ØRJAN DEISZ (foto)

KARI PEDERSEN

Sjåfør av pur livsglede

Bil: Høyres Herman Friele velger å vise frem sin Morgan (har også kjøretøy for regnværsdager). Britisk bil som lages i 1000 eksemplarer i året. I Storbritannia er ventetiden for en Morgan 5-6 år. I Norge mindre enn et år. — Den eneste bilen som ikke faller i verdi, reklamerer Friele som betalte 560.000 for bilen for 10 år siden. Ifølge Friele står Morgan sterkere i Bergen enn noen andre steder. Her ruller 33 Morgan på veiene.

Bilbruk: - Min Morgan nyter jeg på ferieturer i inn- og utland. Det er en blåsende og usedvanlig sjarmerende opplevelse å kjøre åpen bil. Ingen steder er veiene finere enn i Norge, med svinger, kurver, humper og elementene tett innpå. Jeg er lystsjåfør, synes det er gøy å kjøre.

Politisk begrunnelse: - Mitt bilvalg er absolutt ikke politisk begrunnet. Det er ren livsglede. Det nærmeste måtte være at Morgan er en partibil - Oddvard Nilsen har make!

Fra japansk til fransk

Bil: KrFs ordfører Kristian Helland kjører japansk Suzuki Baleno (Norges mest solgte firehjulstrekker) - inntil videre. I løpet av uken blir han eier av en ny Peugeot 307.

Bilbruk: - I vår tid må man vi jo bruke bil for å handle. Bilen bruker jeg til og fra kontoret og til arrangementer på kveldstid. Pluss weekend-turer og ferier. Skal jeg ut i offisielle oppdrag på dagtid tar jeg den offisielle bilen med sjåfør. Totalt kjører jeg ca. 14.000 i året.

Politisk begrunnelse: - Det ligger absolutt ikke politikk i bilvalget (latter). Det er ren praktisk vurdering.

Kruser av gårde

Bil: Aps førstekandidat, byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen kruser rundt i en tre år gammel rød Chrysler PT Cruiser.

Bilbruk: Chrysler'en bringer Strøm-Erichsen trofast mellom Hjellestad og rådhuset og brukes mye i forbindelse med jobb. Byrådslederen har ingen offisiell bil å ty til. Kjører 14.000 årlig - det aller meste i forbindelse med arbeid.

Politisk begrunnelse: - Skulle jeg kjøpt bil etter politisk overbevisning, hadde jeg kjøpt en elektrisk bil. To forhold var til hinder for det. For det første har en elektrisk bil bare to seter, for det andre bor jeg så langt fra sentrum og kjører så mye i løpet av dagen, at jeg er redd batteriladningen ikke ville rukket.

Egenimport fra Danmark

Sykkel: Venstres Hans-Carl Tveit eier ikke bil, men viser stolt frem sin egenimporterte danske sykkel. - En klassisk bysykkel med tre gir og kurv for de store handleturene.

Sykkelbruk: - Sykkelen bruker jeg stort sett hver dag, bortsett fra i perioden desember-mars. De gangene jeg trenger bil i arbeidet, bruker jeg en tjenestebil.

Politisk begrunnelse: - Da jeg flyttet fra Minde til sentrum, satte jeg meg ned og regnet litt på bilutgifter og bilbehov. Jeg fant fort ut at jeg ville ha mange penger å kjøre drosje for hvis jeg kvittet meg med bilen. De gangene jeg skal til flyplassen eller ut av byen, tar jeg buss - og spanderer gjerne på meg drosje tilbake igjen om kvelden.

Mest for pengene

Bil: Frps Liv Røssland kjører til hverdags en Renault Megane. - Den kjøpte vi brukt for noen år siden og følte vi fikk mye bil for pengene.

Bilbruk: Noen ganger kjører jeg bil til og fra jobb i rådhuset, noen ganger tar jeg bussen. Det avhenger av hvordan dagene ser ut, om jeg har bruk for bilen i jobb. Totalt kjører vi bilen 12.000 kilometer i året. I fritiden kjører vi bobil.

Politisk begrunnelse: Det ligger absolutt ingen politisk begrunnelse i bilvalget. Det nærmeste måtte være å få mest mulig for pengene.

Kjøper heller musikk

Bil: RVs Torstein Dahle er en stor mann med liten bil. Opel Corsa 1990-modell, for å være mer presis. - Den passer akkurat og er bekvem å kjøre. Jeg sneier så vidt bort i taket. Med setet langt bak, har jeg god plass til beina.

Bilbruk: - En som kjører mye, ville sikkert stilt andre krav til bilen enn jeg gjør. Jeg bruker bilen lite - kanskje 8000-10.000 kilometer i året.

Politisk begrunnelse: - Det ligger ikke noe dypsindig politisk bak mitt valg av bil. Det nærmeste måtte være at jeg prioriterer bilen lavt - også politisk. Personlig bruker jeg heller penger på klassisk musikk.

Kollektivt av lyst og tvang

Bil: Valget er lett for Oddny Miljeteig. - Eg har ikkje sertifikat og tar stort sett buss til og frå arbeid. Familien har ein bil som mannen min køyrer. Det er ein ... ein slik sjusetar, slik høg med god plass til to vaksne, tre born og masse bagasje. Ein Mitsubishi ... trur eg.

Bilbruk: - Bilen er i teneste som familiebilar flest. Frakting til og frå. Han er god å ha når vi skal til Åkrafjorden, der eg er fødd. Den vegen er det ikkje lett å reise kollektivt.

Politisk begrunnelse: - Den gong eg var ung og radikal og foreldra mine tilbaud meg køyreopplæring, avslo eg. Miljøavskyeleg, meinte eg. I dag skal eg ikkje gjere politikk ut av dette. Eg er då også eit slikt håplaust upraktisk menneske, som ikkje passar bak eit ratt.