Ja det er en herlig tid, fine vinterdager med sol og snøkledde vidder, og så påsken som er den helgen skiturismen for dei aller fleste tar slutt. Alle ønsker pent vær i påska, og det er alle vel unt.

Her i Bergensregionen er det jo for veldig mange Kvamskogen som er eldoradoet for å nyte skiføret, og alle er selvsagt velkomne til å nyte fjellet, skiføret og solen. Ja for sol håper vi alle på, enten vi skal på fjellet, eller slappe av hjemme eller ved sjøen.

Når vi skal på fjellet så må dei fleste i bil for å komme til utfartsstedene, så som Kvamskogen blant annet. Og når vi kommer frem så skal vi parkere. Og nu kommer vi til det som er essensen i overskriften. " Parkering — lover og moral " - På dei aller fleste utfartsområder , også på Kvamskogen bygges det parkeringsplasser for en masse biler. Disse er bygget av grunneierne, og vedlikeholdes, brøytes og drives av disse. Kommunen vil at grunneierne lager til og driver slike plasser, for uten disse så hadde det vert ufremkommelig og fullstendig kaos. Husker man 25 - 30 år tilbake så var det ikke en eneste parkeringsplass på Kvamskogen. Og fikk man en fin vintersøndag så var det kaos, man kunne oppleve å bruke et par timer fra Tokagjel og til Eikedalen vanlig kjøretid maks 12 - 15 minutt.

Veldig mange er flinke til å benytte disse parkeringsplassene som er bygget, og trafikken glir dermed mye bedre, og så er det mye tryggere rent trafikkmessig å stå inne på en parkeringsplass en langs veien.

Men noen skal på død og liv parkere langs veien, selv om det er god plass på Parkeringsplassene. Skal tro om det er for å slippe å betale den femtilappen det koster å parkere. Avgiften som taes inn går til følgende: 1. dekke inn opparbeidingskostnadene, 2 vedlikeholde plassene og 3 dekke brøytekostnadene.

Går man inn i lovverket så står det at det generelt er forbudt å parkere på riksveg, men kommer man ut forbi den hvite stripen, så er det tillatt. Men her er det og begrensninger. Det er ikke lov å parkere i en sving, på busstopp, inn til vegkryss osv.

År med mye snø har man ikke muligheten å komme utenfor den hvite stripen, likevel så er det noen som formelig står på "halv-åtte" opp i brøytekanten for å få dekkene ut for bi, mens overdelen av bilen praktisk talt ligger ut over veibanen. Dette problemet har man ikke i år som det er lite snø. Men når det parkeres på begge sider av veien også gjennom svingene selv om det er rikelig med parkeringsplasser ja da må man lure på hva som er tankegangen. Og nu kommer man like mye og mer på det moralske som det lovmessige. Hva vil dere som gjør slik tenke dersom det skjer en alvorlig ulykke? Mange av dere som eg selv har sett parkere slik på veien har med dere små barn. Barna kommer ut av bilene, og selv har eg komt i nestenulykke på grunn av at små barn har komt ut bak en parkert bil og rett ut i veien. Litt mindre avstand når situasjonen oppsto og eg hadde ikke hatt noen mulighet for å unngå ulykke, og hva da? Tenk dere en dag med stor trafikk til "skogen", noe trafikk andre vegen og, der er parkert på begge sider av vegen inklusive Dem på en av sidene, Så springer dit forholdsvis lille barn ut i vegen, bilen som er fyrst i rekken har ingen mulighet for å stanse, Ulykken er et faktum, Barnet ditt er alvorlig kvestet, eller i verste fall drept. Da er spørsmålet er dette verd den prisen man sparer på å ikke benytte dei opparbeidde parkeringsplassene for å spare kr 50,-

Eller det kommer en utrykningsvogn som må kjøre for livet, sekundene teller, og så blir den hindret av at der er så mye folk i kjørebanen man må ta hensyn til, og hvert sekund teller. Ja tenk to ganger , les dette med ettertanke.

Ha en fortsatt god og fin påske , med trygg og sikker parkering, for deg og alle du er glad i.

Hans Solberg