I fire-fem timer, fra 21.00— eller 22.00-tiden torsdag kveld, risikerte Sparebank1 Vest sine nettbankkunder at naboen kunne sjekke kontoen deres. Kunder som logget seg inn på nettbanken, fikk nemlig opp andre kunders kontoropplysninger.

Informasjonsdirektør Jørn Lekve i Sparebank1 Vest bekrefter at man natt til fredag stengte av nettbanken straks man fikk beskjed om at kunder fikk andre kunders kontoopplysninger når de gikk inn på sin egen konto.

Stengte banken

Klokken 01.57 natt til fredag ble bankens nettbank stengt med øyeblikkelig virkning. Først klokken 15.00 fredag ettermiddag var nettbanken igjen på beina.

Nøyaktig hvor feilen lå, er ennå usikkert.

— Vi har registrert ni kunder som har hatt disse problemene. Så langt har vi snakket med seks av dem, sier Lekve.

— Det har ikke angått så mange, men vi ser alvorlig på det som har skjedd. Vi beklager at nettbanken var nede, spesielt i disse tider når folk gjerne vil sjekke kontoen før årsskiftet.

Lekve påpeker at siden som kom opp, var en «statisk» side. Altså var det ikke mulig å snoke rundt i andres konti.

Så vidt Lekve kjenner til, skal det heller ikke ha vært mulig å utføre transaksjoner. Du kunne altså ikke betale egen lysregning med naboens sparepenger.

— Vi beklager det inntrufne. Vi ser veldig alvorlig på dette, og valgte å stenge nettbanken med øyeblikkelig virkning. Men det er veldig viktig å understreke at om det skulle vise seg at kunder har opplevd skade eller tap, er det banken sitt ansvar, understreker Jørn Lekve.

Også resten av de totalt 20 bankene i Sparebank1-systemet har vært i samme situasjon. Totalt har Sparebank1-nettverket ca. 1,2 millioner nettbankkunder.

— På de 2,5 årene nettbanken vår har vært operativ, er ikke en eneste av våre kunder påført noen økonomiske skader som kan relateres til utrygg nettbank, sier Lekve.

I går kveld var eFaktura- og Kredittkorttjenestene på Sparebank1 Vest-nettbanken ikke kommet i gang igjen.