I dagene 24. og 25. august d.å. gjestet ovennevnte selskap Oslo med Puccinis opera «Turandot». Den samme opera ble fremført bak Håkonshallen på Bergenhus i uke 33.

Det var en imponerende forestilling og må ha representert et usedvanlig krafttak av Vest Norges Opera v/Anne Randine Øverby — både kunstnerisk og teknisk.

I dagene etter oppførelsen i Oslo har verken Aftenposten eller VG overhodet omtalt forestillingen. Ifølge Bergens Tidende var det kun ca. 700 tilskuere på premieren lørdag den 24. august. Kulturdepartementet og kulturkomitéen på Stortinget var ikke representert, til tross for invitasjoner.

Den samme arroganse som Vest Norges Opera ble møtt med, ble åpningen av de 50. Festspill i Bergen til del ved mangelfull reportasje i NRK. Dette var en helt spesiell og spektakulær opplevelse i byens storstue, Torgallmenningen, hvor bl.a. kongen var til stede. NRK1 hadde kun et meget kort oppslag om denne begivenheten i Dagsrevyen kl. 1900. I de senere nyhetssendinger samme dag ble Festspillene overhodet ikke nevnt.

NRK fant heller ikke grunn til å svare på spørsmål herom i et oppslag i Bergens Tidende den 27. mai d.å. Etter skriftlig henvendelse til kringkastingssjefen fikk jeg etter purring et «god dag mann økseskaft»-svar fra Mo i Rana.

Tidligere NHO-direktør Terje Osmundsen hadde i Aftenposten den 26. august d.å. en tankevekkende kronikk om usynliggjøring av Norge i europeisk sammenheng. Innledningsvis omtaler han en roman hvor hovedpersonen fra Ljubljana ble rasende fordi en journalist i en kjent europeisk avis hadde spurt: «Men si meg, Moldavia, hvor er egentlig det?» Ja, hvor er egentlig Bergen?

OLE JOHAN GIERTSEN

PS:

Foranstående ble sendt som e-post til Aftenposten torsdag den 29. august d.å. Samme dag bekreftet avisen å ha mottatt oppsettet. Samtidig fikk jeg beskjed om at hvis jeg «ikke har hørt noe fra Aftenposten i løpet av de fire første virkedagene etter at Deres innlegg ble sendt, vil det ikke bli brukt».

Etter at oppsettet ble sendt til Aftenposten har jeg fått vite at Vest Norges Opera i god tid før premieren i Oslo sendte pressemeldinger om oppsetningen til avisene i Oslo. Det gir dessverre grunnlag for spekulasjoner om hvilke motiver som ligger til grunn når aviser som Aftenposten og VG fullstendig overser en så spesiell begivenhet som Vest Norges Operas oppsetning av «Turandot» på Youngstorget.