Widerøe blir det første norske flyselskapet som satser på et eget lavprissystem for å fylle opp ledige flyseter. Det nye prissystemet gjelder både på kortbanenettet og på selskapets andre innlandsruter, og vil bli solgt daglig.

— I første omgang tester vi dette ut på innlandsnettet vårt. Disse prisene ligger langt under halvparten av det fullprisbilletter koster og inkluderer alle flyavgifter. Senere vil vi vurdere om vi skal gjøre det samme på utenlandsrutene våre, sier markedssjef i Widerøe, Trude Erlandsen til Bergens Tidende. Opplegget selskapet presenterte tirsdag, går kort sagt ut på at alle ledige flyseter legges ut på billigsalg som enkeltreiser dagen før avgang. Landet deles inn i fire ulike soner. I tre av sonene, som omfatter fra Trondheim til Finnmark selges restplasser unna for 499 kroner, mens det blir mulig å fly en vei for 699 kroner innen Sør-Norge. Denne prisen vil også gjelde på alle ruter mellom Flesland og kortbaneflyplassene Widerøe betjener på Vestlandet.

Selskapets markedssjef Trude Erlandsen sier at det nye lavpristilbudet forutsetter at billettene bestilles over internett, og det selges kun enveis-billetter.

— Vi ser behov for et lavpriskonsept i det norske flymarkedet. Derfor vil vi tilby billige billetter til kunder som kan reise fleksibelt og på kort varsel. Dette er en del av en offensiv satsing på Internett som salgskanal, sier Erlandsen.