Det er ikke lenger bare helsekøer de ansatte på Haukeland sykehus har å stri med.

— For et drittsystem, fnyser en kvinnelig Haukeland-ansatt idet hun haster forbi med kun ett hvitt plagg i hendene. Tiden går. Hun får ikke det tøyet hun skal ha. Og vakten begynner snart!

BT oppholdt seg en stund ved de nye tøyutleveringsmaskinene ved Haukeland sykehus. Rundt et halvt år har de vært i funksjon. Like lenge har de avanserte, men gjenstridige, maskinene vært tema på morgenmøter og kurs. Nå er det snakk om at klesautomatene blir et eget innslag på årets Haukeland-revy.

Flere millioner

Det nye tøyutleveringssystemet - til mellom fem og syv millioner kroner - virker nemlig ikke som det skal. Automatene leverer ikke alltid ut det tøyet de ansatte spør etter når de taster inn sine ønsker. Det største problemet er å få rett størrelse.

Nå har de ansvarlige vært nødt til å plassere ut stativer med «nøduniformer» der de ansatte kan lete hvis de ikke får det de skal fra automatene. Det er ikke alltid det hjelper heller. 6000 ansatte skal ha nye, rene uniformer hver dag de er på jobb. Etter hvert begynner det å bli mange på sykehuset som mumler om bom-investering.

Kaos

— Det er ofte kaos her, særlig om morgenen, sier de to sykepleierne Beate S. Hansen og Laila Hauge.

I går, etter vakten ved 15-tiden, prøvde Beate S. Hansen å sikre seg et arbeidsantrekk til dagen etter. Men det var nytteløst. Hun fikk bare én del.

— I dag var det ekstremt her. Det er heldigvis ikke alltid slik.

Nå må Beate vente til neste morgen. Men da er det kø. Lang kø.

— Det tar så lang tid i kø at mange kommer for sent på jobben om morgenen. Noen forsøker å løse det problemet ved å hente nytt tøy ved arbeidsdagens slutt. Eller de stikker nedom midt i arbeidstiden, sier Hansen og Hauge.

Uventede problemer

Divisjonsdirektør Askjell Utaaker ved Haukeland sykehus medgir at han ikke er fornøyd.

— Vi hadde ikke ventet så store problemer. Det er ikke slike forhold vi ønsker å tilby personalet. Og det er ikke bra hvis de ansatte kommer for sent til vaktene sine, sier han til BT.

Men han vil ikke være med på at investeringen var feil.

— Det gamle systemet vårt fra slutten av 80-tallet måtte skiftes ut. Da vi fikk det nye utleveringssystemet, virket det svært dårlig i begynnelsen. Vi hadde både datafeil og mekaniske feil. Nå er det blitt bedre, men fortsatt trengs justeringer. Den italienske leverandøren har allerede vært her en rekke ganger, sier Askjell Utaaker.

- Må tape penger

En forbipasserende tekniker lurer på hvor mye sykehuset taper på det nye klessystemet.

— Folk står her og banner og steiker klokken syv om morgen. Maskinene funker ikke. Problemet er at det nye systemet er for komplisert. Jeg er overbevist om at sykehuset taper penger på dette. Jeg lurer på hvor mye timelønn som går med til sykepleierne som står her nede i mange minutter hver dag, sier han, og legger til:

— Det nye systemet er sikkert godt ment. Men de ansvarlige har nok ikke tenkt seg godt nok om.

TRENGER OVERDEL: Jeg trenger en overdel i størrelse medium. Men jeg fant ingen i dag. Jeg får prøve igjen i morgen tidlig, sier sykepleier Beate S. Hansen. Kollegaen Laila Hauge synes det var ekstremt vanskelig å finne tøy som passet i går. Foto: ØRJAN DEISZ