Mange får i seg altfor lite fiber, blant annet fordi de velger fint eller halvgrovt brød, fremfor grovbrød og grovt knekkebrød. Å bytte ut lyst brød med grovt knekkebrød kan med andre ord være med på å øke fiberinntaket.

Mange baker sitt eget knekkebrød, noe som gjør at de kan få et ekstra grovt og sunt knekkebrød. Fordelen med hjemmelaget knekkebrød, altså skikkelig hjemmelaget knekkebrød, er at du kan droppe salt og ha massevis av sunne ingredienser som nøtter, frø, kli og havre.

Etter hvert har det kommet flere typer «hjemmebakte» knekkebrød i butikken og bare i løpet av det siste året har det dukket opp mange nye sorter.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilket hjemmebakt knekkebrød folk liker best.

Mer fiber i andre knekkebrød

En viktig grunn til å velge knekkebrød, er at mange knekkebrød er rike på fiber. Men i motsetning til hva mange tror, er det ikke slik at de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder mer fiber enn andre knekkebrød.

Tar du en titt på bramat.no sin store test av knekkebrød, ser du at flere knekkebrød av typen Wasa, Leksands eller Ryvita faktisk inneholder mer fiber enn mange av de «hjemmebakte» typene.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Men mindre karbohydrater i de «hjemmebakte»

Mange av de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder derimot mindre karbohydrater og mer protein enn andre typer. Dette kan være et poeng for dem som forsøker å begrense inntaket av raske karbohydrater.

En del av de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder også mye frø, noe som gir et høyt innhold av umettet fett.

Her er flere relevante tester:

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.