Verkstedet meldte fra til Statens vegvesen, og ved kontrollstasjonen på E16 på Romslo ved Trengereid ble 50-åringen stanset.

— Dette er noe av det verste vi har sett. Med fullt overlegg har sjåføren kjørt av gårde med et godt lastet vogntog uten bremser. Alt som heter bremser på hengeren var forsvunnet, forteller Tom Børslid, ansvarlig for utekontrollen i Statens vegvesen.

Han beskriver traileren som en dødsmaskin, og mener utfallet av den lange kjøreturen til Tsjetsjenia kunne blitt aldeles fatal.

— Med den lasten han hadde, så hjelper det lite at bremsene på selve førerhuset virket. Han ville ikke hatt noen kontroll på bilen dersom han hadde hatt bruk for bremsene på vei over fjellet, for eksempel, sier Børslid.

Fire månedslønner i bot

Mannen ble avhørt av politiet i går, og han ble ilagt en bot på 4000 kroner. Den har han så langt nektet å betale fordi han synes den er altfor høy.

— Jeg har satt summen til 4000 kroner fordi det må stå i forhold til hans inntekt i Estland. For en estlending er det omkring fire månedslønner. Jeg vurderer ikke å senke beløpet, for det er svært alvorlige mangler ved kjøretøyet det er snakk om, sier politiadvokat Benedikte Høgseth.

Hun er usikker på hva politiet vil gjøre for å forsikre seg om at estlenderen gjør opp for seg.

— Vi vurderer å ta beslag i motorvognen, inntil han har gjort opp for seg, slik at han ikke kan dra noen steder, sier Høgseth.

Så langt har mannen stort sett oppholdt seg i førerhuset sitt ved verkstedet der hengeren nå er levert. Han venter på at traileren med den 12 tonn tunge lasten skal bli klar igjen, og ønsker ikke å snakke med pressen.

«For å spare penger»

— Det er helt unormalt at vi reparerer bremser som er så slitt som på dette kjøretøyet, og hengeren er ikke helt klar ennå. Vi venter på en del som kommer først fredag, sier Øystein Foss, daglig leder ved Truck Vest.

Hengeren det er snakk om er leid fra et dansk firma, mens estlenderen selv eier motorvognen. Børslid i Statens vegvesen mener det er et problem at enkelte sjåfører med leide hengere bruker bremsene på hengeren hele tiden for å slippe å bruke de bremsene de selv eier og må betale for å få reparert.

— Dette er et problem vi har sett ved flere andre kontrollstasjoner i landet. Det er spesielt sjåfører fra fattige land som bruker denne metoden, og det kan være livsfarlig både med og uten bremser, sier Børslid.

UTSLITTE BREMSER: Mekaniker Jovan Kensevik ved Truck Vest viser frem bremsene som det er lite og ingenting igjen av. I bakgrunnen er hengeren som er fylt med en last på vel 12 tonn. Innholdet er elektriske komponenter som skal til Tsjetsjenia.