Foreløpig setter han en grense ved reklamefinansiering av helse— og sosialtjenester og skole, men både han, jeg og de fleste bergensere vet at grenser lett kan flyttes uten å overskride dem.

Motstanden mot reklame har avtatt de siste tiårene. Meningsløse politikere (politikere uten mening) er kommet i flertall i byen. Busspassasjerene sitter i halvmørke bak bussvinduer som er gjenklistret av reklame, og strekker seg for å få et glimt av kulturbyen som blir mer og mer tildekket av reklamens grelle farger.

For fasader, parkeringsplasser og helsesektoren er på vei inn ifølge reklamebyrået.

Da ligger det kanskje også til rette for reklame på de store broene som møter turistene ved innseilingen til Reklame-Bergen? Hva med å dekorere Ulriksmasten med en festlig Coca-Cola-reklame som forteller bergenserne hva de skal drikke for å være kule? Skulle vi også kunne pakke inn Byfjellene i fargesprakende plastskilt for å få «frisk kapital» inn i våre synkende offentlige budsjetter?

Mulighetene er mange, og med tilstrekkelig mange bypolitikere som er like meningsløse som byråden, er utsiktene til å lykkes med forsøpling av vår kulturby enorme!

KETIL HINDENES, SANDSLI