OVE ARNE OLDERKJÆR MAGDALENA MIANOWICZ

Noen har skiftet allerede. For de første frostnettene er tilbakelagt med isete veier som resultat. Andre er i villrede og venter i frykt for å få 500 kroner i gebyr for ulovlig piggdekkbruk.

— Men lurest er de som går over til piggfrie vinterdekk. De slipper unna hele problematikken. Piggfritt er vel så bra som piggdekk, sier Arvid Ask, leder for trafikkavsnittet ved Bergen sentrum politistasjon.

— Det er ikke mulig å få klart svar fra dem som skal ha greie på det, sier bileier Håvard Breivik fra Søråshøgda i Bergen. Han la først om til piggdekk denne uken, men skiftet tilbake til sommerdekk av frykt for å bli ilagt gebyr.

I går kveld la han igjen om til piggdekk fordi han skal på fjellet i helgen. De dekkene blir bare på bilen i helgen, mandag er det på med sommerdekkene igjen.

Politiet med ulike svar

— Slik enkelte veier har vært de siste morgenene så kommer vi ikke til å ilegge gebyr for piggdekkbruk. Vi oppfordrer folk til å tenke trafikksikkerhet først og fremst, og sunn fornuft. For vår del kommer vi til å bruke konduite i overgangstiden frem til 1. november, sier Arvid Ask til Bergens Tidende.

— Det er opp til sjåføren å ta ansvar etter hvordan føreforholdene er. Men slik forholdene er i Bergen for tiden, vil vi her gi gebyr for piggdekkbruk, seier politiførstebetjent Jan Gunnar Bøe i Hordaland politidistrikt.

Overingeniør Arne Hilton i Bergen distrikt av Statens vegvesen forteller at mange bilister har ringt de siste dagene og spurt om det er i orden å skifte til piggdekk.

— Svaret mitt er at deadline er 1. november, om ikke føreforholdene gjør det nødvendig å legge om før den tid.

— Når forholdene er slik de har vært de siste dagene, er ikke datoen 1. november så viktig. Med is på bilvinduene og pyttene, og rim langs veiene er det ikke annet å vente enn at det er glatt. Og da må en unngå å kjøre sommerdekk. Folk må kjøre på eget ansvar, og politiet må vise skjønn, sier Hilton. Som i likhet med politiet peker på piggfrie vinterdekk som løsningen.

— Jeg har kjørt piggfritt i ti år, blant annet på en sidevei hjemme på Askøy. Det har gått fint, sier Arne Hilton.

Ifølge Hilton vil det være «tullete» å forlange at bilister fra bergensdistriktet skal ha med seg to sett dekk hvis de skal over for eksempel en vinterlig Hardangervidde. Det vil si kjøre på sommerdekk til Eidfjord, og der legge om til piggdekk, noe politiførstebetjent Bøe vil anbefale.

Vinterkollisjoner på sommerdekk

Hver tiende personbil som skades i vintermånedene er utstyrt med sommerdekk. For buss og lastebil er tallet enda høyere, går det frem av en statistikk får If Skadeforsikring.

Hver tidende personbil registrert med skader i perioden mellom november 2002 og april 2003 hadde sommerdekk.

Blant bussjåførene kjørte nærmere 11 prosent med sommerdekk midt på vinteren, mens nærmere 20 prosent av lastebilsjåførene tok sjansen på sommerdekk på norske vinterveier.

— Dette er overraskende og veldig skuffende. Jeg syns det er forstemmende at så mange velger å kjøre med sommerdekk på vinteren, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk til nyhetsbyrået Newswire.

Ellevset er mest forskrekket over at så mange av bussene som var innblandet i ulykker faktisk kjører med sommerdekk.

— Det skjer ofte en del uhell på høsten akkurat i overgangen mellom sommer og vinter, der folk blir overrasket av snø mens de fortsatt kjører med sommerdekk. Vi tar hensyn til dette og har ingen tradisjon med å redusere utbetalinger i slike tilfeller, sier skadesjef Kurt Undereidet i If Skadeforsikring.

Mest piggfritt i Oslo

Sjåfører i Oslo og Akershus er noe bedre enn resten av landet når det gjelder bruk av sommerdekk på vinterføre.

I perioden mellom november 2002 og april 2003 brukte bare 9 prosent av privatsjåførene sommerdekk, mens hele 70 prosent kjørte piggfritt. På skader med buss var bare 7 prosent registrert med sommerdekk.

Til tross for at mange fortsatt kjører med sommerdekk på vinterføre er det likevel en nedgang sammenliknet med i fjor. Vinteren 2001/2002 kjørte 19 prosent av de skadde personbilene rundt på sommerdekk.

UNNGÅR GEBYR: Håvard Breivik vil ikke risikere å få gebyr, han bytter til piggdekk bare når han skal på steder han vet det kan være glatt. Denne uken har han byttet dekk tre ganger. Mandag er det nytt dekkskift.<p/>FOTO: KNUT STRAND