Gaia-sjåfører skal primært frakte kundene sikkert og trygt. Deretter skal de tilrettelegge best mulig for en god reiseopplevelse. Sjåførene i Gaia har deltatt på utviklingskurs om kundebehandling og markedsorientering.

Der har de bestemt en standard som beskriver hvilke krav de har til seg selv og hva du som kunde skal kunne forvente. Dette er noen av dem:

  • Kjørestilen skal være defensiv, og mest mulig behagelig for passasjerene.
  • Radio skal brukes med «konduite» og slås av dersom én kunde ber om det
  • Mikrofon skal, hvis det finnes i bussen, minimum benyttes til å informere om sentrale holdeplasser, korrespondanser, avvik og hendelser i trafikken samt ruteendringer
  • Temperaturen i bussene skal i hovedsak ligge på 18 grader
  • Ventilasjonsanlegget skal minimum stå på halv styrke
  • Det skal alltid være minimum kjøre— og leselys inne i bussen
  • Bussen skal aldri ligge foran rutetabellen
  • Dersom bussen er mer enn 10 minutter forsinket, skal sjåføren informere på internt høyttaleranlegg og beklage dette

Hver eneste kunde er viktig for oss, og vi vil derfor gjerne at du sier ifra til sjåføren om hva du ønsker. Nå vet du i alle fall litt mer om hva vi synes du har krav på. Til syvende og sist vil det likevel alltid være sjåførens helhetsvurdering av situasjonen og kundenes (noen ganger motstridende) behov som er avgjørende. Dessuten er bussene varierende utrustet, så disse standardene vil derfor i en periode fremover kunne være vanskelige å innfri på enkelte av våre busser.

Velkommen på bussen, og klipp gjerne ut dette leserinnlegget også!

NICOLAY LEGANGER, MARKEDS- OG INFORMASJONSSJEF GAIA TRAFIKK AS