I media kan vi lese påstander som: «Det finnes knapt noen norm for hva som er god eller dårlig satire» og ... «maktmennesker finner seg oftest i ironiens bitre snert».

Som tv-seere blir vi servert det ene mer håpløse, patetiske utsagn etter det andre.

Å referere til satire og ironi må være en fornærmelse mot dem som behersker satire-kunsten.

Glem enhver referanse til satire og ironi.

Torsdagsklubbens konsept er å være gjennomført urimelig og bøllete, hvor blant annet det å såre enkeltpersoner offentlig er fullt ut akseptabelt og kanskje et mål i seg selv.

TV 2s hersing med navngitte personer er uhørt. Å slå tilbake er nytteløst. Hva gjør man da? I en tid hvor medias makt er nærmest ubegrenset kan det være spennende og ikke minst nyttig å søke etter rasjonelle og effektive metoder som kan imøtegå en uønsket utvikling. Dersom man ønsker programmet «Torsdagsklubben» dit pepperen gror kan kanskje følgende forslag være et interessant eksperiment. TV 2 er reklamebasert og kanalen vet til enhver tid hvor mange seere den har under sending av forskjellige programmer. Høye seertall gir høy prising ved salg av reklame-tid. Ønsker du som seer å vise din makt, har du to ting å gjøre!

1. Legg merke til de produkter som det reklameres for før og etter sending av «Torsdagklubben», vær konsekvent kjøp ikke disse produktene.

2. Skru over til en annen kanal når «Torsdagklubben» sendes.

Dersom mange nok følger denne anbefaling er det slett ikke umulig at TV 2 vil se på sitt «torsdags-produkt» en gang til. Vi bør ikke la dette være uprøvet. Lykke til!

ERIK THULIN, BERGEN