Dette rett og slett for å pynte litt på den fæle sannhet: I velstandslandet Norge er det ikke overflod av mate-matiske genier. Tvert imot. Hvor frustrerende er ikke dette for alle de som kommer litt høyere opp i karaktersjiktet, å vite at de som fikk et lavere resultat kanskje får hevet sin karakter for å pynte på gjennomsnittet, mens du som jobber og jobber med faget står fast på din karakter?

Eller har jeg misforstått det hele? Når karakteren 1 kan bli 2, og 2 bli til 3, kan og-så 5 bli til 6 da? Karaktersystemet er jo urettferdig for mange fra før: Har en elev 5— i matematikk, mens en annen 5+, vil de begge to få 5 som standpunktkarakter, selv om den ene har rikere kompetanse enn den andre, og kanskje lagt ned mye mer arbeid rett og slett for å oppnå et bedre resultat som en allikevel ikke får. Nei, kjære alle lesere! La oss ikke prøve å lage gull av stein.

Rudi Tuv