JAN STEDJE jan.stedje@bt.no

Tallene har Bergens Tidende hentet for mai måned fra HSD sin fergerute Bruravik-Brimnes og Vegvesenets tellestasjoner i Lærdal og Gudvangatunnelen.

– Man trenger nesten ikke telle tunge kjøretøyer, for nå opplever vi rush på vekt-kontrollstasjonen E 16 på Ljøsne i Lærdal, sier avdelingsingeniør John Børre Veum til Bergens Tidende.

Tallenes tale er følgende:

  • For lastebil m/henger gikk trafikken på riksveg 7 Bruravik— Bremnes ned hele 42 prosent i mai i år sammenliknet med mai 2000.
  • Ved tellepunktet E 16 på Ljøsne i Lærdal økte antall tunge kjøretøyer i mai med 66 prosent i forhold til mai i fjor.

Mens det i mai 2000 passerte 168 tunge kjøretøyer, i gjennomsnitt pr. døgn gjennom Lærdal, valgte 279 sjåfører av tunge kjøretøyer ruten gjennom Lærdal i mai i år i døgngjennomsnitt.

Også trafikktallene for Gudvangatunnelen på E 16 Bergen-Oslo viser det samme mønsteret, opp hele 74 prosent i mai måned.. Det betyr ifølge Statens vegvesen at det er «Bergens-trafikken» som nå kutter ut riksveg 7 Hardangervidda, og tar turen enten via Filefjell eller Hemsedal med de tunge kolli på hjul.

Lærdalstunnelen ble åpnet 27. november i fjor. Årets mai-tall er derfor imøtesett med stor interesse, for å avsløre veivalget til tungtrafikken mellom Bergen og Oslo på sommertid.