Det bekrefter lederen av Norsk Pyroteknisk Bransjeråd, Kjetil Lavik overfor Bergens Tidende. Dermed øker landets åtte fyrverkeriimportører omsetningen sin med om lag ti millioner kroner i forhold til i fjor.

— 99 prosent av fyrverkeriet selges i romjulen og brukes under nyttårsfeiringen, legger Lavik til. Lavik har ikke kjennskap til hvor mange tonn som fyres av på nyttårskvelden. Men han mener at bruken av fyrverkeri har vært temmelig stabilt de siste årene. Unntaket er inngangen til det nye årtusenet for to år siden.

Mer bakkefyrverkeri

— Da ble det solgt fyrverkeri for 150 millioner kroner her i landet. I romjulen i fjor falt omsetningen til 110 millioner kroner. Nå er vi tilbake på et normalt nivå igjen, sier han.

Ifølge Lavik merker importørene nå økt etterspørsel etter bakkefyrverkeri på bekostning av raketter.

— Bakkefyrverkeriet - særlig de såkalte batteriene – gir flotte lyseffekter som varer en stund. Det er tydelig at flere velger slike istedenfor raketter til årets nyttårsfeiring.

Ellers er det ikke så mye nytt fyrverkeriutstyr på markedet i år. Endringene går stort sett på design, mens basisen i fyrverkeriet er det samme.

Ikke leketøy

— Hva er bransjens viktigste råd til dem som kjøper fyrverkeri nå i romjulen?

— Vær forsiktig. Det er uhyre viktig å ha det klart for seg at fyrverkeri ikke er leketøy.

Derfor er det viktig å planlegge bruken, holde god avstand, ikke ha fyrverkeri i hånden når det brennes av, og holde dyr - særlig hunder - unna.

I Bergen er det også en del restriksjoner på bruk av fyrverkeri. Bransjen har et godt samarbeid med brannvesenet, og vi vil på det sterkeste be våre kundene våre følge reglene til punkt og prikke.

Når folk kjøper fyrverkeri får de samtidig brosjyrer både fra vår bransjeforening og fra Bergen brannvesen. Disse må leses og følges, sier Lavik.