barnehage og skole, er ikke det store folkemengder?

En lege burde vite bedre enn å komme med slik forb.... tullpreik!
Mange mennesker stoler blindt på det som kommer ut av munnen på en lege og dette er å skremme unødig!

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Valo (uregistrert bruker) 03. nov, 18:43
Ja la oss piske opp stemningen - alle midler tillatt brukt - som f.eks. dagens Dagblad:
Ukraina - svineinfluense - perspektiver:
Ukraina har idag ca. 50 mill. innbyggere - av disse er pr. dato 200.000 angrepet - dvs. ca.0,4%, videre er ca.7.500 innlagt på sykehus - dvs. ca. 0,015% - og endelig er 60 meldt døde - dvs. 0,00012% av befolkningen.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Jens/Olav Johannessen (uregistrert bruker) 03. nov, 19:43
Jeg er en bruker som er i arbeid daglig og kan ikke kjore nil. Dette fordi jeg har varig nedsatt syn..

Er det da slk ment av ditt forslag at jeg kan sende deg regning for taxu bruk til og fra jobben, eller skal jeg bere hjemme fra jobb.
\

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Jens-Olav johannessen (uregistrert bruker) 03. nov, 19:47
Hvem vil dekke kostnadene til de som ike kan brue bil til a fra arbeid og derav er avhengig av bussen.

Min lommrebok dekker vertfall ikke taxi regninger.

Jens-Olav

Diskuter: Diktatur.?

tjuagutt (uregistrert bruker) 04. nov, 00:22
Kan jo være sundt få innspill fra flere hold.
Eller skal vi bare si ja mor,,ta alt for god fisk..
Trodde vi levde i et demokrati der vi alle hadde lov utale oss.
Eller er det paven sier lov?

Diskuter: - All honnør til lege Gunnar Hetland.

Naboen (uregistrert bruker) 04. nov, 00:34
Stort sett er det en grunn for at lover finnes....så all honnør til lege Gunnar Hetland som har lest og tydeligvis forstått Smittevernloven. Det er også stort sett en grunn til at Norge, i global målestokk, er et forholdsvis risikofritt land å leve i, jmfr den samme loven. Vikingblod som en av debattantene nevner, er greit nok dersom man legger inn "svinnvariabler" som f. eks at barn og voksne døde av kikhoste, difteri, polio, tuberkulose, lungebetennelse, blodforgiftning, kopper, spedalskhet osv.Bekjempelsen av disse sykdommene skyldes i hovedsak vaksiner, antibiotika, kostholdt, hygiene og isolasjon av de syke. I vår "individetsfrihetstid" vet vel de fleste av oss hvordan det, globalt sett har utviklet seg når det gjelder HIV... uten sammenligning med konsekvensene at Svineinfluensaen forøvrig. Guardia i Bergen, med helsevesenets månedsvise "benektning " av problemet har jeg ikke tatt opp som tema her. Igjen en oppfordring:) les Smittevernloven...i alle fall de 4 første kapitlene.

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

S. Mitte (uregistrert bruker) 04. nov, 07:47
Åpent spørsmål til Helga, og alle dere andre....

Hvor er det størst sjanse for å bli smittet fra andre mennesker...alene i egen bil, eller i en overfylt buss??

Diskuter: - Skygg unna slike folkemengder

Annine (uregistrert bruker) 04. nov, 23:45
Jeg takker kommunelege Hetland for å si det som det er, uten andre hensikter enn å minske smittespredning og skåne folk for sykdom.

Særlig siden vi vet nå at barn og unge er utsatte og at sykdomsforløpet kan bli rett ut traumatisk for en del av dem, synes jeg vi som voksensammfunn tar altfor lite hensyn. Barn skal på skole og i barnehage som om ingenting har hendt mens lærere og barnehageansatte vil få vaksine før dem. Barna blir visst ikke ansett som en gruppe vi skal beskytte men som en smittefare for de som jobber med dem. Her i kommunen er bla psykologer nå på lista over risikogruppe. De utsettes for flere smittefarlige situasjoner enn de fleste psykologer. Barna bestemmer ikke selv over hva slags risiko de blir utsatt for. Det er vi voksne som forvalter deres sikkerhet.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Tema: Svineinfluensaen

Alt om Svineinfluensaen

Bilder

  • BRANNFAKKEL: Kommunelege Gunnar Hetland. FOTO: Rune Sævig.

3 mest leste artikler »

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Spesial

  • E' du tidig?

    Det er en latterlig nyhet, men sant. Nå får du stand-up på bt.no.

Spesial

Spesial

Leder

  • Ei tid for alt

    KrF slepp ikkje unna debatten om partiets sjel dersom dei framleis vil vere eit politisk parti.

Kommentar

  • Oljejobbene som forsvinner

    Rundt 30.000 norske oljejobber vil forsvinne til utlandet de kommende årene, sier innkjøpsekspert Hans Kristian Skjold.

Kommentar

Hilde Sandvik
  • Generasjon sex

    På syttitallet kjempet kvinnen for å få plass. Nå er det en kamp om posisjonene. Derfor hardner temperaturen i likestillingsdebattene, mener Hannah Helseth.

Leder

  • De umulige familiekrisene

    Skah-saken viser at det ikke finnes enkle kompromisser i barnefordelingssaker over landegrensene. En internasjonal domstol vil ikke kunne løse dette.

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:50 Puls
  • 11:20 Førkveld
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Herskapelige gjensyn
  • 12:40 Viten om (5)
  • 13:10 Urix
  • 13:30 Filmavisen 1959
  • 13:40 Med hjartet på rette staden (19)
  • 14:30 Norsk for nybegynnere (3)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Dynastiet (18)
  • 16:00 Derrick (8)
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Herskapelige gjensyn
  • 17:40 Oddasat - nyheter på samisk
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Ut i naturen
  • 20:15 Bygdeliv (6)
  • 20:45 Extra-trekning
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Det nye landet (5)
  • 22:25 Bokprogrammet
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Tootsie
  • 01:05 Klasse 10 B (6)
  • 01:45 Svisj gull

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav forts
  • 14:30 Doktor Åsa (6)
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Aktuelt
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Kystlandskap i fugleperspektiv
  • 17:35 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Testen: Det usikre Internett
  • 19:35 Jon Stewart
  • 20:00 Aktuelt
  • 20:45 Året med den danske kongefamilien
  • 21:45 Glimt av Norge: Sherpafolket i Sogn
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 En verden av våpen
  • 23:30 Da pengane erobra verda (6)
  • 00:20 Ut i naturen
  • 00:50 Oddasat - nyheter på samisk
  • 01:05 Distriktsnyheter
Lukk vinduet