Både mandag og tirsdag brukte nemlig tiltalte Rune Jansen lang tid i retten på å forklare hvordan han svindlet en lang rekke kunstkjøpere i Bergen. Og han gikk spesielt i detaljer om hvordan han påførte falske signaturer på malerier for å kunne selge maleriene som ekte.

— Jeg skrapet bort originalsignaturen til ukjente malere med en syl. Så fikk jeg en amatørmaler, ansatt ved Universitetet i Bergen, til å male over. Deretter skrev jeg regelrett signaturene til de kjente malerne på maleriene med tusj. I enkelte tilfeller lakket jeg over etterpå, eller brukte ferniss, slik at det skulle se ekte ut, forklarte Rune Jansen i retten i går.

Forklaringen holder ikke

På spørsmål fra aktor, politiadjutant Helge Vigerust, bekreftet Jansen at han alltid brukte tusj direkte på maleriene når han forfalsket.

— Svart sprittusj. Jeg var ofte oppom Engen Bok og Papir og kjøpte slike tusjer. Helt vanlige sprittusjer. Og så passet jeg nøye på at det ikke fløt utover, sa Jansen.

Tilståelsen hans kom i et underlig lys da en av Norges fremste kunsteksperter, den tidligere lederen av konserveringsavdelingen på Nasjonalgalleriet, Leif Einar Plahter, vitnet som sakkyndig oppnevnt ekspert for Bergen byrett.

Dommer Håkon Rastum: - Hva var de falske signaturene skrevet med?

Plahter: - Jeg undersøkte signaturene blant annet gjennom mikroskop og med ultrafiolett lampe. For meg så det ut som kornet oljemaling med store klumper i oljemalingen.

Rastum: - Tiltalte sier han brukte tusj med ferniss over? En spritpenn?

Plahter: - Bare et av de falske maleriene hadde signatur med en rød filtpenn. Ellers var det ikke brukt tusj. På alle de andre var det brukt maling. Jeg tror jeg kan si det helt bestemt, ja.

Alle ble forundret

Den nå pensjonerte Leif Einar Plahter har 50 års erfaring som kunstkjenner. Hans forklaring fikk flere enn tiltalte til å se meget forundret ut.

— Jeg tar Plahters forklaring til etterretning og vil komme tilbake til den når jeg skal avhøre ham i dag, sa aktor Vigerust til Bergens Tidende etterpå.

— Jeg er forundret, sa forsvarer Jostein Alvheim til BT.

— Jeg forstår ingenting, sa Rune Jansen til BT.

— Men du må jo huske hvordan du fusket?

— Det var en svært kaotisk tid for meg da jeg gjorde alt det gale. Men jeg kan bare huske at jeg brukte tusj. Jeg gjorde bare det.

— Sår du tvil om kunsteksperten fra Nasjonalgalleriet?

— Han sier det kun ble brukt rød tusj på et maleri. Resten var utført med oljemaling. Den røde signaturen har jeg aldri utført. Men resten har jeg brukt svart tusj på. Jeg forstår ingenting, sier Jansen til Bergens Tidende.

Penger i fryseboksen

Rettssaken dreier seg mest om de få maleriene Jansen ikke har erkjent straffskyld for. Og så kommer det stadig frem hvor naive kjente næringslivsfolk i Bergen og på resten av Vestlandet har vært i forbindelse med kunstkjøp. Og pengene har flommet:

— En tid hadde jeg 2 millioner kroner i kontanter hjemme. Plasserte dem i esker her og der. Jeg var nervøs og mente det var overhengende fare for at noen ville oppdage tusjsignaturene. Derfor hadde jeg penger klar til å gjøre opp hvis noen klaget. Og det meste måtte jeg punge ut. En gang vi skulle på ferie la min kone 100.000 kroner i fryseboksen slik at vi skulle ha noe igjen hvis det ble innbrudd, sa Jansen i retten i går.

Falsk Christian Krohg

I 1995 solgte Jansen et usignert maleri til Atle Halvorsen i Bergen og sa det var en usignert Christian Krohg. Prisen ble 79.000 kr. I går sa kunstekspert Leif Einar Plahter dette om maleriet:

— Jeg synes det er grusomt. Kan umulig ha noe med Krohg å gjøre. I utførelse er det umulig å tenke seg at Krohg - selv i sitt svarteste øyeblikk kan ha malt dette. Det kan avvises som Krohg med ett eneste blikk, sa Plahter.

KNUD BERGSLIEN: Dette maleriet «Kong Sverre over fjellet», påstått malt av Knud Bergslien, ble solgt til den kjente bergenseren Berent Friele i 1993 for 150.000 kroner.