Det fortalte kaptein Reidar Heggås (54) under sjøforklaringen i Rotterdam i ettermiddag.

Heggås forklarte også at han fryktet en miljøkatastrofe, på grunn av den franske marinens aggressive oppførsel. Likevel: Kapteinen virket å være ved relativt godt mot under sjøforklaringen.

Fikk ikke sove

— Jeg får ikke sove. Det er noe jeg må tilstå, sa den filippinske lettmatrosen Antonio C. Andres (26) til overstyrmann Roar Torfinn Olsen. - Jeg har jobbet sammen med filippinere i mange år, og vet at dersom du kjører dem hardt, bryter de sammen. Jeg avtalte at overstyrmannen skulle ta med seg annenstyrmannen på sitt kontor. Der ble de to styrmennene værende i to timer.

Til slutt innrømmet også annenstyrmannen Ronnie L. Zape hva som hadde skjedd: At "Bow Eagle" kjørte rett inn i den franske fiskebåten, uten å stoppe opp for å forsøke å redde de syv franske fiskerne. Fire av dem døde.

— Nå måtte jeg ringe til rederiet (Odfjell, journ. anm.) og fortelle hva som hadde skjedd, fortalte Heggås.

Følte seg presset

Kapteinen fortalte også at han følte seg presset av den franske kystvakten til å underskrive et dokument på at de to filippinerne burde straffes.

Skipet, fullastet med giftige kjemikalier, hadde nå såpass store skader at Heggås fryktet en miljøkatastrofe. Situasjonen var ytterligere tilspisset ved at den franske marinen hadde en kanonbåt liggende ved siden av "Bow Eagle".

— Skulle de være så dumme å skyte på båten, ville vi eksplodere og alle kjemikaliene ville rent ut i havet. Da ville vi hatt en stor miljøkatastrofe.

MUTT: De to filippinerne som var på vakt på broen ulykkeskvelden, kikket mutt bort da rettsmøtet startet i formiddag.
FOTO: SCANPIX