Pølser er ikke noe av det sunneste du kan spise, men det er enkelt å tilberede og noe de fleste barn og voksne liker. Dessuten er det hyggelig å samles til pølsegrilling rundt bål, grill eller bålpanne.

Store forskjeller

Hvis pølse er noe du spiser en gang i blant, er det ikke så viktig å se på næringsinnholdet. Er pølser derimot noe du eller familien spiser rett som det er, kan det være lurt å ta en titt på denne testen. Det er nemlig stor forskjell på hvor mye kalorier, kjøtt og fett det er i de forskjellige typene.

BÅLKOS: Skal du grille pølser i påsken? Vi har testet næringsinnholdet.
Shutterstock

Greit med pølser innimellom

Skal du tenke sunnhet, er det lurt å velge en pølse som inneholder en stor andel kjøtt og ikke altfor mye salt. Velger du en av de sunneste pølsene, lager litt salat eller grønnsaker ved siden av, og ikke spiser altfor mange pølser av gangen, kan pølser være et helt greit middagsalternativ innimellom.

Men enda sunnere er det selvfølgelig å velge rene fileter av kjøtt fremfor pølser og annen farsemat når du griller. Rent kjøtt inneholder mindre kalorier, mindre salt, mer jern og protein, og langt mindre fett enn pølser.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilke grillpølser folk liker best.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Sjekk saltinnholdet

Pølser, kjøttkaker, fiskekaker og annen farsemat inneholder ofte en del salt. Spiser du mye av slik mat, kan du derfor få i deg for mye salt. Dette gjelder særlig barn som tåler mindre salt enn voksne.

En del av den typiske barnematen som pølser, kjøttboller og fiskekaker, inneholder nokså mye salt. Har du små barn bør du derfor velge de pølsene som inneholder minst salt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.