Av Tarjei Vatne

Etter å ha fastslått at dette var dagen da 40.000 mennesker gikk i tog mot vold og rasisme i Oslo sentrum, fastslo nyhetsoppleseren med rystet mine at samme kveld var 10.000 til stede på «den voldsforherligende rapperen Eminems konsert i Oslo». Deretter ble vi servert et innslag der brokker fra en Eminem-tekst var blitt oversatt til et haltende, klossete norsk, og ble fremført på en like ynkelig måte, alt mens NRKs team gjorde sitt beste for å stille konsertgjengerne til veggs med ledende spørsmål om Eminems moralske status.

Slik jeg ser det, var dette innslaget et overtramp på to punkter. Først avslørte det en mangel på evne til å dekke utfordrende, nye artister på en adekvat måte; dernest avslørte det en slumsete omgang med sentrale prinsipper om uhildet nyhetsformidling.

For å ta det første – og i denne sammenheng minst viktige – først: Eminem er i mine øyne en av de få, moderne popartister det er verdt å stoppe opp ved. I en verden der masseproduserte, endimensjonale glansbildeartister synger innholdsløse sanger skreddersydd for tenåringsmarkedet, entrer Eminem scenen som et friskt pust. Dette er mannen som egenhendig har fornyet rappen, han har full kontroll over raffinerte fortellertekniske virkemiddel, og viktigst av alt: Han griper en om hjertet; uten å legge fingrene imellom skildrer han skjebner fra yttergrensene i det amerikanske samfunn, han formidler marginalskjebners desperasjon og fortvilelse på en rørende måte som ingen andre listepopartister i dag. Hans kraftige virkemidler er i siste instans underlagt ønsket om å kommunisere på et dypere følelsesmessig plan. Der Britney Spears & co. surfer på det overflatiske i oss, tvinger Eminem oss til å tenke, føle og leve oss inn i fremmede skjebner. At bajasen i ham av og til tar overhånd, har jeg ingen problemer med å se, men at dette skal undergrave hans prestasjon som nyskapende, ektefølende artist må man være vulgar NRK-reporter for å mene.

Og dette bringer meg til punkt to, NRKs rolle som nøktern nyhetsformidler. La nå gå at NRK-nyhetene ikke har hørt tilstrekkelig på Eminems produksjon. La gå at de forlater konserten før Eminems antirasistiske appell og hans ti sekunders stillhet for Benjamin Hermansen, slik at dette ikke nevnes i innslaget. Begge disse tingene er i verste fall dårlig journalistisk håndverk, men ikke noe mer. Hva som i mine øyne derimot grenser til det skandaløse, er for det første den billige, spekulative omtalen av Eminem som «voldsforherligende», dernest at man tillater seg helt uten videre å sette Eminems konsert opp som en moralsk kontrast til antivolds— og rasismemarkeringen i Oslo. De kunne like gjerne sagt det rett ut: «Eminem er en av the bad guys, folk som ham representerer alt vi gode nordmenn kjemper mot.» At en slik tendensiøs nyhetsformidling skulle få innpass i NRK, ryster meg. Er det slik at NRK gir sine journalistiske prinsipper på båten hver gang de støter på noen de ikke forstår? Noen som er litt skremmende og annerledes?

Mon det ikke var nettopp en slik holdning de 40.000 i Oslos gater gikk i tog for å markere sin avsky mot.