I Arbeiderpartiet er det sikkert mange som tenker: «Hva er det så går av den gode Pål?»

Jeg har tilhørt dem som i likhet med Pål Hafstad Thorsen tidligere har gått imot en trasé over Bryggen. Jeg har endret min oppfatningen, dels av hensyn til den politiske situasjonen, men også av hensyn til fremdriften av en bybane til Åsane. For realiteten er at ingen av løsningene for bybanetrasé har flertall og med et slikt utgangspunkt må man fastslå at da er Bergen svært så dårlig rustet overfor sentrale myndigheter. Vi har her bystyrevedtak som spriker og vi har et vedtak i Hordaland fylkesting som ikke er i samsvar med Bergen kommune. I tillegg vil valg av andre alternativer enn Bryggen mulig være antikvariske minefelt.

Bergen har løst mange samferdselsprosjekter. Felles for dem alle var vedtak med bred enighet på tvers av partipolitikk. Men kanskje viktigst: Bystyret i Bergen og fylkestinget i Hordaland hadde felles standpunkt. Den enigheten var en styrke når en skulle forhandle med statlige myndigheter. Stortingsvedtakene om bergensprogrammet og første byggetrinn av Bybanen er et resultat av stor lokal enighet.

Sist man skulle velge trafikkløsninger mot Åsane, var det også stor politisk uenighet i bystyret. Saken sto i stampe i mange år, frem til bystyret endelig samlet seg om Fløyfjellstunnelen og firefeltsvei frem til Vågsboten. La oss vokte oss vel for å i den fellen nok en gang.

Bybaneutbyggingen i Bergen er inne i en god trend — la ikke den stoppe opp fordi bystyret ikke kan bli enige. Det kan fort bli en tragedie. Det er godt at Ap-politikeren Pål Hafstad Thorsen tenker i nye baner.