Marianne Bergsjø Gammelsæter startet denne debatten 27. februar, etter å ha vært på kino med sine to barn.

Vi tok også med våre fire barn for å se barnefilmen «Monsterbedriften» på kino, torsdag 28.02.02, klokken 15.50! Vi kom litt for sent til den store reklamesendingen, men (u)heldigvis tidsnok til å få med oss en av de siste, men muligens den beste reklamen den dagen: Bryggeriforeningens reklame om at unge bør tenke på dagen derpå, presentert omtrent på denne måten:

En halvdopet tenåringsgutt sitter med sløve øyne mot oss og forteller sin mor, som står i bakgrunnen, at han i dag skal nedlegge en haug med damer, drikke seg drita full, han skal spy og ellers gjennomføre en rekke andre «oppbyggelige aktiviteter» som han ramser opp. Mor ber ham om å bråke skikkelig når han kommer hjem, slik at han vekker henne og faren, og det lover han å gjøre! Punktum.

I BT mandag 4. mars er det derfor med stor interesse vi oppdager at kinodirektør Svein Sandvik svarer Gammelsæter på hennes innlegg.

Han kan forsikre om at det er han som har det redaksjonelle ansvar for hva som vises. Svein Sandvik mener at når barn og voksne ser reklame sammen «diskuteres budskapet og barna forholder seg til reklamen på en mer innsiktsfull måte ...» Jeg siterer ytterligere: «At reklame er en del av samfunnet må barn forholde seg til i tidlig alder. Det viktige da er å lære å forholde seg til reklamebudskap, og tolke innholdet i disse ut fra den hensikten reklamen har …»

Reklamen fra Bryggeriforeningen bruker tydeligvis ironi som virkemiddel, men forstår barn at dette er ironi? Denne reklamen skal vi altså diskutere med våre fire barn før filmen begynner. Vi skal forklare dem at verken moren eller gutten mener det de sier, de mener egentlig det motsatte, han bør ikke feie over noen damer og heller ikke drikke seg full og slett ikke vekke moren sin når han kommer hjem …

Ifølge Stein Sandvik er dette altså reklame som våre barn i dagens samfunn må lære seg til å forholde seg til, og i tidlig alder bør de også være i stand til å analysere denne reklamen. Kan vi i all stillhet få minne deg på at filmen «Monsterbedriften» har 7-års aldersgrense, herr kinodirektør.

Når det er du som har det redaksjonelle ansvar, skal du ikke skylde på CAPA. Du bør også vokte deg vel for å undergrave foreldres viktige rett til å forsvare sine barn mot de overgrep som reklame kan være. Gammelsæter har satt fingeren på et svært viktig punkt, at det er på tide at noen sier stopp på vegne av barna.

Du bør være den første til å beklage den utviklingen som er i mediesamfunnet i dag, Stein Sandvik. Du bør forhindre at det sitter store barnegrupper fra skolefritidsordninger og barnehager som må se på reklamen fra bryggeriforeningen, så vel som andre reklamer som spiller på vold og sex. Dersom ikke du gjør det, hvem skal gjøre det da?

Ifølge Stein Sandvik er det faktisk en million mennesker som besøker kinoene hvert år, og under ti av dem klager på reklamene. Vi siterer videre: «En fjerning av reklamefilm på barneforestillinger på kino vil redusere kinoenes inntekter, og dermed øke sannsynligheten for at kinoene nedprioriterer barnefilm.»

Skjønner vi deg rett? Har ikke Gammelsæter, eller vi, noe vi skulle ha sagt i forhold til hva som blir servert i reklamefilmer? Skal vi på barnefilmer i fremtiden også måtte godta at barna våre blir servert de mest usmaklige reklamer, som de dessuten ikke har forutsetning for å forstå?

Dersom det er slik, da er det vår mening at du bør ta din hatt og gå, Stein Sandvik, direktør for Bergen Kino.

Som foreldre, men også som lærere, ønsker vi ikke å godta at samfunnet skal foreta ukritiske overgrep mot våre eller andres barn, som vi skal rette opp i etterkant. Vi godtar ikke at du, som direktør for Bergen Kino, forsvarer at det er slik, etter at vi har betalt billetter for å gå på en barnefilm med 7-års grense.

Tre som klager på vegne av sine barn burde være mer enn nok, også for deg.

Av Cecilie og Enok Abrahamsen, Landås