Dette er et morsomt og harmløst program (i hvert fall for dem som ikke deltar), midt i blinken for både liten og stor.

Fredag 31. januar, ser jeg til min store forbløffelse at man, helt på slutten av programmet, har valgt å vise en filmsnutt som viser programmets to unge og sjarmerende programledere når de er ute for å «ta seg en blås».

Den ene av programlederne, Thomas Numme, er til overmål kjent og kjær for barna fra barne-tv på NRK.

Mitt spørsmål er: Vet TV 2 hva de gjør når de avbilder barn og unges forbilder med en sigarett i munnen? Det som vises på tv, har en enorm påvirkningskraft. Skjult reklame har minst like stor påvirkningskraft som den reklame som åpenbart er betalt for. Vi er allerede kjent med hvordan Hollywood driver med produktplassering (klokker, biler, sprit og sigaretter) i sine filmer. Har norsk reklamefinansiert tv kastet seg på denne trenden? Hvordan kan en seriøs tv-kanal, godkjent og beskyttet av norske myndigheter, promotere verdens mest avhengighetsskapende og dødelige gift? Sett i lys av den pågående, statlige kampanjen mot røyking, er dette innslaget intet mindre enn oppsiktsvekkende. Mitt ønske er at rette vedkommende tar tak i dette, og sørger for at TV 2 aldri repeterer sitt «røyking er kult»-budskap til barn og tenåringer som ser slike programmer. Det triste er at skaden er gjort, bildet av de røykende «idoler» sitter allerede på netthinnen til mange barn og unge, inkludert min egen datter.

KAREN REKK, BERGEN