Stolte motorsykkeleiere iført lune eplevarmere (les adamseplevarmere) og segne lærbukser skinte om kapp med blankpusset krom og potente motorblokker på Festplassen i går.

Fra Haugesund i sør til Florø i nord hadde de brummet av gårde til Vestlandets største mc-mønstring. Til et vårslepp som er blitt større for hvert av de tretten årene som Rolling Thunder MC i Bergen har arrangert det. I går var godt over tusen sykler innom utstillingsområdet. Og enda flere publikummere, med salige blikk ...

En familiegreie

Midt på plassen finner vi mor og datter over skrevs på hver sin store og brummende motorsykkel — Ninni Dale på hennes og ektemannen Jan Åge Dale sin Honda Shadow 600 og Diana Fjæreide på hennes og kjæresten Ørjan Bernes sin Kawasaki ZZR 600.

— Vi drar mye på turer sammen, vi fire. Men aldri uten sminkevesken min, ler Ninni og klapper på den naglepyntete sidevesken i svart lær.

Ektemann Jan Åge smiler bredt. Stryker Shadow'en over blankpolert lakk:

— Og legg merke til den originale, amerikanske flammelakkeringen. E' han ikkje flott?

Sea Eagle MC fra Sotra

Jan Åge blir alvorlig. Snakker varmt om motorsykkelklubben han er medlem av:

— Sea Eagle MC ble etablert i 1993 og teller i dag 11 sykler. Men vi vil gjerne ha flere med i klubben, både de med store og de med små sykler, sier han.

Det er dessverre mye stygg kjøring, også på Sotra. Dette kan kanskje unngås ved for eksempel å være knyttet til et sosialt mc-miljø.

— Vi har flere trafikkskadde i klubben, og samarbeider blant annet med Trygg Trafikk. Medlemmene er stort sett godt voksne, og vi kjører alle «med vett», forklarer den erfarne motorsyklisten.

Sea Eagle holder til på Kolltveit. Er du sotrabu og har lyst til å være med, ring Jan Åge på 56 38 70 86 eller 411 20 749.

Publikumsfavorittene

Vi vandrer videre. Innimellom alt lærfolket. Kikker storøyd på den ene kubikkskjønnheten etter den andre. Nye, gamle. Noen med sidevogner, tilhengere, kofferter og kåper. Lave, fete brumlebier og mer høyreist slanke hissigpropper. Kanskje vi omsider skal få somlet oss til å ta motorsykkellappen? Kanskje.

Så var tiden inne. Blant de rundt tusen fremmøtte syklene ble det etter fire timer i lett eksoståke over Festplassen publikumskåret vinnere i fem ulike «klasser».

«Beste europeer» ble vunnet av en Norton 850 Electric, 1975-modell. «Beste japaner» ble en Kawasaki Z 650 turbo, 1979-modell. Mens en Java 350 med tilhenger fra 1963, en østeuropeisk sliter, stakk av med seieren i klassen «Beste veteran».

«Harding design»

Gjevest var likevel dobbeltseieren til Kjell Rune Selsvik fra Herand i Jondal. Han vant i både klassen «Folkets valg» og «Beste Harley Davidson».

Kjell Rune har brukt høsten og vinteren til å bygge seg en 1700 kubikks grønnlilla metallic og krom drøm av en sykkel med mange gromme hightec-dippedutter. Og med den helt riktige Harley-brummelyden, of course.

— Ja, med 90 hestekrefter på bakhjulet sparker han skikkelig fra, gliser han, setter seg over skrevs kromvidunderet, vrir om nøkkelen, lener seg tilbake og «rir» inn i solnedgangen over Festplassen.

Vrom. Vrooom!

<b>DOBBELTVINNER: </b>Kjell Rune Selsvik fra Herand i Jondal vant i både klassen «Folkets valg» og «Beste Harley Davidson». Her troner han på «kromgliset» sitt fra Hardanger.<p/> ODD MEHUS (foto)