Som sikkert de fleste bergensere forstår, så betyr ikke «verdens høyeste skip» nødvendigvis at det stikker høyest opp fra vannoverflaten. «Queen Mary II» kunne bare bli «verdens største cruiseskip» ved at man gjorde skipet lengre og mer dyptgående enn dagens største cruiseskip, fordi det skal gå i regelmessig rutefart mellom England og New York, og da må det kunne komme under Verrazano-Narrows-broen.

Det er allerede i dag en rekke cruiseskip som ikke kommer under Askøybrua. For et par år siden ønsket et av Carnival Cruises sine giganter å komme til Bergen med over 3000 passasjerer om bord. Men Askøybrua hindret dette, og da droppet rederiet like godt hele Vestlandet og besøkte Oslo isteden. Royal Caribbean Cruises har tilsvarende skip, og nylig bestilte det en ny klasse på nærmere 170.000 tonn, som blir enda større enn «Queen Mary II».

At Askøybrua skal kunne sette Bergens viktige posisjon som et av Europas største cruisehavner på spill, er en skam for hele regionen. Planene for den nye seilingsleden burde vært klare allerede før Askøybrua ble godkjent, for allerede da visste man hvordan utviklingen innen cruisenæringen ville gå. Hvor viktige disse store cruiseskipene virkelig er for Bergen illustreres godt når man ser at kun tre anløp utgjør hele ti prosent av det totale passasjerantallet Bergen får i løpet av én cruisesesong.

PER KRISTIAN SEBAK, LAKSEVÅG