Fra å være et rent sosialt nettverk har Facebook etter hvert beveget seg inn i nye markeder, blant annet virtuell virkelighet. Nå ser det ut til at giganten innen sosiale medier også sikter seg inn på samme marked som Netflix og tilsvarende tjenester.

Det melder avisen Wall Street Journal (WSJ), som har vært i kontakt med kilder som hevder at Facebook er i ferd med å utvikle sin egen TV-applikasjon til strømmebokser som Apple TV og lignende produkter.

Samtidig skal selskapet være i samtaler med medieselskaper om mulig lisensiering av eksklusivt TV-innhold som skal bli tilgjengelig via den nye TV-applikasjonen.

Derfor vil det snart dukke opp lengre videoer i nyhetsstrømmen din

Ti minutter

Bakgrunnen for fremstøtet, som visstnok har vært under planlegging i flere år, skal ikke uventet være at Facebook jakter på nye kanaler å hente reklameinntekter fra, da selskapet begynner å gå tom for plass til annonser på de eksisterende tjenestene sine.

Planene innebærer at Facebook skal betale en lisensavgift til medieselskaper for utvikling av programmer, og tjene penger på reklame som legges inn i programmene, såkalte mid-rolls.

Det skal ifølge WSJ angivelig være snakk om innhold som dekker alt fra sport til manus-baserte programmer, og lengden skal være på rundt 10 minutter.

Utover dette foreligger det ennå få detaljer om den nye satsingen, og det er ikke kjent hva slags grensesnitt det dreier seg om. Ei heller hvorvidt appen kun skal inneholde eksklusivt materiale eller også inkludere brukergenerert innhold.

Facebook selv har ikke kommentert saken overfor WSJ.

Test: 3000 kroner gir deg et utrolig bra nettbrett

– En naturlig plan

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, er ikke i tvil om at Facebook har store TV-planer.

VIL VOKSE: Hans-Petter Nygård-Hansen, er ikke i tvil om at Facebook også vil inn på nye flater og plattformer med videoinnhold.
Ingar Næss

– Facebook har lenge vært en pådriver for, og lagt til rette for video. Dette er sånn sett en naturlig plan. Med utrullingen av mid-rolls, reklame midt i videoen og ikke foran slik vi er vant med fra Youtube og andre, og som Mark Zuckerberg er en uttalt motstander av, åpner det seg nye og attraktive annonseflater både på Facebook og utenfor via f.eks. Apple TV og Chromecat.

Nygård-Hansen peker på at Facebook på lik linje med blant andre Google og Amazo går i retning av mer video og distribusjon av innhold fra profesjonelle tilbydere.

– Kombinert med Facebooks evne til å målrette reklame og skape gode brukeropplevelser, vil det legge press også på de tradisjonelle TV-tilbyderne. Men reklamen må være god og relevant, understreker Nygård-Hansen.

Tek.no er eid av Tu Media.

Test: 3000 kroner gir deg et utrolig bra nettbrett

Har du hørt? Boses nye øreplugger er som å ha en murvegg mellom deg og verden