Skyr er i motsetning til hva mange tror, ikke en yoghurt, men ferskost laget av syrnet melk med én eller flere melkesyrekulturer og eventuelt også tilsatt litt løpe i ystemelken.

Sammenlikner du skyr med vanlig yoghurt, inneholder skyr mer protein og ofte også mindre fett enn en del yoghurttyper.

Protein metter godt, og derfor egner skyr seg bra som et lite måltid når du er sulten eller bare har lyst på noe godt.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken yoghurt eller skyr folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Næringsrik mat

Fordelen med yoghurt, skyr og andre meieriprodukter, er at de er rike på kalsium og jod som er to viktige næringsstoffer mange får for lite av.

Meieriprodukter er også en god kilde til den typen protein som er ekstra bra for deg som trener.

Vi anbefaler å spise minst tre porsjoner meieriprodukter om dagen. Yoghurt eller skyr kan gjerne være en av disse.

SUNT ALTERNATIV: Både yoghurt og skyr med korn kan fungere fint som mellommåltid, frokost eller kvelds.
Gladskikh Tatiana / Shutterstock

Plass til en yoghurt om dagen

Hvilken type du bør velge, avhenger av hva du spiser ellers, hvor aktiv du er, og om målet er å gå ned i vekt eller ikke.

Et barn eller en normalvektig voksen kan fint spise en yoghurt om dagen. Blir det for mye sukker, er det ikke fordi du spiser en yoghurt men fordi du får i deg for mye sukker fra andre mat- og drikkevarer.

Skal du kutte ned på sukkeret, bør du heller kutte ned på saft, brus, kjeks og søtsaker. Dette er matvarer som inneholder lite andre næringsstoffer i motsetning til yoghurten.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.