— Jeg vil tro det tar en halvtime å skifte et rullestolhjul. Og jeg hadde faktisk regnet med at hjulet skulle bli skiftet på dagen, sier Roald, som vi treffer hjemme i blokkleiligheten i Bendixens vei. Det er fredag kveld, og utenfor døren står Roalds elektriske rullestol med nyreparert hjul. Den ble levert på døren tidligere på dagen.

Men da hadde det altså gått tolv dager fra søndag 28. oktober, da Ingvild Roald punkterte ene hjulet på rullestolen på vei til gudstjeneste i Fridalen kirke. Dagen etter ringte hun Hjelpemiddelsentralen i Hordaland, som låner ut rullestolen til henne og er ansvarlig for å reparere den.

Ikke tid til reparasjon

— Jeg ble bare møtt av en telefonsvarer. Da jeg endelig kom frem på telefonen, var svaret at de ikke hadde tid til å reparere rullestolen min, forteller Roald. Hun kontaktet Årstad bydel, der hun ble rådet til selv å frakte rullestolen til Hjelpemiddelsentralen som ligger på Kokstad.

Fordi Roald kan bevege seg litt - hun har en nevromuskulær sykdom som gjør det svært vanskelig å gå ý var det mulig for henne å bringe rullestolen dit i trygdebilen.

— Jeg ble lovet rullestolen tilbake onsdagen etter, sier Roald, som arbeider som lektor ved Vestlandet kompetansesenter, og er avhengig av rullestolen for å komme seg til jobb, apotek og butikker. Denne første arbeidsdagen tok hun egenmelding.

Venting og purring

Deretter ble jeg innlagt på sykehuset på grunn av sykdommen min. Men da jeg kom hjem onsdag i uken etter, var rullestolen ikke på plass som avtalt, sier Roald. Hun ringte igjen til Hjelpemiddelsentralen.

-Da var den akkurat ferdig, og skulle sendes til Hjelpemiddelhuset i Bergen kommune. Jeg skulle få den neste formiddag, sier Roald. Men da ingen rullestol dukket opp heller torsdag, ringte hun igjen og purret.

Hjalp å bli krakilsk

— Den var da nettopp ankommet Hjelpemiddelhuset, men jeg kunne ikke få den før mandag, to uker etter at den ble levert inn. Det var da jeg ble helt krakilsk i telefonen! smiler Ingvild Roald. Hun nektet å godta dette, og fikk altså til slutt rullestolen fredag ettermiddag. - Det er ikke de ansatte jeg er ute etter, men systemet, som må være helt hakkende galt. Hvordan kan det ta nesten to uker å få fikset noe som er beina til folk? spør Ingvild Roald.

TUNGVINT: Ingvild Roald kan ikke forstå at det skal ta over en uke å reparere et punktert rullestolhjul.
FOTO: TOR HØVIK