Av Frode Øglænd,

Fyllingsdalen

Episode 1: I Bergen. Små og store i to familier skal til Upsete, og vil ha syklene med. Vi ringer NSB, som svarer at siden Upsete er en ubetjent stasjon (som de fleste), er det opp til konduktøren å avgjøre om det er plass eller ikke til syklene. «Betyr det at syklene kan bli stående igjen på perrongen, både i Bergen og ved retur på Upsete?» spurte vi. «Ja», var svaret, «dessuten er det noen lokaltogsett som ikke tar sykler i det hele tatt».

Forvirret av samtalen var det bare å gi barna beskjed: Vi kan ikke ta sjansen på NSB sitt usikre sykkeltilbud, og må droppe Rallarvegen. Som et siste forsøk ringte jeg for å høre om lokaltoget til Myrdal fredag ettermiddag var et togsett som kanskje tok sykler eller ikke i det hele tatt. Etter å ha snakket med tre forskjellige, hvorav den ene sa at vi kunne glemme syklene, svarte en hyggelig dame på Bergen stasjon: «Sykkel på lokaltog til Myrdal er ikke noe problem!» Jubel i familiene, men irritasjon over motstridende opplysninger.

Episode 2: På toget. Så satt vi der, på ettermiddagstoget. På Voss kom plutselig og uventet beskjed om at reisende videre måtte bytte tog. Selv om vi altså satt på lokaltoget til Myrdal. «Det andre togsettet står i sporet ved siden av, og dere kan benytte perrongen mellom togene», sa konduktøren. Vi måtte selv flytte sykler, bagasje og mat til en ukes opphold, og småsprang i skytteltrafikk så langt frem vi kunne, til perrongen stanset. Da den nye konduktøren skulle sjekke billettene, ble han småsur, og sa at siden perrongen på Upsete er så kort, burde vi ha satt oss lenger frem (perrongen skal visstnok forlenges, men man ser ut til å vente til det skjer en eller annen ulykke). «Vi gikk så langt frem perrongen mellom togene på Voss rakk», svarte vi, «skal vi gå gjennom toget med åtte sykler og all bagasjen?» Men konduktøren gjentok fornærmet: «Vi ser helst at dere sitter lenger fremme».

Episode 3: På Upsete. En av oss kom til å trenge viktig medisin. Da ordnet NSB opp. Medisinen ble levert en velvillig konduktør i Bergen, som avleverte den med et smil til pasienten på Upsete. Etter episode 1 og 2 tenkte vi: er det rart NSB mister kunder med en slik service og innstilling? Etter episode 3: Jammen godt vi har NSB!