Kundesenter
Kundesenter
Lukk vinduet

Katter dumpet på bro

En av de fire kattungene ble overkjørt da tre små nøster ble forlatt midt på Sotrabrua.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

– Det er bare kreativiteten som setter grenser for hvordan enkelte kvitter seg med uønskede katter, sier Liv Sandal i Dyrebeskyttelsen Bergen.

En tilfeldig forbipasserende fant de tre seks uker gamle kattene forlatt midt på Sotrabrua 1. juni i en banankasse. Ikke langt unna lå den fjerde overkjørt.

Dyrevernbevegelsen opplever dette hvert eneste år. Uplanlagte kattekull settes bort for å dø når ferien står for døren. Dyrebeskyttelsen Bergen omplasserer årlig over 300 katter, og trykket er høyest i feriesesongen.

Les også: Pus på sosial sommerskole

– Den vanligste metoden er å kjøre kattene til et sted hvor de ikke er kjent, for å så forlate dem der. Det er ikke uvanlig at barnehager kontakter oss fordi noen har forlatt kattungene sine i barnehagen. Kanskje eierne gambler på at noen der vil ta seg av dem?

Les også: Pus dumpet i en skråning

Lav status
Sandal forteller at bergenserne er blitt flinkere til å forhindre uønskede kull, men problemet er ennå stort.

– Folk er blitt flinkere til å kastrere og sterilisere kattene sine, men dette problemet er sterkt forbundet med det private kattemarkedet. Det er ikke uvanlig å se annonser for syv uker gamle kattunger som eieren må bli kvitt. Folk klarer ikke planlegge kullene slik at det ikke kolliderer med ferier og slikt. Dermed får de hastverk, og kan ty til slike løsninger.

Les også: Fjernadopter en katt

Ifølge Sandal kan en hunnkatt føde opptil tre kull à seks-syv kattunger i året. Organisasjonen Kattens VERN i Bergen hevder det årlig fødes 60 000 kattunger. Kun 20 000 av disse får et hjem. Kattenes produktivitet er dermed årsaken til den lave statusen dyrene har fått.

– Katter har fremdeles lav status. Det ser en av rubrikkannonsene; rotter, fugler og kaniner selges, mens katter alltid gis bort. Dette er et tegn på at katter har lav verdi, sier Sandal.

– Sterilisering for dyrt
Sandal tror de uplanlagte kullene kan forklares på bakgrunn av økonomi.

– I dag selger dyreklinikkene pakkeordninger med sterilisering/kastrering og chipmerking av katter til rundt 1600 kroner. Mange vil eller kan ikke bruke så mye på kattene sine.

Fremtiden til de tre kattungene ser likevel lys ut.

– Clara er allerede reservert, men Cedrik og Claudia har ennå ikke fått et hjem.

Sandal tror likevel ikke det vil ta lang tid før også disse får et sted å bo. Hun oppfordrer interesserte til å ta kontakt med Dyrebeskyttelsen.

– Dette er to vakre katter som tydelig har vært i et hjem. Vi beholder dem til de er tolv uker, og gir dem ormekurer, vaksiner, samt sterilisering og kastrering. Deretter kan kattungene kjøpes. Vi krever også at kjøper undertegner en kontrakt som blant annet sier at kjøper forplikter seg til å overholde dyrevernloven.

Lange ventelister
Dyrebeskyttelsens hjelpesenter for katter i Jekteviken er alltid fullt, og ventelistene for katteeiere som vil omplassere kjæledyrene sine er lange. Likevel tar det ikke lang tid før kattene får nye hjem.

Sandal ønsker at folk tenker seg om en ekstra gang neste gang de går til anskaffelse av en katt. Dyrebeskyttelsen Bergen har for tiden 40 katter som venter på omplassering.

– For tiden har vi en katt hos oss som ble dumpet på dørstokken vår i en kasse. Den var så syk og skadet at den ene foten måtte amputeres. Å behandle dyr slik hører ikke hjemme noensteds i vårt samfunn.

Sandal mener myndighetene må engasjere seg i større grad.

– Vi må få ut informasjon om kattenes utvikling og hvilke tiltak katteeierne selv må gjennomføre i forhold til sine katter. Chipmerking er et viktig virkemiddel; da kan man alltids finne ut hvem eieren er. I dag er dyrevernorganisasjonene blitt en sovepute; ikke ett eneste politisk parti har dyrevern på programmet sitt. Jeg har ikke tall på hvor mange dyrevernsaker vi har politianmeldt, men det får aldri konsekvenser. Det finnes rett og slett ikke ressurser til dette arbeidet, avslutter Sandal.

Hva mener du om dyreplageriet? Si din mening i kommentarfeltet!

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Til deg Poseidon

SAmfunnet utvikler seg, og det sier kanskje litt o...Les mer

En liten oppklaring ang DBH

<br/>Jeg leser at folk lurer på på hvor mange katt...Les mer

Diskuter: Dumpet på broen

Dyr er like mye verdt som mennesker og burde hatt ...Les mer
Kundesenter

DBH

Susanne Nordvik 15. jun, 13:27
DBH tar 1300,- for en jentepus, og 1000,- for en guttepus.
da er de ferdig kastrert, chippet og øremerket, ormekur er blitt gitt, og de har vært gjennom en grundig undersøkelse hos vetrinær før de kommer inn i akuttmottaket vårt, bl.a. for FIV (katteaids) som har en like dødelig utgang hos katter som hos mennesker.
Det er langt billigere å skaffe seg en katt fra oss, en å hente en gratis katt fra avisene, for så og gå å gjøre alt dette på egenhånd!

Katter til besvær

Gromguten 15. jun, 13:35
Innleggett "en dyd av nødvendighet" slutter jeg meg til. Meget bra.

Du poseidon

Susanne Nordvik 15. jun, 13:39
Alvorlig talt, morsinstinkt?
Og ja, vi kan nok fremstå som en kattbeskyttelse, men hvor ofte hører du om f.eks en hundemamma med 5-6 valper plassert i skogen for å dø? eller en hest med føll plassert på en bro?
Så og si aldri! Men katter derimot er det omtrent ingen sperre for å kaste fra seg.
Katten idag er altfor undervurdert, og en bruk og kast ting. De koster jo ingenting, en hund betalet man glatt 6-7000 for, en hest det dobbelte + litt mer.
Tom et pinnedyr tar man betalt for, mens en katt skal være gratis!
Og når folk der ute ikke tar sitt ansvar og kastrerer kattene sine, så er det OSS som må rydde opp igjen. Vi er basert på frivillige hjelpere, vi får absolutt ingenting i lønn, annet enn gleden når man har klart å redde et dyr, og fått omplassert de.
Tror du virkelig det at dette er en jobb vi egentlig har lyst å gjøre?
Drømmen er at alle dyr blir verdsatt, og at de blir like mye respektert som oss mennesker. Det er tross alt et levende individ vi snakker om, og ikke en bruk og kast ting.
Nei, ære være rike Norge og bruk og kast mentaliteten.

Svinepels..?

Kristine Mjelstad 15. jun, 13:50
Ikke mye tæl i deg altså siden du selv er anonym..? Flott du innrømmer det selv. Og hvis du er redd katten din skal bli gravid igjen, så steriliserer du henne eller gir henne p-piller. Det er ditt ansvar som dyreeier! Folk som deg burde ikke ha lov til å ha dyr!

Dett er ikke rett

Stril 15. jun, 14:14
Det var ikke på sotrabroen kattene ble funnet, men på ulvesundet bro på Rong i Øygarden. Hvorfor skjekker dere ikke litt nermere før dere skriver artikler i bt?

Feil fokus

Ellevera 15. jun, 15:03
Å dumpe kattunger på en bro på denne måten er ikke bare hjerteløst, men vitner om en grunnleggende respekt for liv. Hvilken garanti har (x)katte-eier for at dyrene faktisk blir drept på denne måten, ikke bare skadet med de lidelser som måtte følge med? Når det er sagt er det idiotisk å la debatten dreie seg om hvilket liv som er av mest verdi. Dette er en etisk problemstilling som kan diskuteres i årevis uten at man kommer nærmere enighet av den grunn. Det som imidlertid bør diskuteres er hvorvidt avliving av katter hos vetrinær burde vært gratis. Her har myndighetene en utfordring. All ære til dyrebeskyttelsen og det arbeidet de gjør for hjemløse dyr, spesielt katter. Dessverre er dette basert på frivillig innsats og begrensede midler og ikke alltid like profesjonelt. Et eksempel er pågående klagesak vedrørende akuttmottaket for dyr i på Tertnes. Tanken er god, spørsmålet er om dette er i tråd med regelverket eller ikke. Mitt forslag er at det innføres en gratis-ordning når det gjelder katte-avliving, ikke fordi jeg har noe i mot katter, men fordi hjemløse katter og kattunger er et reelt problem som samfunnet opplever år etter år. Kanskje noen av disse katteeierne som i utgangspunktet aldri burde vært i nærheten av et dyr istedet valgte vetrinærkontoret fremfor å sette ut i livet slike syke metoder som vi her har sett eksempel på!

sykt

hely 15. jun, 15:05
å dumpe dyr synes jeg ingenting om,sånne folk skulle vært skutt!!

du er dum du

marisol 15. jun, 16:42
Du er dum du som ikke har respekt for andre mennesker meninger og må kommentere så innmari dumt! Lykke til videre, håper ikke du har dyr, men med de kommentarene så har du garantert ikke det....

Ellevera

Susanne Nordvik 15. jun, 17:59
Ser du nevner akuttmottaket til DBH som bergen kommune truer med å legge ned, og rett før så sier du: lite profesjonelt. Er det oss du sikter til da? For da bør du sette deg grundigere inn i saken!
Bergen kommune har absolutt ingenting de kan ta oss på, vi har operert helt i tråd med regelverket, vi er et akuttmottak, ikke et kattepensjonat slik som de byråkratene har fått for seg.
Så før du kommer med slike uttalelser, så bør du sette deg grundigere inn i saken...

Hva tenker de etterpå?

Synnøve 15. jun, 18:15
Hvordan har mennesker det som dumper katter? Hva tenker de etterpå? Hva er det som gjør at de ikke finner andre løsninger? Vi har en katt med kattunger og vi har funnet eier til alle fem. De skal leveres etter sommeren. I sommerferien skal katten pluss kattungene være på kattepensjonat de dagene vi er på ferie. Katten skal kastreres etterpå. Graviditeten var ikke planlagt, katten gikk egentlig på p-pille. Men det er sånn som skjer!!! Nå har alle i familen fått en god opplevelse, vi har sett små søte nurk komme til verden, vi har fått sett en fantastisk snill kattemor som tar seg utrolig godt av ungene sine, og vi har funnet en løsning på hvordan en kan ordne "et problem". Dersom en ikke har råd til å påkoste katten og sin egen famile gode løsninger,slik at alle kan leve videre med det etterpå, så vet ikke jeg! Hva gjør kattedumpere eller i livet når de møter på problemer???

Fra sak til personkritikk

Etikk takk 15. jun, 18:33
Interessant å se folks reaksjoner. Er helt enig i at det er hjerterått å forlate kattene på broen. De som gjør slikt har et helt ulikt syn på dyr og omsorg enn jeg selv har. Det vrir seg i meg når jeg leser om det.

Men en annen ting slår meg: uthengingen av den ene kritikeren som har stått frem med fullt navn.

Har noen tenkt på hvordan det oppleves å bli hengt ut offentlig? Jeg har opplevd det selv, det går rett på psyken. Jeg er ikke enig med den navngitte personen, men personlige angrep krenker ytringsfriheten og legger et stort psykisk press på den ene personen.

En sak må kunne diskuteres saklig. I dette tilfellet dreier debatten fra holdninger til dyr - til personlig kritikk av et menneske som har andre holdninger enn en selv. Det sies bl.a. at han har hatt en dårlig barndom...
Hvordan hadde du selv reagert om noen (anonyme) hadde skrevet det om deg (navngitt) i BT? (På et annet tema selvsagt).

Verdt å tenke over...

Fy.....

Litago 15. jun, 18:56
Eg blir so jævla forbanna på folk som gjer sånn med dyra sine.Det må være alldeles tomt opp i topplokket.Foretrekker dyr framfor mennesker eg for min del!

Til Susanne Nordvik

Ellevera 15. jun, 20:50
Først av alt så ser jeg at et vesentlig ord er borte fra mitt innlegg tidligere i dag. Derfor velger jeg å kommentere det du skriver til meg. Det skulle stå "vitner om en MANGEL på grunnleggende respekt for liv".
JEG FORSVARER PÅ INGEN MÅTE DENNE KATTE-DUMPEREN!!!!!!

For å svare på ditt spørsmål vedrørende akuttmottaket for katter som det i høy grad er bruk for i disse sommermånedene (og også ellers i året)

Om dyrebeskyttelsens arbeid skrev jeg: "Dessverre er dette basert på frivillig innsats og begrensede midler og ikke alltid like profesjonelt" Med det mener jeg at Dyrebeskyttelsen ikke har økonomiske midler og kapasitet til å håndtere alle utfordringer like profesjonelt.. Når det gjelder akuttmottaket på Tertnes er dette en sak jeg faktisk har fulgt med i. Stridens eple er jo om dette er i tråd med regelverket eller ikke. Det er vel nettopp derfor dette er blitt en klagesak i Bergen kommune nå, det blir opp til juristene å foreta denne vurderingen. Kan man ha x-antall katter i et bolighus uten at dette utløser krav om bruksendring? Mulig det, jeg vet ikke, det er vel det det nå skal tas stilling til. Selvsagt mener klager at alt er i tråd med regelverket...Jeg er spent på resultatet i denne saken. For kattenes del er det synd hvis klagesaken tar lang tid å få behandlet.

Til deg Poseidon

Lisa 15. jun, 23:49
SAmfunnet utvikler seg, og det sier kanskje litt om mennesket at vi så på dette som helt vanlig..? Dette handler om at mennesket utnytter sin stilling i hierrkiet utover det som er både etisk og moralsk riktig. Så kan du spørre deg selv omhvilken rett vi har til det? Den største trusselen for verden er mennesket, og det vet du selv hvis du tenker deg om. INGEN dreper, mishandler og torturerer flere individer enn mennesket hvert år. Sett ting i perpektiv. Katten er blitt et husdyr som trenger vår hjelp, nettopp på grunn av oss. For øvrig gjelder dette alle dyr. Dyremishandling er det verste jeg vet. Og hvis dere skal se én dokumentar i deres liv, se "earthlings". Selv klarte jeg ikke å se hele.

En liten oppklaring ang DBH

Charlotte 16. jun, 23:00

Jeg leser at folk lurer på på hvor mange katter en privat person kan ha i en privat bolig.Det finnes absolutt ingen lover, regler eller hjemmel på hvor mangen katter en privat person kan ha. En kan ha 10,50, 100 uten at det finnes en regel på hvor mange.
Men kattene skal ha det bra, være friske, få veterinærbesøk når det trengs, kvalitetsfor osv.
Så akuttmottaket på Tertnes drives helt lovlig.
Hva med de som er katteoppdrettere? De har opptil 50-60 katter i huset. Hva med de da? Hva er forskjellen på et akuttmottak og katteoppdrettere?
Justisdepartementet ved Lovavdelingen har i et brev sagt at ideelle organisasjoner som har mottak for hjemløse dyr, ikke kommer inn under pensjonatforskriften som Mattilsynet krever at slike mottak skal høre inn under. Vi skal betraktes som et privat hjem og skal følgelig ikke avkreves bruksendring etter krav fra Mattilsynet. Dyrepensjonatforskriften gjelder ikke for omplasseringsvirksomhet. Forskriften er ikke utarbeidet med tanke på omplasseringsvirksomheter for hjemløse dyr, men for dyrepensjonater som drives som næringsvirksomhet og hvor man tilbyr losji og mat mot betaling, slår lovavdelingen i justisdep. fast.

Kommunen finner ingen ting å ta DBH på nå og jobber febrilsk med å stadig finne nye ting for å ligge ned akuttmottaket.De må huske at det er ikke de frivillige som blir rammet, det er dyrene med et bankende hjerte. Fugler, kaniner,chincillaer, katter, hunder,osv. Mangen hadde vært døde og i dyrehimmelen hadde det ikke vært for de mange frivillige som ofrer seg.

Når det blir ringt til Bergen Kommune for å forhøre seg om saken, svarer de med å ligge på røret.
Nå virker det som om kommunen kun er ute for å vinne saken av prinsippielle grunner og for noen innad i kommunen,som igjen er en av klagerne.Klageren/kommuneansatte har uttalt seg at han vet nøyaktig hvordan han skal få stenge akuttmottaket. Og det var han stolt av.Og han var glad for at saken var kommet så fort opp til behandling.

Alle vil ha barnehage, men ingen vil ha det i sitt nabolag.

Hjemløsekatter er et menneskeskapt problem og de stakkers dyrene betaler en høy pris for vår bruk og kast mentalitet.
Ta vare på katten din.Vær en ansvarlig eier og kastrer det
Å kastrere en katt er like naturlig som å ha fuglebur til en kanarifugl. Vi må opprettholde troen på - og arbeidet for - at det gode likevel vil seire.

Vil til slutt nevne at bare i år kommer det til å fødes 60.000 katter. 20.000 vil få hjem, de resterende 40.000 ender opp som villkatter eller blir avlivet på div forskjellige måter.
Hvor mange katter vil det bli om 10 år ?
Og mitt siste spørsmål.
Hvor er det offentlige egentlig oppi det hele. Jo de bruker masse penger til å ligge ned et akuttmottak istedet for å hjelpe DBH økonomisk med å hjelpe hjemløse dyr.
De frivillige er lei av å være en hvile pute. Nå er det på tide at det offenlige tar ansvar.

Charlotte( eier av DBH`s akuttmottaket på Tertnes og stolt av det)

Diskuter: Dumpet på broen

... 21. aug, 15:16
Dyr er like mye verdt som mennesker og burde hatt de samme rettighetene !!

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • FORLATT PÅ BROEN: Clara (t.v.), Claudia og Cedrik ble forlatt på Sotrabrua. Broren deres klarte seg ikke. Nå venter de på å få nye hjem, som så mange andre katter i sommer-Bergen. DYREBESKYTTELSEN BERGEN (Foto)

3 mest leste artikler »

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann
  • Sexy! Eller?

    Immaturus imponerer i sin oppsetning av den enormt frekke forestillingen The Rocky Horror Show.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

  • Skepsisens lyse side

    Klimadebatten har snublet i sine egne føtter. Fredsprisvinner Al Gore prøver å løfte den på beina igjen.

Leder

  • Skjermet stat

    Statlige ledere har hatt lønnsfest gjennom finanskrisen. Da må de i større grad måles på resultater.

Leder

Kommentar

Olav Kobbeltveit

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:35 Ut i nærturen
  • 10:50 Schrödingers katt
  • 11:20 Førkveld
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Herskapelige gjensyn
  • 12:40 Urix
  • 13:00 Mesternes mester (2)
  • 14:00 Paralympics i Vancouver
  • 15:40 V-cup langrenn
  • 17:30 Glimt av Norge: Aldri sur ...
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 FBI
  • 20:15 Finnmarksløpet
  • 20:45 Vikinglotto
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:40 House (6)
  • 22:25 Migrapolis
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Lydverket (5)
  • 23:45 Mesternes mester (2)
  • 00:45 Topp ti - Melodi Grand Prix (2)
  • 01:15 Viggo på lørdag
  • 01:45 Svisj gull

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Muntlig spørretime
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 12:45 Oddasat
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Jon Stewart
  • 14:30 Aktuelt
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Minner og bilder
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:00 Trav
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Spekter
  • 21:30 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Kaldt kappløp (2)
  • 23:25 Kibbutzen i Falun
  • 00:20 FBI
  • 00:50 Oddasat
  • 01:05 Distriktsnyheter
Lukk vinduet