Dette sier administrerende direktør Per Arne Watle i Widerøe til Bergens Tidende. I mars eller april blir de nye konsesjonene på kortbanenettet utlyst på ny. Og målet er klart. Widerøe vil helst ha hånd om hele kortbanenettet igjen.

Spesielt er det viktig å vinne tilbake flyrutene mellom Florø og henholdsvis Bergen og Oslo.

— Florø er et sentralt trafikknutepunkt på Vestlandet. For hele selskapet ville det vært en skikkelig opptur å vinne tilbake denne tapte skansen. Så dette er svært viktig for oss, sier Watle.

Konkurrenter

Widerøe mistet Florø til fordel for Coast Air da de nåværende kortbanekonsesjonene ble tildelt. Nå skal man kjempe om kortbanerutene i perioden fra 1. april 2003 til 31. mars 2006.

Watle regner med at både Coast Air og Norwegian Air Shuttle vil være med i kampen om kortbanerutene på Vestlandet. Widerøe ser helst at hele kortbanenettet blir utlyst som en samlet konsesjonspakke.

— Det er nemlig dette brukerne vil ha. De fleste fylkene og flyplasskommunene ønsker fly med over 30 seter og store anbudspakker på kortbanerutene, legger han til.

Hardt å miste

— Det var hardt å miste retten til å fly på Florø. Å komme tilbake dit, handler om mer enn økonomi. Dette er også en sterk følelsesmessig sak for oss. Å gjenerobre denne tapte skansen vil være til stor inspirasjon for hele selskapet. I Samferdselsdepartementet arbeider man nå med det endelige innholdet i de nye flykonsesjonene. Watle regner blant annet med at Stortinget vil avgjøre om noen av kortbaneflyplassene skal legges ned i forkant av tildelingen. Blant i alt ti truede flyplasser er både Anda i Sandane og Førde lufthavn.

Politikerne på banen

— I denne runden vil det bli avgjort både hvilke kortbaneflyplasser som skal få rutetilbud, hvor flyene skal gå, hvor mange avganger det blir, rutetider, priser og flystandard. Dette blir trolig siste sjanse for politisk styring av kortbanenettet. Derfor synes vi det er viktig at politikerne nå kommer på banen og ikke overlater dette til embetsverket i Samferdselsdepartementet, hevder Watle.

Nye flyruter

Widerøe ønsker ikke bare å ekspandere på kortbanenettet. Selskapet planlegger også flere nye ruter på sitt kommersielle trafikknett.

For få uker siden startet selskapet ruten Stavanger - Aberdeen, og allerede i januar kommer en ny flyrute mellom Stavanger og Newcastle. Begge korresponderer med avganger til og fra Bergen. Watle sier at Widerøe i første rekke vil vurdere nye flyruter til byer i Storbritannia, blant annet til London City airport i Docklandområdet like ved sentrum av den engelske hovedstaden. Men han vil ikke svare på Bergens Tidendes spørsmål om selskapet planlegger nye utenlandsruter fra Bergen.