— Vi kommer ikke til å anbefale dette overfor styret i SAS. Vårt mål er å fly alle våre ruter i Norge som i dag. Det er også bedre at SAS-gruppen flyr enn at konkurrenter kommer inn på rutene, sier den nye toppsjefen for flyselskapet SAS Airline, Søren Belin, til Bergens Tidende.

I neste uke skal styret i SAS ta stilling til kostnadskutt i milliardklassen i SAS Airline. Flyselskapet skal nå ut av en negativ spiral en gang for alle, hevder han. Et av alternativene som har vært lansert, er at SAS overlater alle sine norske innenriksruter til datterselskapet Braathens og Widerøe, som begge er mer lønnsomme og har lavere kostnader enn storebror SAS.

Men nå avviser Belin at forslaget blir fremmet.

— Vi ser ingen grunn til å anbefale noe slikt. Vårt mål er at SAS også i fortsettelsen skal være et konkurransekraftig og dominerende flyselskap på rutene mellom de største norske byene, mellom de skandinaviske hovedstedene, og mellom Skandinavia og det øvrige Europa, hevder Belin.

Han sier at det er tvingende nødvendig for SAS Airline å kutte kostnader på mellom 25 og 40 prosent for å kunne overleve i fremtiden. Det betyr 10 - 15 milliarder kroner, i tillegg til de 6,8 milliardene SAS-konsernet allerede har vedtatt. Et lavere kostnadsnivå skal danne utgangspunkt for en helt ny satsing med flere flyruter og lavere billettpriser enn i dag. I tillegg må datterselskapene Braathens og Widerøe belage seg på kostnadskutt på inntil 10 prosent.

En smertefull prosess venter, og mye må være gjennomført i løpet av de neste 18 månedene, hevder Belin.

— Spareprogrammet skal utløse en helt ny og offensiv satsing. Vi skal fly til flere europeiske byer enn i dag. Så sant det er trafikkgrunnlag for det, ønsker vi også å etablere direkte flyruter fra Bergen. Et slankere SAS skal bli til et mer slagkraftig flyselskap.